پوشش ریسک هنگام افزایش نرخ ارز

پوشش ریسک هنگام افزایش نرخ ارز

دنیای معدن - دلایل رشد سهام شرکت‌های معدنی در بورس چیست و چرا صنایع پایین‌دستی مثل لوازم خانگی و به طور کلی صنایع مصرف‌کننده کانه‌های فلزی سودآوری کمتری داشته و نمی‌توانند وارد فاز رونق شوند.

به نظر می‌رسد رشد و سودآوری این شرکت‌ها زیر سایه شرکت‌های معدنی است و برای بهبود فضای کسب‌وکار در این صنایع هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نشده و سازوکارهایی هم که منجر به رشد این صنایع شود در عمل تعریف نشده‌اند. تحلیلگران شرکت‌هایی که در صنعت سنگ‌آهن به‌ویژه محصولات معدنی و فلزی فعالیت می‌کنند، به‌طور معمول به شدت مراقب قیمت‌های جهانی هستند وبحق هم این‌کار را انجام می‌دهند و تغییر قیمت‌های جهانی به شدت و به سرعت روی شرکت‌های فعال در این صنعت اثرگذار است. ابوالقاسم آقادوست تحلیلگر خبره بازارسرمایه با بیان این مطلب، درباره دلایل رشد سهام شرکت‌های معدنی به صمت گفت: کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای جهانی باعث شد در این مدت قیمت‌های جهانی افزایش داشته باشد و به دنبال آن محصولات صادراتی این شرکت‌ها نیز افزایش قیمت را تجربه کنند. گزارش‌های مالی این شرکت‌ها نشان‌دهنده افزایش سودآوری و چشم‌انداز مثبتی از آینده است. وی تاکید کرد: درصورت ادامه این روند، سودآوری شرکت‌های معدنی فلزی بهتر از این خواهد شد. آقادوست در پاسخ به این پرسش مبنی بر وجود سازوکاری مشخص در بورس کالا برای بهبود وضعیت سهام صنایع پایین‌دستی حوزه معدن به‌ویژه صنعت لوازم خانگی اظهار کرد: اینکه چه سازوکاری را باید درنظر بگیریم که شرکت‌های فعال در این صنعت با افزایش قیمت‌ها کمتر آسیب ببینند، به نظر می‌رسد متولیان امر و وزارت صنعت باید روش‌هایی را برای مصون‌سازی این صنعت داشته باشند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: برای این منظور روش‌های مختلفی به صورت علمی و تئوری وجود دارد که با انجام آن در مواقع افزایش قیمت‌ها، این صنایع نیز کمتر آسیب ببینند. وی از پوشش ریسک در مواقع افزایش ارز یا افزایش قیمت‌ها و مشارکت در زنجیره‌های تولید به‌عنوان یکی از راهکارهایی نام برد که به این شرکت‌ها آسیب کمتری وارد می‌کند و ادامه داد: شاید این زمینه برای همه شرکت‌ها فراهم نباشد اما در مجموع دولت و متولیان امر راهکارهای مناسبی می‌توانند پیشنهاد دهند. شرکت‌ها تغییرات سیاسی و اقتصادی جهان را رصد و پیش‌بینی کنند از سوی دیگر وزارت صنعت هم باید سیاست‌هایی را پیروی کند تا شرکت‌های فعال کمتر آسیب ببینند. تحلیلگر بازارسرمایه درباره ایجاد فضای رقابتی در بورس کالا تصریح کرد: گاهی حجم تقاضا خیلی بیشتر از میزان عرضه است و فلسفه بورس هم این است که در بسیاری از موارد نمی‌تواند خیلی رقابت ایجاد کند. در چنین مواقعی مدیریت خیلی می‌تواند نقش داشته باشد.


چشم‌انداز روشن ۲۰۱۷ بر روی کانه‌های فلزی
به تازگی به دلیل افزایش کامودیتی، پیش‌بینی برخی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری خارجی مبنی بر این است که در چشم‌انداز ۲۰۱۷میلادی توجه بازار بر روی کانه‌های فلزی و بخشی از کامودیتی شامل روی، منگز و مس است. با همین رویکرد پیش‌بینی می‌شود افزایش نرخ دلار به شدت در سودآوری سهام صنایع و شرکت‌هایی مثل گروه روی که می‌توانند صادرات داشته باشند، تاثیرگذار باشد. مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با بیان این مطلب به صمت گفت: طبیعی است شرکت‌هایی که از این محصولات به‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند مثل کاربرد ورق‌های فولادی در شرکت‌های لوازم خانگی و یا صنعت خودرو، با افزایش نرخ دلار تحت تاثیر قرار گرفته و هم‌سو و هم‌جهت به صورت منطقی آثار مثبت در گروه مواد اولیه، کانه‌های فلزی و به طور معکوس در این صنایع مصرف‌کننده دارد. از طرفی افزایش قدرت ارزهای خارجی در برابر ریال تاثیری مضاعف خواهد داشت. آقابزرگی درباره نقش بورس کالا در بکارگیری سازوکارهایی برای بهبود فضای کسب‌وکار و سودآوری صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده کانه‌های فلزی و معدنی تاکید کرد: بورس کالا بهترین مکان برای ایجاد شفافیت، گسترش و رونق حجم معاملات و دسترسی سریع استفاده‌کنندگان از محصولات به بازار تولیدکنندگان است. اما از سوی دیگر بورس کالا با ایجاد و گسترش دامنه ابزارهای مالی جدید می‌تواند در کنار معاملات آتی که درحال‌حاضر فقط بر روی سکه انجام می‌شود، محصولات مختلف و متنوع‌تری را وارد معامله کند. وی افزود: قراردادهای اختیار معامله که به تازگی درباره بخشی از چند نمونه سهام به عنوان اوراق بهادار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابزارهایی هستند که در کنار گشایش بورس ارز، به واسطه تک‌نرخی شدن ارز، کارآیی خود را به طور شایسته نشان می‌دهد و زمینه شکوفایی بهتر و بیشتر بورس کالا را فراهم می‌کند. به این معنی که ابزارهایی که بتوانند دغدغه کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز را داشته باشند و این نقش را ایفا کنند در این زمینه خیلی می‌توانند مفید باشد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شرکت‌ها با حضور در بورس کالا به عنوان تولیدکننده اگر بتوانند با قیمت بهینه در کوتاه‌ترین فاصله محصول را به‌دست مصرف‌کننده برسانند در نتیجه هر چه گردش مالی شرکت سرعت بیشتری داشته باشد در دریافت نقدینگی و حاشیه سود شرکت هم تاثیر مثبت می‌گذارد. به گفته آقابزرگی یکی از دلایل استقبال نکردن شرکت‌ها و صنایع پایین‌دستی گروه معدن از حضور بیشتر و پررنگ‌تر در بورس کالا فراهم نبودن زمینه و بستر لازم از سوی دولت و سیاست‌گذاران اقتصادی است. وی معتقد است: تک نرخی شدن ارز که به تازگی مشروط شده به حصول شرایط مکانیزم تک‌نرخی شدن ارز، زمینه ایجاد بورس ارز است. وقتی این بورس ایجاد شود ابزارهایی باید مورد استفاده قرار گیرد که مثل آپشن و معاملات آتی کالاها در کنار هم بتوانند توزیع ریسک مناسبی داشته باشند، در این حالت بهترین سازوکار از طریق بورس کالا می‌تواند اعمال شود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا