آیا ایران می تواند در تولید فولاد از آلمان پیشی بگیرد؟

آیا ایران می تواند در تولید فولاد از آلمان پیشی بگیرد؟

دنیای معدن - ایران یکی از کشورهای فعال در صنعت فولاد است و این کشور در سال گذشته توانست از نظر میزان فولاد تولیدی جایگاه سیزدهم دنیا را به خود اختصاص دهد ولی حجم فولاد تولیدی در این کشور با هدف اعلام شده توسط فعالان صنعت فاصله زیادی دارد.

طبق آمارهای منتشر شده توسط اتحادیه جهانی فولاد در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران ۱۶.۱۱ میلیون تن فولاد تولید کرد که نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی ۴ میلیون تن رشد داشت ولی نسبت به سال قبل از ان با کاهش ۷۰۰ هزار تنی همراه بود. ایران در نظر دارد در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۴ میلیون تن فولاد تولید کند و میزان فولاد تولیدی در کشور تا سال ۲۰۲۵ میلادی را به ۵۵ میلیون تن برساند و در صورت تحق این پیش بینی ایران جایگاه هفتم را در میان کشورهای تولید کننده فولاد بدست خواهد اورد.

به گزارش اتحادیه جهانی فولاد ، ایران هم اکنون کمتر از یک درصد فولاد تولیدی دنیا را دارد ولی در میان کشورهای خاورمیانه به عنوان یکی از بزرگترین فولاد سازها معرفی شده است. ایران در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی حجم تولید فولاد را به ۵۵ میلیون تن برساند که از میزان فولاد تولید شده در کشور آلمان بیشتر است. آلمان در سال قبل ۴۲.۶۸ میلیون تن فولاد تولید کرده بود .حال سوال اینجاست که آیا ظرفیت های تولید فولاد در ایران مشابه آلمان است ؟ آیا سرمایه گذاری در صنعت فولاد ایران مشابه آلمان است؟

حمایت آلمان از صنعت فولاد سازی

یکی از اصلی ترین عواملی که می تواند رشد تولید فولاد را به همراه داشته باشد، افزایش سرمایه گذاری در صنعت فولاد است . از طرف دیگر حمایت دولت از صنعت فولاد سازی هم سیاست دیگری است که در برخی از کشورها به عنوان ابزاری برای توسعه این صنعت به کار گرفته می شود.فایننشال تایمز در این مورد نوشت دولت المان ۴۰ برابر بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی به صنعت فولاد سازی یارانه می دهد و همین مساله سبب شده است تا صنعت فولاد سازی درالمان جایگاه بهتری نسبت به صنعت فولاد سازی دیگر کشورها ی اروپایی داشته باشد. یکی از تحلیل گران صنعت فولاد می گوید: یارانه ای که به صنعت فولاد المان داده می شود زمینه را برای کاهش هزینه تمام شده تولید در این کشور فراهم می کند و محصولات المانی قدرت رقابت بالاتری در بازار مصرف دنیا خواهند داشت. در سال گذشته صنایع سنگین در آلمان ۹ میلیارد یورو یارانه برق دریافت کردند که بخش زیادی از ان به صنعت فولاد سازی داده شد.

اما این صنعت در سال گذشته شاهد افزایش ۱۰ درصدی سرمایه گذاری هم بود . جذب این سرمایه سبب شد تا صنعت فولاد فرصت رشد بیشتری داشته باشد . همچنین فعالیتهای مطالعاتی یا به تعبیر بهتر تحقیق و توسعه در سالهای اخیر درالمان رشد زیادی کرده است ، این کشور مطالعه را یکی از اصلی ترین بخشهای رشد می داند و به همین دلیل هر ساله میلیاردها دلار در این بخش سرمایه گذاری می کند . در حالیکه مطالعات جامع صنعتی و اقتصادی را می توان حلقه مفقوده صنعت فولاد ایران و دیگر صنایع دانست . از طرف دیگر در این سالها ایران به دلیل تحریم های اقتصادی نتوانست سرمایه های خارجی را جذب کند و به دلیل مشکلات بانکی هنوز ه م سرمایه گذاری در ایران امکان پذیر نیست. بنابراین رسیدن ایران به حجم تولید ۵۵ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵ میلادی نیازمند نزدیک شدن وضعیت صنعت فولاد ایران به وضعیت صنعت فولاد آلمان است که تصور ان کار سختی است.

کاهش تولید فولاد در جهان

در این سال حجم فولاد تولید شده در دنیا برابر با ۱۵۹۹.۵ میلیون تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی کاهش یافته است ولی در مقایسه با سال ۲۰۰۰ میلادی ، حجم تولید فولاد دو برابر شد.

مطالعات نشان می دهد چین بزرگترین تولید کننده فولاد است و در سال ۲۰۱۵ میلادی ۸۰۳.۸۳ میلیون تن فولاد تولید کرد که بالغ بر ۵۰ درصد فولاد تولیدی در دنیا بود. بعد از چین کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دارند که میزان تولید فولاد در آنها برابر با ۱۶۶.۱۸ میلیون تن بود. اتحادیه اروپا ۱۰.۳ درصد تولید فولاد دنیا را دارد. اما از آنجا که بیست و هفت کشور در این گروه جای می گیرند، بنابراین نمی توان آنها را به عنوان دومین تولید کننده قرار داد. از نظر میزان تولید کشور ژاپن در جایگاه دوم دنیا قرار دارد. این کشور در سال قبل ۱۰۵.۱۵ میلیون تن فولاد تولید کرد و بعد از ان هند و امریکا قرار داشت. روسیه که در این رده بندی در جایگاه پنجم قرار دارد در سال قبل ۷۱.۱۱ میلیون تن فولاد تولید کرد و کره جنوبی و آلمان و برزیل و ترکیه و اوکراین در این رده بندی جایگاه ششم تا دهم را به خود اختصاص دادند. آلمان در سال قبل ۵ درصد تولید فولاد دنیا را داشت و ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در میان کشورهای اروپایی با سرعت بالایی رشد کرد. آلمان صنعتی ترین اقتصاد اروپا است و سرمایه گذاری در زیر ساختهای صنعتی و اقتصادی آن هر ساله بیش از قبل افزایش پیدا می کند .

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا