گزارش روز؛

بازگشایی نمادهای متوقف

بازگشایی نمادهای متوقف

در شروع بازار افزایش تقاضا در گروه خودرویی محسوس بود تا جایی که نماد خموتور صف خرید شد اما با گذشت زمان معاملات،‌اکثر گروهی ها با افزایش عرضه ها و عقب نشینی خریداران مواجه شدند و معاملاتی متعادل و منفی را تجربه کردند در این بین نماد سایپا بعد از حدود ۷۰ روز توقف با افت حدود 15 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت و جو منفی بازار را افزایش داد.

 

امروز بازار در شرایطی بازگشایی شد که در سطح بین‌المللی، همزمان با آغاز سال نو میلادی، بازارهای جهانی نوسانات به خصوصی را پشت سر نگذاشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری بانک رفاه، البته بازار های بورس بین المللی هنوز در تعطیلات آغاز سال جدید بوده و از طرفی آنچه در روزهای اخیر بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفته تغییرات نرخ دلار است به ویژه از روز شنبه روندی نزولی را شروع کرد و از هیجانات هفته اخیر خبری نبود.

 

کاهش نرخ ارز مجدداً باعث شد تا صنایعی همچون پتروشیمی ها با فشار فروش مواجه شده و باردیگر به روند نزولی خود ادامه دهند البته انتظار کارشناسان بر این بود که با کاهش نرخ ارز شاهد افزایش تقاضا در برخی صنایع از جمله نماد های گروه خودرو و ساخت قطعات باشیم که اینگونه نشد و بطور کلی بازار با فشار فروش های بیشتری مواجه شد. امروز همچنین پس از مدتها شاهد بازگشایی نماد شرکت سایپا و مرقام بودیم. بازگشایی نماد سایپا، امید سهامدارن به بازگشایی نماد های متوقف منجمله گروه بانکی ها را افزایش داده است قطعاً تاثیر بازگشایی نماد های متوقف در دراز مدت بر بازار سرمایه تاثیری مثبت خواهد بود. بطور کلی معاملات امروز بازار، نسبت به روزهای گذشته متعادل تر و با معاملات مثبت دنبال شد.

سیمانی ها همانند روز های گذشته با معاملات منفی روبرو شد و شاهد تشکیل صف های فروش در برخی از نماد های این صنعت بودیم در این گروه نماد سدور با معامله حدود 1 میلیون و 200 هزار سهم بیشترین حجم معاملات را بخود اختصاص داد.

در گروه رایانه نیز شاهد معاملات متعادل و منفی بودیم. بازگشایی نماد مرقام با حدود 26 % کاهش شاید بتوان مهمترین اتفاق این گروه دانست همچنین بیشترین حجم معاملات در این صنعت را با معامله حدود 11 میلیون سهم به خود اختصاص داد. در این گروه بجز نماد های مداران، آپ، افرا، مفاخر و رتاپ که با افزایش ناچیزی متوقف شدند بقیه نماد ها با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند.

 

در گروه خودرو و ساخت قطعات از شروع روز جاری شاهد معاملات متعادل بودیم از طرفی با توجه به کاهش نرخ ارز انتظار برای رشد قیمتی این گروه داشتیم که اینگونه نشد. از طرفی مهمترین اتفاق این گروه را می توان بازگشایی نماد سایپا دانست این سهم پس از حدود 60 روز توقف معامله امروز با کاهش حدود 10 درصدی بازگشایی شد و بیشترین حجم با معامله حدود 163 میلیون سهم را به خود اختصاص داد که با قیمت 1180 ریال به تابلو معاملات بازگشت. تنها نمادی که در این گروه با صف خرید روبرو شد نماد خموتور بود و اکثر نماد ها نیز با کاهش حداکثری قیمت بکار خود پایان دادند.

در گروه بانک ها و موسسات اعتباری شنیده هایی حاکی از احتمال بازگشایی برخی از نماد های این صنعت از جمله نماد بانک صادرات بودیم. پس از بازگشایی نماد خساپا در گروه خودرویی این امید وجود دارد که بتدریج شاهد بازگشت نماد های بانکی به تابلو معاملات باشیم. در معاملات روز جاری تمامی نمادها با معاملات منفی بکار خود پایان دادند.

درگروه محصولات شیمیایی که اکثر نمادها معاملات نزولی را سپری کردند. بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد فارس با جابجایی حدود 13 میلیون سهم صورت گرفت که البته این حجم معامله در این نماد در دقایق پایانی صورت پذیرفت و تاثیر مثبتی بر شاخص داشت و سبب رشد کوچکی در شاخص شد.

گروه قند و شکر نیز همانند دیگر صنایع با افزایش میزان عرضه روبرو شد و بجز نماد های قمرو، قهکمت، قشرین و قچار که با افزایش ناچیزی روبرو شدند بقیه نماد ها با کاهش حداکثری به کار خود پایان دادند همانند روز های گذشته نماد قثابت به دلیل توقف در پایان معاملات روز جاری جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه با معامله حدود 6 میلیون سهم بکار خود پایان داد.

گروه های فلزات اساسی که با توجه به توقف معاملات بازار های جهانی امروز با افزایش تقاضا روبرو شده و اکثر نماد های آن با تشکیل صف خرید بکار خود پایان دادند و بجز نماد های فلوله، فولاژ و ذوب بقیه نماد ها با افزایش قیمتی متوقف شدند.

معاملات گروه استخراج کانه های فلزی همانند اکثر گروه های بازار سرمایه با کاهش تقاضا و افزایش عرضه ادامه پیدا کرد در این گروه بجز نماد های کرازی، کساپا، کتوکا و کهمدا که معاملات مثبتی داشتند بقیه نماد ها با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با 72  واحد صعود در ارتفاع 78 هزار و 968 واحدی ایستاد. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 745  میلیون سهم، ارزش معاملات 114میلیارد تومان و ارزش بازار به 332 هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص بورس را نماد های فارس، اخابر، فخاس، بفجر، شپنا و فولاد و بیشترین تاثیر منفی در شاخص بورس را نماد خساپا داشت. بیش از 39 % از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز با 0.39  واحد افزایش نسبت به روز معاملاتی گذشته در رقم 852  واحد جای گرفت . بیش از 47 % از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به 41 میلیون سهم، ارزش معاملات به 22.1 میلیارد تومان و ارزش بازار به 51  هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص فرابورس را نماد های زاگرس، خراسان، شرا، میدکو و ذوب  داشت.

 

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری بانک رفاه است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهد گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا