احتمال تمدید دبیرکلی ایران ؛

سفر سران ۱۹ کشور گازی جهان به تهران

سفر سران ۱۹ کشور گازی جهان به تهران

معاون وزیر نفت با تشریح سفر مقامات و سران ۱۹ کشور گازخیز جهان به تهران تا آذر ماه از احتمال تمدید دوره دبیرکل ایرانی مجمع کشورهای صادرکننده گاز خبر داد.

امیرحسین زمانی‌نیا امروز در نشست خبری با اشاره به برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز تا دوم آذرماه سال جاری به میزبانی تهران، گفت: در این نشست سران کشورهای ۱۲ عضو اصلی شامل کشورهای ایران، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، روسیه، لیبی، امارات، نیجریه، قطر، ترنیداد، توباگو و ونزوئلا به همراه پنج کشور ناظر هلند، نروژ، عمان، عراق و پرو حضور می‌یابند.

مدیر امور بین‌الملل وزارت نفت با اعلام اینکه تاکنون دعوت نامه‌های رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به سران تمامی کشورهای عضو این مجمع تقدیم شده است، تصریح کرد: براساس برنامه زمان‌بندی تعریف شده، در ۲۹ آبان ماه نشست هیات عالیرتبه مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران برگزار می‌شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ۳۰ آبان ماه هفدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مهمترین دستور کار اجلاس وزارتی عادی و فوق‌العاده این مجمع، بیانیه نهایی اجلاس سران، تمدید دبیرکل فعلی مجمع و شناسایی به منظور راهکارهای همکاری در زمینه تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات گاز طبیعی است.

زمانی‌نیا با تاکید بر اینکه برگزاری اجلاس سران دو پیام اساسی به همراه دارد، اظهار داشت: شعار اصلی اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده «گاز طبیعی؛ سوخت منتخب برای توسعه پایدار» است، ضمن آنکه یک پیام زیست محیطی به اجلاس کاپ پاریس دارد.

معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش سهم و نقش گاز طبیعی در سبد انرژی جهان، تاکید کرد: افزایش سهم گاز در سبد انرژی جهان منجر به کاهش انتشار آلاینده‌ها و صیانت بیشتر از محیط‌زیست خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون سهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهان به ۲۴ درصد رسیده است، اظهارداشت: با توجه به افزایش رشد و تقاضا برای گاز طبیعی که حتی از نفت خام هم پیشی گرفته است، برآورده‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ میلادی سهم گاز در سبد انرژی جهان به ۲۶.۱۱ درصد افزایش می‌یابد.

زمانی‌نیا با بیان اینکه هم‌اکنون ایران با در اختیار داشتن حدود ۳۳.۸ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز، بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است، گفت: در سال ۲۰۱۳ میلادی ایران بیش از ۱۶۷ میلیارد مترمکعب گاز تولید شده که با بهره‌برداری از فاز‌های جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز ایران در حال افزایش است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز ایران از ۷۵۰ میلیون مترمکعب فعلی به ۱.۳ میلیارد مترمکعب در روز تا پایان برنامه‌ ششم توسعه افزایش یابد، تصریح کرد: قطعاً همزمان با افزایش تولید گاز ایران، سهم این حامل انرژی پاک در سبد سوخت و انرژی جهان هم رو به افزایش خواهد بود.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه در کنار ایران و سایر کشورهای عضو اصلی و ناظر تعدادی از کشورها هم به عنوان مهم در سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور می‌یابند، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در نشست تهران، مقاماتی از کشورهای ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و چند سازمان بین‌المللی انرژی همچون اوپک نفت، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و (IEF) حضور یابند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا