درخواست یک تشکل صنفی از دولت برای استفاده از سیاست تشویقی در بخش معدن

درخواست یک تشکل صنفی از دولت برای استفاده از سیاست تشویقی در بخش معدن

دنیای معدن - دبیرکل انجمن تولید کنندگان وصادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: امروز سیاست های تنبیهی نمی تواند پیامد رشد تولید و صادرات را به دنبال داشته باشد، بنابراین انتظار فعالان بخش معدن بهره گیری از تشویق به عنوان جایگزین سیاست های قهرآمیز است.

«سید عبدالرضا سیاسی راد» روز دوشنبه در نشستی خبری افزود: کارشناسان اقتصادی براین باورند در بخش معدن سیاست جلوگیری از صدور مواد خام که در داخل کشور نمی توان از بهره گیری کرد، با سیاست ایجاد اشتغال در تعارض است.
وی ادامه داد: موضوع صادرات «سنگ آهن دانه بندی» که عیار پایینی دارد و واحدهای فولادساز کشور از آن نمی توانند استفاده کنند، همواره مورد انتقاد دولت بوده است.
سیاسی راد گفت: دولت یازدهم امسال برای رونق تولید و فعال سازی بنگاه های کوچک ومتوسط بیش از 160 هزار میلیارد ریال منابع بانکی تخصیص داد اما واحدهای معدنی از آن برخوردار نشدند و انتظار می رود نسبت به این بخش توجه لازم به عمل آید.
«کیوان جعفری طهرانی» عضو هیات مدیره تشکل یادشده نیز به برگزاری چهارمین همایش بین المللی سنگ آهن در 19 دیماه در تهران اشاره کرد گفت: میهمانانی از چین، روسیه و انگلیس در این همایش حضور خواهند داشت؛ بنابراین بسترسازی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در دوره پسابرجام اهمیت بالایی دارد و بازنگری در سیاست هایی که طرف های خارجی را از حضور در ایران باز می دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآورشد: وضع عوارض صادراتی که برای «سنگ آهن دانه بندی» پیش بینی شده و از سال آینده قرار است اجرایی شود، موجب خشنودی رقیبان ایران در این عرصه شده و اکنون خریداران خارجی سنگ آهن نیازمند امنیت معاملات هستند، زیرا نوسان نرخ مواد معدنی نمی تواند استمرار فروش را به دنبال داشته باشد.
جعفری طهرانی گفت: ایران در افق 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون فولاد خام را برنامه ریزی کرده که این مهم 31 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
همچنین ظرفیت 1.5 میلیون تنی آلومینیوم به میزان 10 میلیارد دلار و سایر صنایع معدنی نیز 10 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند.
به گزارش ایرنا، ایران حدود 60 میلیارد تن ذخیره معدنی دارد که از این رقم نزدیک به 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. میزان ذخیره معدنی اکتشاف شده سنگ آهن 5.1 میلیارد تن اعلام شده که از این رقم بیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا