ایران با رتبه نخست تحقیقات معدنی خاورمیانه، عضو باشگاه عناصر نادرخاکی شد

ایران با رتبه نخست تحقیقات معدنی خاورمیانه، عضو باشگاه عناصر نادرخاکی شد

تهران- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی گفت: امروز جمهوری اسلامی رتبه نخست خاورمیانه در تحقیقات معدنی را دارد که با برآورد کنونی وجود 300 هزار تن عناصر نادر خاکی، از دو سال پیش به باشگاه جهانی وارد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «غلامرضا ملاطاهری» امروز (سه شنبه) در بازدید خبرنگاران از این مرکز تحقیقاتی افزود: براساس مطالعات صورت گرفته و گزارش منابع بین المللی، امروز میزان ذخایر جهانی عناصر نادر خاکی نزدیک به 100 میلیون تن است و میزان تولید و مصرف سالیانه این مواد به 120 هزار تن می رسد.
به گفته این مسئول، چین نزدیک به 90 درصد تولید جهانی عناصر نادر خاکی را در اختیار دارد و اینکه ایران در این بخش چه جایگاهی دارد، نیاز به اطلاعات و بررسی های بیشتری دارد.
ملاطاهری افزود: ایران اکنون در بخش عناصر نادر خاکی، دانش فنی را به دست آورده و آن را بومی سازی کرده است و پیش بینی می شود در این بخش به نتایج ارزشمندی در آینده دست یابیم.
وی کاربرد عناصر نادرخاکی را در صنایع شیشه، پتروشیمی (کاتالیست ها)، صنایع خودرو، باتری قابل شارژ و صنایع نظامی ذکر کرد و گفت: امروز آلودگی های زیست محیطی بویژه آلایندگی ناشی از سوخت نامناسب خودروهای بنزینی در سطح جهان موجب شده است رویکرد تولید خودروهای برقی (هیبریدی) مورد توجه قرار گیرد و کارشناسان برآورد کرده اند تا سال 2020 میلادی 50 تا 60 درصد خودروها برقی شوند، بنابراین بهره گیری از عناصر نادر خاکی اهمیت بسزایی خواهد داشت.
ملاطاهری افزود: شناسایی عناصر نادر خاکی در توان همه کشورهای جهان نیست و جمهوری اسلامی امروزه پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این بخش با بهره گیری از نیروی انسانی توانمند خود به دست آورده است.
وی اضافه کرد: اعمال تحریم ها ارتباط های بین المللی و مراوده های علمی و پژوهشی را مسدود ساخته بود اما توافق برجام شرایطی را فراهم ساخت که کشورهای مختلف برای همکاری ابراز تمایل کرده اند.

** طرح استحصال فلزات یا عناصر نادر خاکی از منابع معدنی
رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی گفت: اکنون تازه ترین ابزار و فناوری روز جهانی در این مرکز برای بررسی های آزمایشگاهی و تحقیقاتی استفاده می شود و در واقع اکنون ایران در بخش تحقیقات معدنی در رتبه نخست خاورمیانه و یکی از پنج کشور شاخص جهان است.
وی یادآوری کرد: واقعیت اینکه یک عقب ماندگی در زمینه اکتشاف و فرآوری عناصر نادر خاکی در کشور وجود داشت و کارهای مقدماتی نیز توسط مشاوران خارجی و سازمان های زمین شناسی و ایمیدرو انجام شده بود اما از دو سال پیش اجرای این طرح کلید خورد.
به گزارش ایرنا،‌ طرح استحصال فلزات یا عناصر نادر خاکی از منابع معدنی چندی پیش رتبه برتر پژوهشی پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت را از آن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) کرد.
ملاطاهری در این زمینه یادآوری کرد: مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی با استفاده از منابع پژوهشی ایمیدرو و همکاری یک شرکت هندی صاحب دانش فنی، طرح استحصال فلزات عناصر نادر خاکی از منابع معدنی را پارسال اجرا کرد.
به گزارش ایرنا،‌ اسفندماه پارسال در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و با حضور رییس سازمان انرژی اتمی و معاون علمی و فناوری از شمش میش متال (Misch metal) رونمایی شد که از چهار عنصر نادر خاکی شامل سریم، لانتانیوم، نئودینیوم و ایتریم تشکیل شده است.

** پروژه های مشترک تحقیقاتی تهران و پرتوریا
رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی اعلام کرد: تهران و پرتوریا اکنون آمادگی دارند پروژه های مشترک تحقیقاتی معدنی را در آسیا، آمریکای لاتین، خلیج فارس و... اجرا کنند.
این مسئول، براساس تفاهمنامه ایران و آفریقای جنوبی دو طرف فعالیت مشترک تحقیقاتی در زمینه های ارجاع شده انجام می دهند و به این ترتیب عرصه وسیعی در این بخش برای فعالیت ایران فراهم می شود.
وی اضافه کرد: برابر این تفاهمنامه چنانچه شرکت «مینتک» از آفریقای جنوبی بخواهد پروژه فرآوری را در کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) انجام دهد، می تواند از همکاری مشترک با مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران استفاده کند. تهران نیز می تواند از خدمات این شرکت برای انجام پروژه فرآوری در کشورهای عضو اکو بهره گیرد.
ملاطاهری گفت: تفاهمنامه با آفریقای جنوبی وارد مرحله عملیاتی شده است، کارهای آموزشی و پروژه مشترک تعریف شده و برنامه اعزام نیروهای متخصص ایرانی به این کشور در دست بررسی است.

** تفاهمنامه همکاری معدنی با سازمان زمین شناسی فنلاند
رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی امضای تفاهمنامه همکاری معدنی میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان زمین شناسی فنلاند را گامی دیگر در عرصه بین المللی معرفی کرد.
به گفته ملاطاهری، این تفاهمنامه پنج محور همکاری در زمینه اکتشاف، استخراج، تبادل اطلاعات فنی بین سازمان های یاد شده، همکاری در زمینه عناصر نادر خاکی و همکاری های آموزشی در بخش معدن و صنایع معدنی دارد که از زمان امضای آن در تیرماه امسال، تاکنون عملیاتی نشده است.
مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در 65 کیلومتری غرب تهران، مسیر آزادراه کرج- قزوین (شهرک تحقیقاتی کاوش) واقع شده است.
مهمترین اهداف این مرکز، انجام مطالعات کانی شناسی و شیمیایی روی نمونه های اکتشافی، معدنی و کانه آرایی، تحقیقات فرآوری مواد معدنی در دو مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و بهینه سازی فرآیندهای فرآوری است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا