شکوری مطرح کرد:

ضعف حمل‌ونقل ریلی چالش اصلی توسعه صادرات معدنی

ضعف حمل‌ونقل ریلی چالش اصلی توسعه صادرات معدنی

گروه معادن - رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: مشکل حمل و نقل یکی از چالش‌های توسعه معدنی و سایر محصولاتی است که باید صادر شوند.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، بهرام شکوری امروز در نشست بررسی چالش‌ها و فرصت‌های حمل و نقل در بخش معدن کشور بیان کرد: به دنبال معرفی راهکارهایی هستیم که حمل و نقل را یک تجارت معرفی کرده و اینکه چطور دولت می‌تواند بخش حمل و نقل را اقتصادی کند.

به گفته وی باید نگاه دولت این باشد که بخش حمل و نقل می‌تواند سایر بخش بخش‌های اقتصادی را فعال کند یعنی نباید دولت به این حوزه نگاهی درآمدی داشته باشد.

به اعتقاد شکوری کاستی‌های موجود در حوزه حمل‌ و نقل فرصتی برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

شکوری افزود: سنگ آهن سهم عمده‌ای از حمل و نقل را به خود اختصاص داده است. از بزرگترین معدن سنگ آهن برزیل تا بنادر صادراتی که حدود 890 کیلومتر بوده کرایه حمل 5 تا 8 دلار است اما در ایران این رقم به بیش از 16 دلار به ازای هر تن می‌رسد. البته این کرایه حمل از معادن کرمان و یزد بین 6 تا 8 دلار در نوسان است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران تصریح کرد: این اتفاق قدرت رقابت پذیری را از فعالان معدنی می‌گیرد. در حال حاضر در حوزه حمل ریلی به دلیل نبود زیرساخت‌ها، ظرفیت کشتی‌ها در ایران 60 تا 70 هزار تن است در نتیجه این موضوع قیمت حمل از بندر عباس تا چین با فاصله زمانی 19 روزه بیشتر از حمل از برزیل با فاصله 40 روزه است‌.

به گفته وی، میزان مواد معدنی تولید شده در سال 92، 355 میلیون تن بود که این رقم در افق چشم‌انداز به 700 میلیون تن می‌رسد. زنجیره ارزش سنگ‌آهن یا سایر مواد معدنی نیازمند توجه بیشتر خواهد بود تا بتوانیم سالانه 7 درصد رشد در بخش معدن را داشته باشیم.

شکوری با اشاره به اینکه طول خطوط ریلی در افق 1404 باید به 25 هزار کیلومتر برسد، افزود: در این حوزه باید سالانه 7.3 درصد رشد در حمل و نقل را شاهد باشیم.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به رشد 15 درصدی بخش حمل و نقل در بودجه 96 اظهار کرد: این رقم برای شرکت‌های مادرتخصصی که ایجادکننده ریل هستند 26 درصد است اما با این میزان نمی‌توان شاهد اتفاقات خوب در حوزه ریلی باشیم.

وی بیان کرد: 24 میلیون تن میزان مواد معدنی است که به صورت ریل در سال 93 جا‌بجا شده است که این رقم در افق 1404 باید به 210 میلیون تن برسد. باید در حمل مواد معدنی 23.8 درصد توسعه ایجاد شود.

شکوری افزود: دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 نیازمند توسعه سالانه 13.2 درصدی این صنعت است. این موضوع نیازمند حمایت دولت و تعامل بخش خصوصی است.

براساس گزارش ارائه شده، در حال حاضر 7 درصد از مواد معدنی با ریل و 93 درصد از طریق جاده حمل می‌شود اما سیاست‌ها در جهتی است که سهم حمل ریلی را به 30 درصد برسانند. همچنین در افق 1404 میزان حمل مواد معدنی توسط حمل جاده‌ای باید شاهد 500 میلیون تن حمل جا‌ده‌ای باشیم در نتیجه این بخش نیز باید رشد سالانه 8 درصد را تجربه کند.

به گفته وی، حق دسترسی‌ها از 54 درصد به 28.2 درصد رسیده است. اگر حق دسترسی‌های دریافت شده در حوزه ریل صرف احداث خطوط ریل شود (طبق محاسبات پروژه فرضی 100 میلیون تن حمل مواد معدنی به فاصله 1000 کیلومتر) می‌توان سالانه 440 کیلومتر خطوط ریلی به خطوط ریلی موجود اضافه کنیم.

شکوری تاکید کرد: دولت نباید نگاه درآمدی به زیرساخت‌های حمل و نقل در کشور داشته باشد، در این راستا دولت باید حق دسترسی به شبکه ریلی را همانند کشورهای دنیا کاهش داده و از صندوق توسعه ملی و بانک‌های خارجی، با ضمانت خود وام‌های کم‌بهره دریافت کرده تا برای ایجاد زیرساخت‌ها در کشور سرمایه‌گذاری کند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا