اگر واردات ریل متوقف نشود ، تولید ریل ذوب آهن با چالش جدی مواجه می شود

اگر واردات ریل متوقف نشود ، تولید ریل ذوب آهن با چالش جدی مواجه می شود

دنیای معدن -احسان دشتیانه معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن به همراه مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد دوشنبه 6 دی ماه به مسئله تولید ریل ملی در ذوب آهن پرداختند .

دشتیانه در این برنامه گفت : ذوب آهن قرارداد فروش 40 هزار تن ریل به راه آهن جمهوری اسلامی را دارد اما علی رغم تولید ریل در این شرکت ،  این قرارداد هنوز عملی نشده است . مهمترین دلیل تاخیر در این امر اصرار راه آهن جمهوری اسلامی بر پرداخت ارزی مبلغ قرار داد است که هنوز مجوز های لازم برای این کار را نیز نتوانسته از بانک مرکزی دریافت کند .

وی افزود : در قراداد مذکور آمده است که یک ناظر بین المللی برای تایید محصول ریل ذوب آهن باید از سوی راه آهن معرفی شود که این امر نیز هنوز صورت نگرفته است . این در حالی است که ریل در ذوب آهن در حال تولید است و به دلیل مسائل مربوط به انبار کردن آن دیگر نمی توانیم به این تولید ادامه دهیم . ضمن اینکه برای تولید ریل کارگاه نورد 650 ذوب آهن از تولید دیگر محصولات که ارزش بالای دارند بازمانده است .

معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن تصریح کرد : مسئولین راه آهن ، بوروکراسی را عامل این تاخیر می دانند در حالیکه با وجود همین بوروکراسی در هفت ماهه اول سال جاری 85 هزار تن ریل وارد کرده اند که امیدوارم این امر متوقف شود و گرنه تولید ریل در ذوب آهن با چالش جدی مواجه می شود .

دشتیانه تصریح کرد : راه آهن در قرارداد خرید ریل از ذوب آهن نسبت به خرید های خارجی خود سخت گیرانه تر عمل کرده است که البته مشکلی با این سخت گیری نداریم چرا که قرارداد اول است و همه چیز باید خوب پیش برود . بدین منظور و برای تولید محصول بسیار خوب حتی بخشی از شمش  مورد نیاز را از خارج وارد کردیم و با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در ذوب آهن برای تولید ریل با وجود مشکلات مالی بسیار ، انتظار ما از راه آهن جمهوری اسلامی بسیار بیشتر است .

وی افزود : راه آهن جمهوری اسلامی اصرار دارد که بدون پیش پرداخت ، از ذوب آهن ضمانت نامه بگیرد که البته با این موضوع هم مشکلی نداریم اما چون راه آهن خواهان پرداخت ارزی است و نتوانسته مجوز لازم را از بانک مرکزی بگیرد ، ما نیز قادر به دریافت ضمانت نیستیم .

معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن گفت : اخیراً ترکیه اعلام کرد که 140 هزار تن ریل به ایران فروخته است . این امر اگر صحت داشته باشد می تواند به تعطیلی کارخانه ریل ذوب آهن منجر شود لذا امیدوارم مسئولین راه آهن جمهوری اسلامی این خبر را تکذیب کنند .

معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن گفت : راه آهن جمهوری اسلامی قادر به دریافت مجوز لازم از بانک مرکزی نخواهد بود و اگر بر مبادله ارزی اصرار داشته باشد این قرارداد تا پایان سال هم اجرا نمی شود . برای اجرایی شدن این قرارداد باید راهکار تازه ای یافت .

مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز در این برنامه گفت : راه آهن جمهوری اسلامی ملزم است که معاملات خود را براساس قوانین دولتی انجام دهد و لذا اخذ ضمانت نامه الزامی می باشد . در دو ماه گذشته به صورت روزانه پی گیر دریافت مجوزهای لازم هستیم اما بوروکراسی اجازه نداده که این امر صورت گیرد .

وی افزود : به دلیل شرایط جوی ، در خطوط ریل راه آهن ، شاهد چندین مورد شکستگی بودیم و لذا بسیار از تولید ریل در ذوب آهن حمایت می کنیم و سیاست ما این است که حتی اگر در اجرای پروژه ای تاخیر بیافتد اما به تولید کنندگان داخلی فرصت بدهیم .

یزدانی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دیگر ثبت سفارش خرید ریل از خارج کشور در راه آهن  صورت نگیرد گفت : واردات از طریق فاینانس صورت می گیرد و ما باید از این تسهیلات بهره بگیریم چرا که با مشکلات نقدینگی مواجه هستیم . اگر اوضاع مالی دولت بهبود یابد می توانیم خرید نقدی داشته باشیم .

وی یادآور شد : خرید ریل از یک شرکت داخلی نه تنها حمایت از تولید ملی است بلکه هزینه حمل و نقل کمتری دارد و به دلیل تعامل بیشتری که با ذوب آهن داریم ، این خرید از واردات بسیار بهتر و به صرفه تر است . ضمن اینکه ذوب آهن در مرکز ایران قرار دارد و می توانیم ریل ذوب آهن را به آسانی به نقاط مختلف کشور حمل کنیم .

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی تصریح کرد : شخصاً به موضوع خرید ریل از ذوب آهن ورود می کنم و این مسئله را به طور جدی پیگیری می کنم تا مشکلات موجود حل شود.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا