سرپرست مجتمع پتاس خور و بیابانک مطرح کرد:

سرمایه گذاری در تکمیل بهره برداری معادن پتاس کشور به جای واردات کود پتاسه

سرمایه گذاری در تکمیل بهره برداری معادن پتاس کشور به جای واردات کود پتاسه

گروه معادن - نیاز سالانه پتاس کشور برای خودکفایی در تولید کود پتاس حدود 260 هزار تن است که با بهره برداری کامل از معدن خور و بیابانک اصفهان و راه اندازی و بهره برداری از معادن تردود استان سمنان، میانی در استان خراسان جنوبی و دریاچه قم تمام این نیاز در داخل تأمین می شود و حتی امکان صادرات را هم خواهیم داشت.

به گزارش ماین نیوز، سرپرست مجتمع پتاس خور و بیابانک امروز با اشاره به دیدار وزیر جهاد کشاورزی با همتای بلاروسی خود و مذاکرات برای واردات کود پتاسه از این کشور، گفت: این مذاکرات در حالی انجام شده است که در صورت جذب سرمایه کافی برای معادن پتاس داخلی، می توان در تولید این نوع از کودها کاملاً خودکفا شد و حتی به کشورهای منطقه هم صادرات داشت.

علی علوی نائینی افزود: ظرفیت کارخانه و معدن خور و بیابانک 50 هزارتن در سال است، اما هم اکنون این مجموع تنها با 16 هزار تن فعالیت می کند در حالی که با سرمایه گذاری مناسب می توان در عرض کمتر از دو سال به حداکثر تولید خود دست یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان سرمایه مورد نیاز برای بهره برداری کامل از این معادن و رسیدن به خودکفایی چقدر برآورد شده است، بیان کرد: برای تولید هر 60 تا 100 هزار تن پتاتس مورد مصرف در تهیه کود کشاورزی حدود 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که مذاکرات لازم برای ورود بخش خصوصی در تأمین اعتبار با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال انجام است و امیدواریم به زودی به نتیجه مطلوب برسد.

سرپرست مجتمع پتاس خور و بیابانک با تأکید بر اینکه تکنولوژی روز مورد نیاز برای راه اندازی معادن پتاس از کشور آلمان خریداری شده است، ادامه داد: با توجه به تأمین تکنولوژی مورد نیاز در معدن خور و بیابانک هزینه در راه اندازی دیگر معادن پتاس کمتر خواهد بود و دولت یا بخش خصوصی می تواند با صرفه هزینه کمتر این معادن را به بهره برداری برساند.

علوی نائینی تأکید کرد: پتاس در صنایع مختلفی استفاده می شود؛ اما مهم ترین کاربرد آن به عنوان کود شیمیایی در صنایع کشاورزی است به طوری که کودهای کشاورزی 95 درصد از مصرف پتاسیم را به خود اختصاص داده اند و کمتر از 10 درصد آن به مصرف تهیه مواد شیمیایی می رسد.

وی در پایان اظهار داشت: پتاسیم یکی از عناصر غذایی اولیه موجودات زنده جانوری و گیاهی است، کودهای پتاسیم بعد از نیتروژن و فسفر، سومین کود از نظر مصرف هستند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا