خروج از رکود فولاد شاید وقتی دیگر

خروج از رکود فولاد شاید وقتی دیگر

دنیای معدن -صنعت فولاد کشور در چندمین سال رکود خود قرار دارد، رکودی که بیم و امید کارشناسان برای خروج یا ماندن در آن را برای سال آینده به همراه آورده است. برخی با توجه به خروج رکود فولاد معتقد به رویدادهای داخلی و خارجی چون رفع تحریم‌ها و آغاز پروژه‌های عمرانی به‌عنوان زمینه‌ساز خروج از رکود هستند. از سوی دیگر، برخی چندان امیدی به گشایش در این بازار ندارند، چراکه خروج از رکود را مستلزم پیشزمینههای بیشتری برمیشمرند که چندان مهیا نشده است. اما جدا از این بیمها و امیدها برای خروج فولاد از رکود میتوان پیشزمینههایی برای این بازار متصور بود که بدون آنها شاهد رونقی در این زمینه نخواهیم بود. به طور یقین نخستین پیشنیاز برای رونق هر چه بیشتر بازار فولاد تحریک تقاضاست، تحریک تقاضایی که منجر به تحرک صنایع پاییندستی و به دنبال خود صنایع بالادستی چون فولاد خواهد شد. از اینرو شروع دوباره فعالیت پروژههای عمرانی میتواند به عنوان یکی از عوامل تحریک تقاضا بهشمار رود. در چند سال گذشته بسیاری از پروژههای عمرانی دولت به دلیل کمبود بودجه عمرانی متوقف شدند یا با روند کندی روبهرو بودهاند. از اینرو با آغاز دوباره پروژههای دولت میتوانیم شاهد رونق در بازار باشیم. موضوع قابل توجه دیگر که در چند سال گذشته بازار فولاد را به خواب برده، رکود مسکن است. کاهش انگیزه ساختوساز و تضعیف شدن توان خرید پیمانکاران مسکن سبب شده بازار فولاد کشور از رونق خود بکاهد و در این زمینه میتوان ادعا کرد که با خروج مسکن و آغاز ساختوسازهای جدید در کشور میتوان امیدوار به رونق در صنعت فولاد نیز بود. البته از سوی دیگر موضوعی که سبب میشود تولیدات فولادی با کاهش تقاضا روبهرو باشد، قیمت تمامشده آن است، بهگونهایکه قیمت تمامشده محصولات فولادی در بسیاری از کارخانههای ایران بالاتر از قیمت بازار جهانی است و این امر سبب کاهش صادرات و دپوی تولیدات میشود. با توجه به پیشنیازهای لازم چون افزایش تقاضا، آغاز پروژههای عمرانی و خروج مسکن از رکود و همچنین کاهش قیمت تمامشده در فولاد و افزایش بهرهوری در این صنعت میتوانیم شاهد رونق دوبارهای در آن باشیم.

از سوی دیگر، برخی چندان امیدی به گشایش در این بازار ندارند، چراکه خروج از رکود را مستلزم پیش‌زمینه‌های بیشتری برمی‌شمرند که چندان مهیا نشده است. اما جدا از این بیم‌ها و امیدها برای خروج فولاد از رکود می‌توان پیش‌زمینه‌هایی برای این بازار متصور بود که بدون آنها شاهد رونقی در این زمینه نخواهیم بود. به طور یقین نخستین پیش‌نیاز برای رونق هر چه بیشتر بازار فولاد تحریک تقاضاست، تحریک تقاضایی که منجر به تحرک صنایع پایین‌دستی و به دنبال خود صنایع بالادستی چون فولاد خواهد شد. از این‌رو شروع دوباره فعالیت پروژه‌های عمرانی می‌تواند به عنوان یکی از عوامل تحریک تقاضا به‌شمار رود. در چند سال گذشته بسیاری از پروژه‌های عمرانی دولت به دلیل کمبود بودجه عمرانی متوقف شدند یا با روند کندی روبه‌رو بوده‌اند. از این‌رو با آغاز دوباره پروژه‌های دولت می‌توانیم شاهد رونق در بازار باشیم. موضوع قابل توجه دیگر که در چند سال گذشته بازار فولاد را به خواب برده، رکود مسکن است. کاهش انگیزه ساخت‌وساز و تضعیف شدن توان خرید پیمانکاران مسکن سبب شده بازار فولاد کشور از رونق خود بکاهد و در این زمینه می‌توان ادعا کرد که با خروج مسکن و آغاز ساخت‌وسازهای جدید در کشور می‌توان امیدوار به رونق در صنعت فولاد نیز بود.
البته از سوی دیگر موضوعی که سبب می‌شود تولیدات فولادی با کاهش تقاضا روبه‌رو باشد، قیمت تمام‌شده آن است، به‌گونه‌ای‌که قیمت تمام‌شده محصولات فولادی در بسیاری از کارخانه‌های ایران بالاتر از قیمت بازار جهانی است و این امر سبب کاهش صادرات و دپوی تولیدات می‌شود. با توجه به پیش‌نیازهای لازم چون افزایش تقاضا، آغاز پروژه‌های عمرانی و خروج مسکن از رکود و همچنین کاهش قیمت تمام‌شده در فولاد و افزایش بهره‌وری در این صنعت می‌توانیم شاهد رونق دوباره‌ای در آن باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا