برآورد 300 هزار تن عناصر نادر خاکی در کشور

برآورد 300 هزار تن عناصر نادر خاکی در کشور

دنیای معدن - رئیس مرکز تحقیقات مواد معدنی با اشاره به تولید و مصرف سالانه 120 هزار تن عناصرنادر خاکی در جهان گفت: تحقیقات در زمینه اکتشاف عناصر نادر خاکی در کشور چندسالی است که آغاز شده و پیش بینی می شود 300 هزار تن از این عناصر در کشور وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار دنیای معدن؛ غلامرضا ملاطاهری در مراسم بازدید و نشست خبری با اشاره به اینکه 90 درصد تولید عناصر نادر خاکی در اختیار چین است، اظهار کرد: ذخایر جهانی عناصر نادر خاکی 100 میلیون تن برآورد می شود و پیش بینی می شود 300 هزارتن از این میزان در کشور ایران موجود باشد.

وی افزود: البته این آمار براورد اولیه است و با پیشرفت طرح تحقیقاتی و اکتشاف ممکن است این آمار بیشتر یا کمتر شود.

وی در خصوص دریافت لوح پژوهش برتر به طرح عناصرخاکی خاطرنشان کرد: هم در زمینه اکتشاف و هم در فراوری عناصر خاکی عقب ماندگی زیادی در کشور وجود داشته به همین دلیل سازمان ایمیدرو تصمیم گرفت با شکل گیری ماهیت حقوقی مستندسازی های لازم را برای طرح های تحقیقاتی در این زمینه به انجام برساند.

ملاطاهری خاطرنشان کرد: بر همین اساس طرح پژوهش عناصرخاکی تدوین و در فضای تحریمی که در آن مقطع زمانی حاکم بود مصادیق مصرف عناصرخاکی در کشور تعیین شد که بیشترین مصرف آن در صنایع شیشه سازی ، کاتالیست پتروشیمی و در صنایع خودرو است.

رئیس مرکز تحقیقات مواد معدنی عنوای کرد: پیش بینی می شود تا سال 2020 حدود 60 درصد خودرو ها در جهان هیبریدی شود و استفاده از این خودرو ها در کشور ما نیز آغاز شده است که این شرایط مصرف فزاینده عناصر نادر خاکی را به دنبال خواهد داشت.

ملاطاهری تصریح کرد: فعالیت طرح بر این منوال انجام شده و در حوزه اکتشاف چند پروژه تعریف شده که یکی از این پروژه ها در ایران مرکزی به مساحت 24 هزار کیلومتر مربع می باشد که از این میزان 7 هزارکیلومتر مربع منطقه نویدبخش شناسایی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات مواد معدنی عنوان کرد: در سال 95 و 96 در محدوده های امیدبخش و سایرمناطق تحقیقات طرح ادامه یافته است و در منطقه آنومالی 5 حدود 60 هزار تن عناصرنادر خاکی براورد شده است.

وی افزود: در منطقه شمال شرق ایران نیز یک منطقه امیدبخش برای عناصرنادرخاکی وجود دارد که پیشرفت پروژه آن در حدود 80 درصد انجام شده و تا پایان سال جاری جمع بندی پروژه نهایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در محدوده سنگان به لحاظ عیار عناصر نادرخاکی شرایط ویژه و بی نظیری وجود دارد افزود: براوردهای اولیه نشان می دهد 300 هزار تن عناصرنادر خاکی در کشور وجود دارد که البته امکان کاهش یا افزایش ناگهانی آن با ادام تحقیقات و طرح های اکتشافی وجود دارد.

ملاطاهری در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه چین مهمترین تولید کننده عمده عناصرنادر خاکی در جهان است افزود: در این حوزه فعالیت بسیار کمی طی سالهای گذشته در کشور صورت گرفته و هدف طرح ما این بوده با توجه به سطح اطلاعات موجود حداکثر فعالیت در این زمینه صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون عمده عناصر نادر خاکی کشف شده در رده عناصر سبک محسوب می شود اما در برخی مناطق مرکزی عناصر سنگین همانند اسکاندینیوم نیز وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات مواد معدنی عنوان کرد: از سال 94 بحث فراوری در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده و در بهمن 94 دانش فنی استحصال عناصر نادر خاکی مستندسازی شده است.

وی افزود: از برنامه های آتی طرح نیز در حوزه اکتشاف در محدوده های ایران مرکزی در فاقنج و سنگان خواهد بود.

ملاطاهری در خصوص حضور بخش خصوصی در این طرح ها اظهار کرد: بخش خصوصی زمانی وارد می شود که توجیه اقتصادی آن تضمین شده باشد البته مراجعاتی از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی در ادامه از انعقاد تفاهم نامه های متعدد با دانشگاه های معتبر کشور خبر داد و افزود: استفاده از اساتید صاحب نظر و دانش آموختگان دانشگاهی از جمله مواردی است که در دستور کار قرار دارد.

ملاطاهری بیان کرد: یکی از سیاست های مرکز جذب شرکتهای خارجی است تا پروژه هایی که در کشورهای منطقه انجام می شود به واحد تحقیقات معدنی کشور ارجاع داده شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه براورد صرفه جویی ارزی ناشی از عدم واردات این مواد چه میزان است گفت: عمدتا عناصر نادرخاکی با اسامی دیگری تحت عنوان کاتالیست ها وارد می شود و نمی توان عدد و رقم صحیحی از میزان مصرف یا واردات این عناصر ارائه داد.

وی پیش بینی کرد: ظرف دو سال آینده بتوان جمع بندی لازم را از امکان تولید صنعتی عناصرنادرخاکی در کشور ارائه داد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا