کامرز بانک فعالیت‌های خود در حاشیه خلیج‌فارس را به دلیل ترس از تحریم کاهش می‌دهد

کامرز بانک فعالیت‌های خود در حاشیه خلیج‌فارس را به دلیل ترس از تحریم کاهش می‌دهد

کامرزبانک به مشتریان حاشیه خلیج فارس خود اعلام کرد دیگر مبادلات با یورو را انجام نخواهد داد این بانک نیز به جمع بانک‌های بزرگی پیوست که پس از جریمه شدن به علت معاملات با ایران دیگر چنین خدماتی ارائه نمی‌کنند.

 

تا به امروز بانک‌های بزرگ بین‌المللی از ترس جریمه شدن از انجام مبادلات مالی با ایران صرفه نظر می‌کردند که این ترس حتی با کاهش تحریم های ایران در اول ژانویه 2017 نیز برطرف نشد و حتی با انتخاب شدن دونالد ترامپ تشدید نیز شد.
بطوریکه این بانک ها نه تنها با ایران مبادله انجام نمی دهند، بلکه حتی در حال محدود کردن فعالیت های خود در منطقه غرب آسیا نیز هستند و به نوشته رویترز این اقدام به همراه کاهش قیمت نفت که سود معاملات این منطقه را کم کرده، همراه شده است.
رویترز به نقل از 4 منبع بانکی نوشت کامرزبانک به مشتریان حاشیه خلیج فارس خود اعلام کرده است که دیگر مبادلات به یورو را انجام نخواهد داد و این بانک نیز به جمع بانک های بزرگی پیوست که پس از جریمه شدن به علت انجام معاملات با ایران، دیگر چنین خدماتی ارائه نمی دهند.
پس از اینکه دولت آمریکا، بانک‌ها را در سال های اخیر به علت همکاری با ایران میلیاردها دلار جریمه کرد، بانک‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی نظارت بر فعالیت های ریسک پذیر را در منطقه حاشیه خلیج فارس تشدید کرده اند.
منطقه خلیج فارس که در مجاورت ایران و سوریه است، به شدت تحت نظارت ناظرهای آمریکایی قرار گرفته است. همچنانکه با کاهش قیمت نفت مبادلات تجاری در این منطقه با سود کمتری مواجه شده است.
درحالی که تحریم‌های ایران از ابتدای سال کنونی میلادی کاهش یافت اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا هشدار داده است که این توافق را برهم می زند و این امر سبب نگرانی بانک ها در مورد این منطقه شده است.
به گفته منابع آگاه، کامرزبانک که بخشی از آن سهام متعلق به دولت آلمان است در هفته های اخیر به مشتریان خود گفته است که از ابتدای ماه ژانویه 2017 دیگر مبادلات (حاشیه خلیج فارس) را به یورو تسویه نمی کند و منابع آگاه این اقدام را ناشی از نگرانی در مورد «تبعیت» از تحریم می دانند.
یک سخنگوی این بانک گفت: «ما ارائه خدمات ویژه ای در زمینه تراکنش های بانکی را در برخی از کشورها متوقف کردیم.»
یکی از بانکداران معتقد است که این بانک آلمانی احتمالا استثناهایی برای برخی از مشتریان بزرگ با ریسک پایین خود قائل خواهد شد.
کامرزبانک اخیرا تحت نظارت مقامات آمریکا بوده است. این بانک در ماه مارس 2015 با پرداخت 1.45 میلیارد دلار پس از تحقیقات در مورد مبادلات با ایران و همچنین تحقیقاتی جداگانه در مورد پولشویی موافقت کرد.
این بانک یکی از چندین بانک نظیر سیتی گروپ، جی پی مورگان، بی ان پی پاریباس و اچ اس بی سی است که در سال‌های اخیر توسط ناظران آمریکایی به علت معامله با کشورهای تحت تحریم مانند ایران جریمه شده‌اند.
این روند سبب شده است تا بانک های حاشیه خلیج فارس و صرافی ها در یافتن دلار آمریکا و یورو با مشکل مواجه شوند.
سمیر تمیمی، مدیر ارشد اجرایی یونایتد عرب بنک می گوید: «بانک ها زمانی که به بانک های خاورمیانه می رسند با بحران اعتماد روبرو می شوند.»
یک بانکدار ارشد حاشیه خلیج فارس با شرط عدم افشای نامش گفت: «ما با 12 بانک برای تسویه یورو همکاری می کردیم و اکنون این تعداد به یک یا دو رسیده است.»
در چند ماه اخیر، سیتی گروپ و جی پی مورگان نیز به شعبات در حاشیه خلیج فارس خود اعلام کرده اند انجام مبادلات مالی را محدود یا متوقف کنند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا