جهانگیری: پیشرفت کشور عده ای را آزار می دهد/تورم در آذرماه به 7.2 درصد رسید

جهانگیری: پیشرفت کشور عده ای را آزار می دهد/تورم در آذرماه به 7.2 درصد رسید

تهران- ایرنا- معاون اول رئیس جمهوری، عملکرد اقتصادی دولت یازدهم را با توجه به رشد 7.4 درصدی در 6 ماه اول سال 95امیدوار کننده دانست و گفت: متاسفانه پیشرفت کشور عده ای را آزار می دهد و دستاوردهای کشور را کوچک می پندارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در نشست ارائه گزارش عملکرد پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت که در این وزارتخانه برگزار شد، افزود: ما باید تمام تلاشمان برای ایران اسلامی باشد چرا که در نهایت این کشور است که خواهد ماند.
وی ادامه داد: افرادی با شعارهایشان کشور را به آن وضعیت سیاسی، اقتصادی و بین المللی رساندند و تمام نیروهای انقلاب را به جان هم انداختند اما اکنون عده ای آمده اند که امید را به کشور آورده و مردم به آینده کشور امیدوار شدند.
معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: تا شاخصی در کشور گفته می شود که مثلا کشور در 6 ماه اول 7.4 رشد داشته است، آقایی که معنی رشد را نمی داند می گوید چرا در مقابل رشد فلان کشور ما این رشد را داشته ایم؟ باید به این افراد بگوییم برادر عزیز از این گفته ها چه چیزی حاصل شما می شود که دستاورد کشور را چنین کوچک جلوه می دهید.
جهانگیری گفت: مگر رهبری نفرمودند به آمار رسمی کشور ایراد نگیرید، بنده و رییس جمهوری اصلا اطلاع نداریم چه کسی این آمارها را تهیه می کند، این آمارها توسط دستگاه های رسمی کشور مشخص شده است.
وی افزود: مرکز آمار کشور رشد اقتصادی بدون نفت کشور را 4.3 اعلام کرده، ‌در منطقه کدام کشور چنین رشدی را داشته است و در بخش صنعت وقتی رشد بالای 4 درصد و در بخش کشاورزی رشد بالای 5 درصد از سوی مراکز رسمی آمار اعلام شده باید این اقدامات انسان را خوشحال کند که با گذر از رکود بی سابقه ای که کشور از آن رنج می برد، رشد حاصل شده است.

**تورم آذرماه امسال به 7.2 درصد رسید
معاون اول رییس جمهوری گفت: امسال تورم به 7.2 درصد در آذر ماه و رشد اقتصادی 6.4 درصد رسیده و 700 هزار شغل ایجاد شده است اما عده ای می گویند در جیب مردم تاثیر نداشته است.
جهانگیری با ذکر خاطره ای افزود: کشوری که به ته دره برده شده، حال چند پله بالاتر آمده و هنوز ته دره است، اتفاقی که در تورم سال 91 و 92 انجام شد و رکود حاصل از آن درآمد سرانه مردم را به قدری کاهش داد که دولت هر چه تلاش می کند، تاکنون نتوانسته آنچنان که باید جبران نماید.
وی اضافه کرد: امروز عده ای آمده اند کشور را به ثبات برسانند و در مقابل، عده ای تمام هدف خود را قرار داده اند که چطور می توان امید مردم را گرفت. امید مردم بزرگترین سرمایه کشور است و اگر ناامید شوند، ممکن است دست به هر اقدامی بزنند، امید مردم باعث همراهی با سیاست ها می شود که برخی این نقطه را نشانه رفته اند.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: از این موضوع گله مندیم؛ برخی رسانه هایی که از پول بیت المال استفاده می کنند طی روزهای اخیر تیترهایی زدند که اگر قرار بود مجموعه بیرون از کشور مردم را نسبت به آینده نظام مایوس کنند، این چنین نمی توانستند عمل کنند؛ حتی اگر این رسانه ها به انتخابات هم فکر می کنند به مصلحت گروهی و شخصی نیست که این اقدامات را انجام دهند.
جهانگیری با بیان اینکه خوشبختانه مردم متوجه همه امور هستند، گفت: بعنوان دولت باید به صورت جدی حرکت دقیقی که سیاستگذاری کرده ایم در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی به پیش ببریم.

**مانع کارشکنی آمریکا شویم
معاون اول رئیس جمهوری اشاره ای هم به بخش سیاست خارجی کرد و گفت: در سیاست خارجی و در موضوع برجام ممکن است یکی، دو اشکال هم باشد چرا که موضوعی دو طرفه میان ما و 6 قدرت جهانی بود و پیداست که همه ایده آل های ما نبوده است ولی این قراردادی بود که اکثریت کشورها به ایران تبریک گفتند.
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که حتما آمریکا با ما دشمنی خواهد کرد اما باید تلاش کنیم تا مانع کارشکنی آمریکا شویم، افزود: از روزی که گفته شد قرارداد خرید هواپیما بسته شده عده ای عزا گرفتند، تا کی مردم باید از ذلیل ترین کشورهای دنیا هواپیمای دست دوم بیاورند.
جهانگیری ادامه داد: عده ای می گویند اولویت خرید هواپیماست یا موضوعات دیگری است؟ دولت حتما اگر پول داشت قطعا اولویت هایش جای دیگری بود ولی در قرارداد خرید هواپیما قرار شد 15 درصد پرداخت شود و 85 درصد باقی از محل فروش بلیط برگردانده شود که کار بزرگی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: باید کارها را جدی دنبال کنیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از ظرفیت داخل کشور با قدرت استفاده کند و دولت نیز از آن حمایت خواهد کرد. نباید اجازه دهیم کالایی که در داخل کشور تولید می شود از خارج وارد شود و این برخلاف سیاست اقتصاد مقاومتی است.
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشور باید به سمت صنعتی شدن حرکت کند و این ظرفیت وجود دارد و برای این منظور راهبرد توسعه صنعتی کشور نوشته شده است. ایران جزء کشورهای اول دنیا در زمینه داشتن فارغ التحصیلان مهندسی و بازار 80 میلیونی است.
جهانگیری با تاکید بر اهمیت بخش خدمات فنی در آینده اشتغال و توسعه کشور افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت جایگاه مهم و تعیین کننده ای دارد و در قانون این وزارتخانه سیاستگذار توسعه صنعتی کشور معرفی شده است و همه باید از آن تبعیت کنند. توسعه کشور زمانی محقق می شود که بخش صنعت توسعه یابد.
وی درباره حوزه معادن کشور نیز با یادآوری شناسایی بیش از 60 نوع مواد معدنی اظهار داشت: ایران در زمینه معدن پتانسیل فراوانی دارد که در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش کلیدی دارد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: مدیران پروژه ها، سرکشی های مکرر داشته باشند تا در صورت بروز موانع، آنها را برطرف کنند. پروژه های وزارت صنعت ، معدن وتجارت در جهت افزایش تولید و اشتغال کشور است و به دلیل گستردگی و عام المنفعه بودن نقش کلیدی دارد .

**پرداخت تسهیلات بانکی به بیش از 19 هزار واحد صنعتی
جهانگیری ادامه داد: توجه به هفت هزار و 500 واحد تولیدی واقعا تدبیر دقیقی بود که دولت در ابتدای سال جاری بر روی واحدهای کوچک و متوسط تمرکز کرد و ارائه تسهیلات به واحد های متوقف شده سبب راه افتادن آنها شد. البته برخی تردید داشتند که پولی هزینه شود و تولیدی از آن خارج نشود و منابع جدید از بین برود .
وی اضافه کرد: موضع گیری وزارت صنعت ، معدن وتجارت در خصوص نحوه پرداخت تسهیلات توسط بانکها به پروژه ها قابل توجه بود و بیش از 19 هزار واحد موفق شدند از منابع بانکی تسهیلات دریافت کنند و وارد چرخه تولید شوند. از سوی دیگر نظارت این وزارتخانه به نحوه استفاده از تسهیلات ارائه شده به واحدها نیز قابل تقدیر است .

**از نحوه اجرای بسته حمایت از صادرات غیرنفتی راضی نیستم/قرار نیست میزی اشغال شود و در آخر بگوید نشد
معاون اول رییس جمهوری همچنین با بیان اینکه از نحوه اجرای بسته حمایت از صادرات غیر نفتی راضی نیستم ، گفت: وزرای صنعت ، معدن وتجارت و اقتصادی و دارایی باید وقت بگذارند و دستگاه هایی را که در این زمینه به تعهدات خود عمل نکرده اند به مردم معرفی کنند .
جهانگیری افزود: قرار نیست میزی اشغال شود و در آخر بگوید نشد. این دفعه این چنین نخواهد بود و باید دستگاهی که در راستای اقتصاد مقاومتی فعال بوده تشویق و دستگاهی که فعالیتی نداشته، معرفی شوند .
وی به گزارش 9 ماهه گمرک کشور و رشد 32 درصدی وزنی صادرات اشاره کرده و گفت: اقدام خوبی در این بخش انجام شده است و باید با همین نیت تا آخر سال حرکت کرد و امیدوارم به هدف قابل توجهی دست یابیم .
معاون اول رییس جمهوری در بخش مدیریت واردات گفت: کشور وارد تراز قیمت تجاری شده و باید کاری کنیم که اقتصاد کشور بدون نفت تنظیم شود، البته از سال گذشته تراز تجاری کشور مثبت بوده است و دولت تلاش کرده وابستگی بودجه به نفت کاهش دهد.
جهانگیری خاطر نشان کرد: هرچند ممکن است در این حالت کالاهای واسطه ای و سرمایه ای بیشتر وارد کشور شود ولی انتظار داریم بر واردات کشور نظارت بیشتری صورت گیرد و باید جلوی ورود کالاهای قاچاق گرفته شود که در سال های گذشته اقدامات قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: در بخش واردات باید به گونه ای ساماندهی شود که با سیاست گذاری تراز تجاری کشور همواره مثبت باقی بماند .
معاون اول رییس جمهوری همچنین با پنج هزار و400 طرح با پیشرفت فیزیکی 60 درصد اشاره کرد و گفت: این طرح ها باید تا پایان سال جاری تکمیل شود و براساس گزارش اعلامی نسبت به 9 ماهه سال جاری بیش از 97 درصد این طرح ها با اعتباری بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان تکمیل شده است که الباقی تا پایان سال تکمیل شود .
جهانگیری به اجرای 33 طرح بزرگ صنعتی در کشور اشاره کرد و افزود: تاکنون از این میزان 18 طرح از جمله پروژه های فولاد هرمزگان و چهارمحال و بختیاری به بهره برداری رسیده است و با تلاش وپیگیری مابقی طرح ها نیز تکمیل شود .
وی همچنین به مشکلات نظام بانکی اشاره کرد وگفت: به رغم مشکلاتی که نظام بانکی کشور از جمله بدهی دولت و معوقات خود بانکها روبروهستند در هشت ماهه سال جاری 326 هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح ها ارائه شده است که در بخش صنعت ومعدن 84 درصد تسهیلات مربوط به سرمایه در گردش بوده است .
معاون اول رییس جمهوری در بخش معدن اظهار داشت: البته رشد 6 ماهه در بخش معدن منفی 9 دهم بوده که مناسب نیست و می توان در 6 ماهه دوم جبران کرد. هرچند معدن در شاخص مرکز آمار در مرحله فرآوری اولیه دیده می شود .
جهانگیری به بخش ساختمان نیز اشاره کرد و گفت: این بخش را آن طور که باید نتوانستیم فعال کنیم و بخش هایی از واحد های صنعتی مرتبط با ساختمان دارای مشکل هستند. البته برخی تلاش کردند تا با صادرات مشکلات را جبران کنند ولی وزارت صنعت ، معدن وتجارت، سازمان برنامه وبودجه و راه وشهرسازی برای فعال کردن بخش ساختمان باید کار ویژه ای را انجام دهند .
سیام ** 1053** 9314**1429
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا