در گفت وگو با ایرنا:

حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان حدود 400 میلیون دلار است/ایروان سکوی صادرات به قفقاز

حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان حدود 400 میلیون دلار است/ایروان سکوی صادرات به قفقاز

تهران- ایرنا- رئیس ایرانی اتاق مشترک ایران و ارمنستان، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته را حدود 400 میلیون دلار اعلام و تاکید کرد که با برنامه ریزی لازم می توان سطح همکاری های دو کشور را ارتقاء بخشید.

لئون آهارونیان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، قیر نفت، روغن صنعتی، روغن سویا و اکسیدها را از جمله اقلام صادراتی ایران به ارمنستان بیان کرد و گفت: گوسفند زنده، قراضه و ضایعات آلومینیوم و قراضه و ضایعات چدن، بیشترین کالاهای وارداتی ایران از این کشور هستند.
وی افزود: قرار است روز دوشنبه (18 آبان ماه) یک گروه 65 نفره تجاری به ریاست وزیر اقتصاد ارمنستان برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی به تهران سفر و در اتاق ایران نیز با شرکت های همتای ایرانی مذاکره کنند.
آهارونیان اضافه کرد: ارمنستان در سازمان جهانی تجارت (WTO ) عضویت دارد و با الحاق جمهوری اسلامی ایران به این سازمان، مبادلات تجاری دو کشور شکل مناسبی پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه ایران و ارمنستان از نظر فرهنگی با یکدیگر نزدیک هستند، افزود: رابطه دو کشور تاکنون بسیار خوب پیشرفته و این کشور یکی از بهترین همسایگان ما محسوب می شود.

** سکوی صادرات ایران به قفقاز با راه اندازی «شرکت بازرگانی آزاد ایرانیان» در ارمنستان
آهارونیان در ادامه خاطرنشان ساخت: شرکت بازرگانی آزاد ایرانیان که به عنوان مرکزی در شهر ایروان پایتخت ارمنستان ایجاد خواهد شد، در واقع یک سکوی صادراتی برای تولیدات ایران به روسیه و منطقه قفقاز به حساب می آید و با امکاناتی که در آن پیش بینی شده 100 واحد تجاری، سالن بزرگ اجتماعات، سینما و امکانات سردخانه ای برای نگهداری مواد غذایی، موقعیت مناسبی برای گردشگران ایرانی به حساب می آید.
وی سرمایه گذاری دولت به میزان هفت میلیون دلار برای بهره برداری از این محل را، فراهم سازی موقعیت مناسب برای فعالیت تجاری بازرگانان ایرانی دانست و خواستار پشتیبانی لازم در این زمینه شد.
آهارونیان اضافه کرد: ایران به ارمنستان پیشنهاد داده که تولیدات نیمه ساخته به این کشور صادر کند و درکارخانه های ارمنستان تولید نهایی صورت گیرد و سپس به روسیه صادر شود؛ این امر نقش موثری در رونق تولیدات استاندارد ایران خواهد داشت.
وی یادآورشد: جمهوری های گرجستان، آذربایجان و ارمنستان اجازه دارند که 6 هزار و 400 قلم کالا را با پرداخت حقوق گمرکی کمتر به اتحادیه اروپا صادر کنند و به این ترتیب، ایران می تواند از طریق ارمنستان با حقوق گمرکی کمتر به اروپا صادرات داشته باشد.
آهارونیان افزود: قرار است آمریکا و ژاپن نیز به این پیمان ملحق شوند و اکنون مذاکرات در این زمینه در حال انجام است که با تحقق آن، همکاری های ایران و ارمنستان می تواند بیش از پیش گسترش یابد.
شرکت مرکز آزاد تجاری ایرانیان در ارمنستان براساس تفاهم نامه ای بین رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق ارمنستان در مهرماه 1389 صورت گرفت و مقرر شد با هدف گسترش روابط تجاری و با مجوز سازمان توسعه تجارت با مدیریت ایرانی احداث شود.
در 6 ماهه نخست امسال ارزش صادرات غیرنفتی و میعانات گازی کشور به 20 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید و میزان واردات ایران نیز در این مدت به 20 میلیارد و 852 میلیون دلار رسید.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا