رازفر در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

ابهام در معنی خام‌فروشی

ابهام در معنی خام‌فروشی

گروه معادن >سنگ آهن - عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران معتقد است: وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن معادن بخش خصوصی را با بحران مواجه می‌کند.

مسعود رازفر در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره وضع عوارض بر صادرات سنگ‌ آهن اظهار کرد: حدود 5 سال این موضوع به صورت کم‌رنگ و یا گاهی پررنگ وجود دارد. در همین زمینه تشکل‌های مختلف با اقدامات خود این موضوع را به سمت کارشناسی شدن پیش بردند و نشست‌های خوبی با مسئولان دولتی و متولیان حوزه‌های معدنی برگزار شد تا اقدامات کارشناسی انجام شود.

وی ادامه داد: در این رابطه بحث خام فروشی مطرح می‌شود. متاسفانه معنی کلمه خام فروشی که در این مباحث عنوان می‌شود، مبهم است. برگزاری این جلسات کارشناسی نتوانست موضوعی را تغییر دهد. با توجه به آنکه پیشرفت چندانی در پروژه‌های فولادی برای دستیابی به هدف 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 دیده نمی‌شود در نتیجه محصول استخراج شده از معادن سنگ آهن بازار داخلی ندارد و اگر عوارضی وضع شود، صادرات نیز تعطیل و یا محدود انجام می‌شود. این موضوع می‌تواند بحرانی را ایجاد کند که در کنار موضوعات مربوط به بازار بین‌المللی و بالا بودن قیمت تولید نیز گریبا‌ن‌گیر فعالان سنگ‌آهنی شود.

رازفر با بیان این موضوع که نزدیک به چند ماه است بازار سنگ‌آهن با افزایش قیمت اندکی مواجه شده است، افزود: همزمان با این موضوع وضع عوارض از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان ایشان مطرح می‌شود. نوع اجرای این تصمیم موضوع مهمی نیست زیرا ذات اصلی آن تعداد زیادی از معادن را با بحران همراه می‌کند. این در حالی است که امروز امیدی در دل معدنکاران برای بهبود بازار ایجاد شده تا بتوانند تولید، صادرات اشتغالزایی و آبادانی مناطق محروم که متوقف شده بود اجرایی شود.

وی ادامه داد: اگر وضع عوارض حتی در حد حرف و یا شایعه باشد نیز باز هم تاثیرگذار خواهد بود. اگر قیمت‌گذاری در بازار شفاف شود و تولیدکننده بداند، محصولی که تولید می‌کند در داخل بازار دارد،‌ با سودی کمتر چرخه اقتصادی خود را تغییر داده و طرح‌های خود را اصلاح می‌کند و به بازار داخلی عرضه می‌کند اما اگر بحث عوارض بدون پشتوانه باشد معادن مانند چند ساله گذشته با ضربه مواجه شده و در نتیجه آن واحدهای فرآوری نیز با مشکل مواجه می‌شوند زیرا بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران واحدهای فرآوری تولیدکنندگان مواد معدنی از جمله سنگ‌آهنی‌ها هستند.

رازفر درباره پلکانی بودن وضع عوارض بیان کرد: شاید بهتر باشد پلکانی بودن این موضوع با برنامه کارشناسی مدون و مشخصی باشد که سود حاصل از صادرات با وضع عوارض در کجا جایگزین می‌شود زیرا تولیدات مواد معدنی ادامه دارد.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به عملکرد معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال معدنکاران بخش خصوصی می‌دهید؟‌ تصریح کرد: با توجه به اینکه بنده هم در دوره قبلی و هم در دوران فعلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با دکتر سرقینی کار کرده‌ام نمی‌توانم به عنوان یک همکار غیرمستقیم به ایشان نمره‌ای بدهم. دکتر سرقینی به عنوان یک متخصص و تحصیل‌کرده معدنی خود بر تمامی موضوعات اشراف داشته و می‌دانند وضع عوارض چه عواقبی به همراه دارد. بی‌تردید اگر نگاه کارشناسی پشت این موضوع قرار داشته باشد، برای همه قابل قبول خواهد بود. بنده در این رابطه به خود اجازه دادن نمره را نمی‌دهم اما دوست دارم نظر کارشناسی شده برای وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن را بدانم.

رازفر همچنین درباره موضوعاتی که بهتر است در چهارمین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن مطرح شود، گفت: هر سال بخشی از این همایش به قوانین بدون کارشناسی اختصاص دارد که تلاش انجمن بر آن است تا کار کارشناسی در این رابطه انجام شود. زیرا ما به دنبال بهینه‌سازی معادن هستیم اما دیگر موضوعات مطرح در این همایش می‌تواند شامل کاهش قیمت تمام شده، استفاده از روش‌های بهینه‌سازی برای قیمت تمام شده و فرآوری و... باشد.

وی همچنین درباره عرضه سنگ‌آهن از طریق بورس کالا نیز بیان کرد: این اقدام بسیار اقدام خوبی است اما باید تمامی زیرساخت‌های از جمله قیمت‌گذاری و ایجاد اجماع بین معادن سنگ‌آهن آن مهیا باشد.

رازفر درباره تکمیل زنجیره فولاد در ایران نیز افزود: مزیت‌های نسبی فراوانی در کشور وجود دارد که به آن توجه نشده است به عنوان مثال مهمترین مزیت ما انرژی است که مهمترین قسمت این انرژی را آب از آن خود کرده است. نه آنکه آب را از جنوب به مرکز ایران بیاوریم بلکه باید بررسی شود چطور می‌توان از این آب استفاده کرد تا بیشترین ارزش افزوده را به همراه داشته باشد. باید از این مزیت‌ها در جهت تکمیل زنجیره استفاده کرد.

عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران درباره اجرایی نشدن کنسرسیوم بین معادن کوچک و متوسط بخش خصوصی اظهار کرد: شاید اصلی‌ترین دلیل برای اجرایی نشدن این موضوع افت و خیز بازار باشد زیرا ثباتی برای ادامه کار نداشته البته بخش دیگر آن به این دلیل است که انجام کار جمعی در کشور کمی سخت است. شاید ابزاری همچون بورس کالا بتواند به اجرایی شدن این موضوع کمک کند.

به گزارش ماین نیوز، چهارمین همایش بین‌المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران 19 دی ماه امسال با حضور فعالان و دست اندرکاران حوزه سنگ آهن و حوزه‌های مرتبط خصوصی و دولتی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

موضوعات چهارمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران به شرح زیرند:

1- تحلیل راهبردهای خروج از بحران تولید سنگ آهن ایران
2- الزامات اقتصاد مقاومتی در حوزه سیاست‌گذاری تولید سنگ آهن ایران
3- راهبردهای توانمندسازی معادن کوچک و متوسط
4- مدل بهینه حکمرانی زنجیره ارزش سنگ آهن ایران
5- آسیب‌شناسی نظام حکمرانی بخش معدن ایران
همراه با برگزاری کارگاه‌های جانبی و نشست‌های تجاری دوجانبه
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا