درآمدهای دولت از مالیات چقدر است؟

درآمدهای دولت از مالیات چقدر است؟

مالیات یکی از منابع اصلی درآمد دولت محسوب می‌شود که اعداد و ارقام این گزارش حاکی از تحقق نسبی آن است زیرا در اکثر درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم،دولت توانسته بیش از 90 درصد مالیات‌های مربوط به بخش‌های مختلف را اخذ نماید.

 مالیات به عنوان یکی اصلی‌ترین منابع  درآمدی دولت محسوب می شود که در این بخش به بررسی مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم می‌پردازیم.

 
*جمع مالیات‌های مستقیم

 
جمع مالیات‌های مستقیم از درآمدهای اشخاص حقوقی شامل علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی، معوقه اشخاص حقوقی دولتی، نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی، اشخاص حقوقی غیر دولتی و علی الحساب شرکت‌های دولتی در حال واگذاری؛ مالیات بر درآمد شامل حقوق کارکنان بخش عمومی، حقوق کارکنان بخش خصوصی، مشاغل، متفرقه درآمد، موضوع ماده 119 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه؛ و مالیات بر ثروت شامل ارث، نقل و انتقال سرقفلی، نقل و انتقال سهام، نقل و انتقالات املاک، حق تمبر اوراق بهادار می‌شود.

 
*مالیات اشخاص حقوقی

 
 درآمدهای مالیاتی دولت( به استثنای درآمدهای اختصاصی) شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که، مالیات اشخاص حقوقی در هفت ماهه نخست سال جاری 178.8 هزار میلیارد ریال بوده که مصوب سال هفت ماه سال مذکور نیز 198.7 هزار میلیارد ریال را نشان می‌دهد.

 
درصد تغییرات مالیات این بخش در سال جاری 22.7 درصد بوده و سهم مالیات اشخاص حقوقی 34.9 درصد را به خود اختصاص داده است.

 
این در حالی است که مالیات اشخاص حقوقی شامل، مالیات علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی، مالیات معوقه اشخاص حقوقی دولتی، مالیات نهادهاو بنیادهای انقلاب اسلامی، مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی و مالیات علی‌الحساب شرکت‌های دولتی در حال واگذاری است.

 
*مالیات بر درآمدها

 
به گزارش میزان، علاوه بر این در بخش مالیات بردرآمدها عملکرد هفت ماهه در سال جاری 83.8 هزار میلیارد ریال بوده است که مصوب هفت ماهه سال جاری 83.3 هزار میلیارد ریال بوده است.

 

با این وجود سهم مالیات بر درآمد سال 95 رقم 16.3 درصد و درصد تغییرات مالیات این بخش 27.0 درصد است.

 
*مالیات بر ثروت

 
در این بین سهم مالیات بر ثروت در هفت ماهه سال جاری 14.5 هزار میلیارد ریال بوده که مصوب هفته ماه این مالیات 14.8 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

 
درصد تغییرات این بخش 14.3 درصد بوده که سهم این بخش از درآمدهای مالیاتی 2.8 درصد است. 

مالیات بر ثروت نیز در این میان شامل، مالیات بر ارث،مالیات نقل و انتقال سرقفلی، مالیات نقل و انتقال سهام، مالیات نقل و انتقال املاک، حق تمبر و اوراق بهادار است.

 
جمع مالیات‌های مستقیم در بخش مالیات بر ثروت، درآمد و اشخاص حقوقی در هفت ماهه نخست سال جاری 277.1 هزار میلیارد ریال است که برآورد این رقم برای این مدت 296.8 درصد بوده است.

 
با این وجود درصد تغییرات مالیات‌های مستقیم 23.5 درصد بوده و سهم جمع مالیات های مستقیم در کل 54.1 درصد بوده است.

 
*جمع مالیات‌های غیر مستقیم

 
بخش مالیات‌های غیر مستقیم از مالیات بر واردات شامل حقوق ورودی سایر کالاها، واردات خودرو، حقوق ورودی دستگاه‌های اجرائی و مالیات بر کالاها و خدمات شامل فروش فرآورده‌های نفتی، دو درصد سایر کالاها، ارزش افزوده، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور، فروش سیگار، نقل و انتقال اتومبیل، شماره‌گذاری خودرو می‌شود.

 
*مالیات بر واردات

 
مالیات بر واردات در هفت ماهه نخست سال جاری 49.3 هزار میلیارد ریال بوده که برآورد برای این دوره 100.2 هزار میلیارد ریال و درصد تغییرات این بهش 28.6 درصد و سهم آن 9.6 درصد بوده است.

 
*مالیات بر کالاها و خدمات

 

مالیات بر درآمد کالاها و خدمات در هفت ماهه نخست سال جاری 186.0 هزار میلیارد ریال بوده که رقم  برآورد این دوره 217.5 هزار میلیارد ریال بوده و تغییرات این بخش 30.7 درصد و سهم مربوط به این بخش 12.7 درصد بوده است.

 
جمع مالیات‌های غیر مستقیم نیز در دوره هفت ماهه 235.4 هزار میلیارد ریال بوده که برآورد مالیات این بخش 317.7 هزار میلیارد ریال ، تغییرات این بخش 30.3 درصد و سهم آن 45.9 درصد بوده است.

 
بر اساس گزارش میزان، جمع کل مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم در 7 ماهه نخست سال جاری 512.4 هزار میلیارد ریال و برآورد آن برای هفت ماه نخست سال جاری 614.4 هزار میلیارد ریال بوده؛ به علاوه 26.5 درصد تغییرات این بخش و سهم آن نیز 100 درصد بوده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا