شناسایی 7 هزار کیلومتر محدوده های امیدبخش اکتشافات عمومی در فلات مرکزی ایران

شناسایی 7 هزار کیلومتر محدوده های امیدبخش اکتشافات عمومی در فلات مرکزی ایران

دنیای معدن - رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: از سال 93 در حوزه اکتشاف در فلات مرکزی از 24 هزار کیلومتر محدوده های پی جویی و شناسایی شده توانستیم به هفت هزار کیلومتر محدوده های امیدبخش اکتشافات عمومی دست یابیم.

غلامرضا ملاطاهری در نشست خبری با اعلام این خبر افزود: علاوه بر اکتشافات یاد شده در محدوده گزستان و آنومالی ساغند در مقیاس عمومی و تفضیلی در فلات ایران مرکزی کار اکتشاف را در بیش از 14 هکتار انجام داده به طوری که حاصل آن از 60 میلیون تن کان سنگ، 60 هرار تن فلز محتوا حاصل می شود.
به گفته ملاطاهری، این مرکز دو سال است که به طور جدی و فعالانه به بحث عناصر نادر خاکی پرداخته و سعی دارد آن را در سبد محصولات معدنی خود بگنجاند.
رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: موقعیت زمین شناسی ایران به گونه ای است که همراه با کشف عناصر نادر خاکی می توان به سایر مواد معدنی نظیر آهن و فسفات دست یافت.
ملاطاهری بر این اعتقاد دارد که با ورود خودروهای هیبریدی نیاز به عناصر نادر خاکی در کشورمان روزافزون شود.
وی گفت: پتانسل عناصر نادر خاکی در مرکز و شرق کشور همواره بالا است که با انجام اکتشافات بیشتر می توان ثبت و ذخیره آن را افزایش داد.
ملاطاهری با بیان اینکه رشد این مرکز بستگی به ارتباط با مراکز تحقیقات فرآوری معدنی دنیا دارد افزود: هم اکنون با کشورهای آفریقای جنوبی و چین با تفاهم نامه هایی که امضاء کردیم در صدد هستیم تا امر آموزش و انتقال تجارب تحقیقاتی را به یکدیگر منتقل کنیم.
ملاطاهری با ذکر اینکه هنوز در فاز نیمه صنعتی هستیم، گفت: اگر تحقیقاتمان پس از جمع بندی و ملاحظات اقتصادی نتیجه لازم را بدهد آن وقت وارد فاز تمام صنعتی خواهیم شد.
رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران یادآور شد: عمده ترین مصارف عناصر نادر خاکی در صنایع شیشه سازی، پتروشیمی (کاتالیست ها) صنایع خودرو، باتری های قابل شارژ، ماشین های هیبریدی و صنایع دفاعی است.
به گفته وی؛ کشور چین 90 درصد بر روی عناصر خاکی را به ظرفیت 100 میلیون تن و مصرف سالانه 120 هزار تن فعالیت می کند که می تواند الگوی مناسبی از این لحاظ برای کشورمان باشد.
وی در ادامه در بیان برنامه های آتی این مرکز گفت: تکمیل و احداث عناصر نادر خاکی در مرکز تحقیقات و عملیاتی نمودن تست نیمه صنعتی پیوسته استحصال ظرف 1.5سال آینده را می توان نام برد.
گفتنی است: ملاطاهری در پایان این نشست لوح پژوهش برتر با طرح عناصر نادر خاکی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران را رونمایی کرد.

همچنین خبرنگاران رسانه های جمعی از بخش های مختلف مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از جمله آزمایشگاه های محیط زیست، کانی شناسی، فرآوری نیمه صنعتی و کارگاه ساخت از نزدیک با خدمات انجام شده آنها آشنا شدند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا