آخرین شاخص کامیابی ایران اعلام شد +جدول

آخرین شاخص کامیابی ایران اعلام شد +جدول

آخرین گزارش موسسه لگاتوم از شاخص کامیابی که به شاخص رفاه معروف است، رتبه ایران و ۱۴۱ کشور را اعلام کرد.

مهتاب ابراهیمی کارشناس کارگزاری اردیبهشت ایرانیان اعلام کرد آخرین گزارش شاخص کامیابی (Prosperity Index) که در ایران به شاخص رفاه معروف شده ، دوم نوامبر 2015 توسط موسسه لگاتوم ارایه و در سایت www.Li.com  منتشر شده است.

این شاخص شامل رتبه بندی 142 کشور از لحاظ ثروت و تندرستی بوده و داده ها با استفاده از دو روش پرسش نامه ای و داده های آماری گردآوری شده و چشم انداز منحصر به فردی در اختیار دولت ها قرار می دهد. چرا که از ابعاد مختلف به بررسی کشورهای جهان پرداخته است.

موسسه لگاتوم از سال 2007 اقدام به محاسبه و انتشار این شاخص کرده و امسال برای هشتمین بار این شاخص منتشر کرده است.شاخص کامیابی در 142 کشور ارزیابی شده که بالغ بر 96 درصد جمعیت جهان را شامل می شود و 99 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان مربوط به این کشورها است.

این شاخص شامل 8 زیر شاخص اقتصاد، فرصت های کسب و کار، آموزش، بهداشت، آزادی های فردی، حکمرانی، امنیت و سرمایه اجتماعی بوده و با تحقیقات دقیق و تجزیه و تحلیل عمیق به رتبه بندی کشورها پرداخته است.

با نگاهی به جداول موجود مشاهده می شود کشورهای نروژ، سوئیس و دانمارک در رده اول تا سوم این جدول قرار دارند. ایران در این رده بندی در رتبه 106 قرار گرفته است.  در رتبه بندی لگاتوم (لگاتوم وضعیت کشورها و شاخص های فرعی را در 4 وضعیت بالا، بالای متوسط، زیر متوسط و پایین طبقه بندی کرده ) در سطح زیر متوسط دسته بندی شده است.

موقعیت ایران در هر یک از زیربخش های این شاخص به صورت زیر است :

شاخص فرعی


 

 

در این شاخص، رتبه اول اقتصاد متعلق به کشور سنگاپور است که سرانه حقوق هر کارگر در این کشور 240،750 دلار بوده و بر اساس رده بندی در جایگاه دوم جهان  قرار دارد. همچنین این کشور 47 درصد از محصولات تولیدی خود را صادر می کند و از نظر تکنولوژی محصولات تولیدی خود در رتبه سوم جهان قرار دارد.

تاریخچه شاخص کامیابی در ایران

شاخص کامیابی برای ایران از سال 2009 محاسبه شده و تاریخچه این شاخص  نشان می دهد ایران طی 7 سال اخیر ) حایز ربته های 93 ، 92، 97، 102، 101، 107 و 106 شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بورس پرس، نکته قابل اهمیت در بیان تاریخچه این آمار در مورد ایران این است که در سالهای قبل تعداد کشورهایی که این شاخص در آنها محاسبه شده متفاوت است و روند زیر به تنهایی نمی تواند کیفیت رشد یا نزول این شاخص را بیان کند.

 
جدول کامل رتبه بندی کشورها

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا