عضو کميته بانوان معدنکار ايران در گفت‌وگو با معدن نيوز مطرح کرد:

بازيابي 95 درصد آب مصرفي در مجتمع مس سونگون

بازيابي 95 درصد آب مصرفي در مجتمع مس سونگون پايگاه خبري معدن نيوز- عضو کميته بانوان معدنکار ايران گفت: با توجه به اقدامات انجام شده 95 درصد آب مصرفي در مجتمع مس سونگون بازيابي شد.
 بهار روانبد در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: از جمله اقدامات انجام شده در اين مجتمع اقدامات مثبت زيست‌محيطي در مجتمع و احداث سدهاي رسوب گير و طرح جامع آب که شامل 95 درصد آب مصرفي کارخانه از سد است.
وي افزود: همچنين طرح تامين آب و تاسيسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله مس سونگون که در مرحله يک با موفقيت انجام شده است.
روانبد تاکيد کرد: مراحل تغليظ سنگ معدن مس در کارخانه فرآوري پس از مراحل سنگ شکني و آسياب‌هاي نيمه خرد کن و گلوله‌اي به شناور‌سازي ( فلوتاسيون ) و سلول‌هاي کلينر اوليه انجام مي‌شود.
عضو کميته بانوان معدنکار ايران تصريح کرد: پس از اين مراحل به مرحله آب گيري کنسانتره و باطله با تجهيزات پمپاژ و برگشت آب به چرخه توليد باز مي‌شود.
وي عنوان کرد: يکي از مراحل تغليظ سنگ معدن مس در مرحله استخراج نسبت به الگوي حفاري و کيفيت آتشباري متفاوت است.
روانبد گفت: سنگ معدن توسط سنگ شکن‌هاي هيدروليکي خردايش مي‌شود و بخش عمده تغليظ سنگ معدن مس مربوط به شناور‌سازي ( فلوتاسيون ) و کنسانتره مس بوده که به شناور‌سازي کفي يا فومي موسوم است.
عضو کميته بانوان معدنکار ايران بيان کرد: به گزارش امور مهندسي شرکت مس آذربايجان، حدود 90 درصد آب مصرفي مجتمع مس سونگون در يک سيکل بسته که شامل کارخانه، پمپ استيشن و سد باطله تامين مي‌شود.
وي گفت: ايجاد کميته انرژي مجتمع مس سونگون يکي ديگر از فعاليت‌هاي شاخص در حفظ و منابع انرژي و زيست‌محيطي صورت گرفته است، اين کميته به منظور پي گيري و بررسي مصرف انرژي و شناسايي نقاطي که اتلاف انرژي در آن وجود دارد فعاليت مي‌کند.
روانبد عنوان کرد: جنس سنگ معدن، شرايط آب و هوايي منطقه و نيز ظرفيت توليد واحد کارخانه بستگي داشته باشد.
وي گفت: بنابراين ايجاد کميته‌هاي انرژي در افزايش بهره‌وري فرآيند تغليظ در يک محدوده معدني حايز اهميت است، زيرا در فرآيند و بهينه‌سازي خط توليد يک محصول کنسانتره، از برآورد هزينه‌ها و صرفه جويي انرژي، از ارزش بسيار بالايي برخوردار است و از طرفي تعامل سازنده‌اي را مي‌تواند با دستگاه‌هاي ذيربط به‌وجود آورد.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا