رکود مسکن افت تولیدات معادن سنگ را در پی داشت/اعلام آمادگی استان قدس برای کمک به معادن خراسان جنوبی

رکود مسکن افت تولیدات معادن سنگ را در پی داشت/اعلام آمادگی استان قدس برای کمک به معادن خراسان جنوبی

دنیای معدن - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رکود بخش مسکن سبب افت تولیدات معادن سنگ کشور شد، از اعلام آمادگی آستان قدس برای کمک به معادن خراسان جنوبی خبر داد.

محمدرضا نعمت زاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سفر به خراسان جنوبی از معادن این استان در شهرستان نهبندان بازدید کردیم که امیدواریم با حضور نمایندگان استان و استاندار به جمع بندی و نتایج خوبی برسیم.

وی با بیان این که خراسان جنوبی از لحاظ معادن بسیار غنی است، گفت: شهرستان نهبندان دارای انواع سنگ های گرانیتی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به دلیل رکود بخش مسکن و محدودیت های صادرات، تولید افت کرده است که امید داریم مصارف مختلفی با کمک خود مردم برای سنگ گرانیت در کشور پیدا شود.

نعمت زاده تصریح کرد: در تلاش هستیم از سنگ گرانیت به دلیل مادام العمر بودن آن به جای سنگ فرش پیاده روها و جداول خیابان به ویژه در مناطق سردسیری که بلوک های سیمانی آن زود از بین می رود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در قسمت داخلی ساختمان ها هم مصارف داخلی و هم مصارف خارجی سنگ گرانیت را افزایش دهیم، ادامه داد: در منطقه شاهکوه شهرستان نهبندان 50 معدن وجود دارد که طبق گزارشات از این تعداد 40 معدن فعال است که اغلب این معادن نیاز به مسائل زیربنایی دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: قانون معادن حکم کرده که 65 درصد از درآمد حاصل از حقوق دولتی باید در اختیار صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد تا در امور زیربنایی مانند برق رسانی هزینه شود اما متاسفانه در دو سال گذشته حداکثر 13 درصد اختصاص پیدا کرده است.

نعمت زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه فصل بودجه سال آینده است از نمایندگان تقاضا داریم تا این قانون را رعایت کنند تا 65 درصد برای هزینه در امور زیربنایی در اختیار ما قرار بگیرد و 15 درصد نیز در اختیار استانداران برای ایجاد فعالیت های عمرانی در روستاها و در مناطقی که معادن وجود دارد استفاده شود که این مقدار هم به علت کمبود بودجه تحقق پیدا نکرده است.

وی افزود: امیدواریم این درصدها تخصیص پیدا کند اگر همین 65 درصد و 15 درصد را در معادن کشور هزینه کنیم به طور قطع شرایط نیز تغییر می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای برق رسانی به معادن این منطقه با وزارت نیرو، وزارت کشور و استاندار هم فکری می کنیم تا این معضل حل شود، گفت: یکی از اهداف سفر به خراسان جنوبی این است فرآوری سنگ در نهبندان و استان توسعه دهیم.

نعمت زاده عنوان کرد: در زمینه فرآوری سنگ با آستان قدس و آیت الله رئیسی صحبت شد که وی اظهار علاقمندی کرد تا یک واحد سنگ بری و فرآوری سنگ با استعدادهای بین المللی برای صادرات به وجود بیاید، ما نیز در این باره بخش خصوصی را تشویق و ترغیب می کنیم.

وی ببان کرد: سعی می کنیم تا با بهترین روش ها سنگ را تبدیل به کالاهای باارزش کنیم تا اشتغال نیز در همین منطقه به وجود بیاید.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا