متهمان حادثه معدن «سُما» در ترکیه تقاضای برائت دارند

متهمان حادثه معدن «سُما» در ترکیه تقاضای برائت دارند

گروه معادن - ۳۰می ۲۰۱۴ میلادی (۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ خورشیدی) انفجاری در معدن زغال سنگ سُما در استان مانیسای ترکیه رخ داد؛ مانیسا در ۴۵۰ کیلومتری غرب آنکارا پایتخت این کشور و ۲۵۰ کیلومتری جنوب استانبول مستقر است. این انفجار به وقوع یک آتش‌سوزی معدنی در زیرزمین منجر می‌شود.

به گزارش ماین نیوز، آتش‌سوزی تا ۲ روز پس از این حادثه ادامه پیدا می‌کند و در نتیجه آن ۳۰۱ نفر کشته می‌شوند. این رویداد بدترین حادثه معدنی در تاریخ ترکیه نام می‌گیرد. انفجار به دلیل اتصال برق در عمق ۱۶۰۰ متری زیرزمین رخ داده و علت مرگ بسیاری از قربانیان، مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن گزارش شده است.

در این معدن حدود ۷۸۷ معدنچی مشغول بودند. عمق فاجعه به بروز نارضایتی‌های مردمی برضد دولت می‌انجامد و وقتی رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه برای بررسی حادثه به منطقه می‌رود معترضان در شهر سُما به طرف خودروی او سنگ پرتاب می‌کنند و برضد او شعار می‌دهند، منتقدان هم می‌گویند دولت به هشدار نمایندگان احزاب مخالفش درباره ایمنی معادن بی‌توجهی کرده است.

۲۶ دسامبر ۲۰۱۶ میلادی (۶ دی ۱۳۹۵ خورشیدی) نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان این حادثه برگزار شده است. آلپ گورکان رییس پیشین هلدینگ سُما و مالک معدنی است که این حادثه بزرگ در آن رخ داده؛ او و سایر متهمان این حادثه تقاضای برائت دارند.

گورکان در دفاع از خود می‌گوید: ۵ ماه پیش از حادثه به دلیل کهولت سن از ریاست شرکت استعفا داده و مسند ریاست را به پسرم واگذار کرده بودم و چون پسرم هیچ دانش و تجربه معدنی نداشت، امور را به رمضان دوغرو رییس هیات مدیره شرکت سپرده بودم. مجموعه تا زمان بازنشستگی من در هماهنگی کامل با قوانین پیش می‌رفت و فکر نمی‌کنم پس از من نیز اقدامی برخلاف قوانین انجام شده باشد. او ادامه داد: پس از انفجار معدن همه گزارش‌ها را پیگیری کردم، اما آن گزارش‌هایی که از طرف کارشناسان تهیه شده بود، فقط مشتی داستان بود. تا سال ۲۰۱۴ میلادی و زمان وقوع حادثه هیچ رویداد مشابهی رخ نداده است. همه معادن منطقه سُما در معرض خطر آتش‌سوزی هستند و ما به کمک تیم آتش‌نشانی خود همواره با آتش می‌جنگیم و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴م هیچ حادثه‌ای نداشتیم.

گورکان در پاسخ به سوال وکلای شاکیان درباره اینکه چرا با وجود کهولت سن همچنان ریاست شرکت معدنی تیلاگا و معدن سُما را برعهده دارد، پاسخ داد: پس از این اتفاق همه مدیران شرکت دستگیر شدند، بنابراین من مجبور بودم دوباره مسئولیت را بر عهده بگیرم اما یک مدیرکلی برای شرکت منصوب کردم. مصطفی ییگیت یکی دیگر از متهمان که در دادگاه بازخواست می‌شود نیز تقاضای برائت دارد و اتهامات وارد شده بر خود را رد می‌کند، این جلسه با حضور جمعی از شاکیان برگزار شد که در جریان محاکمه گاه به دفاعیات متهمان اعتراض داشتند.

گزارش کارشناسی: سما مقصر اصلی است
براساس یک گزارش کارشناسی که در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۵ میلادی (۲۸ مهر ۱۳۹۴ خورشیدی) از سوی ۷ کارشناس در دانشگاه فنی استانبول درباره این حادثه برگزار شد، گفته می‌شود مالک معدن و نهادهای دولتی مسئول تجهیزات معادن هستند و از جمله نهادهای دولتی مسئول در این زمینه، وزارت کار و تامین اجتماعی است که در وقوع تراژدی که در جریان آن ۳۰۰ معدنچی کشته شدند، مقصر شناخته می‌شود. براساس داده‌های این گزارش کارشناسی که از طرف دادگاهی در مانیسا درخواست شده بود، شرکت معدن زغال‌سنگ سُما مسئول ۷۰ درصد شرکت زغال‌سنگ ترکیه مسئول ۱۵ درصد و اداره کل امور معدن کشور مسئول ۱۰ درصد از حادثه هستند و وزارت کار و امور اجتماعی سهمی ۵ درصدی دارد.

در این راستا در سال‌های اخیر و پس از این رویداد نیز حوادث دیگری در بخش معدن ترکیه رخ داد. ۵ ماه پس از حادثه معدن سُما در ماه اکتبر همان سال ۱۸ نفر در جریان سیلی در یک معدن زغال‌سنگ در شهر اِرمِنِیک ترکیه در استان قرامان و در ناحیه آناتولی مرکزی کشته شدند و در دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) هم ۱۶ معدنچی در معدن سیریت در جنوب شرقی ترکیه فوت کردند. به گفته استانداری سیرت رانش حدود یک میلیون مترمکعب خاک در نتیجه بارش شدید باران موجب محصور ماندن معدنچیان شده بود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا