واریز ۳۰درصد از منابع فروش نفت در سال ۹۶به حساب صندوق توسعه ملی

واریز ۳۰درصد از منابع فروش نفت در سال ۹۶به حساب صندوق توسعه ملی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: امسال براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری،‌۳۰ درصد از منابع فروش نفت باید به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود که دولت ۲۰ درصد پیش‌بینی کرده که با توجه به ابلاغ رهبری ما اجازه این کار را نداریم.

 

مهرداد بائوج لاهوتی در برنامه بهارستان (رادیو گفت و گو) درباره لایحه بودجه 96 گفت: بودجه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده، چیزی حدود 1084 هزار میلیارد تومان است. ازاین رقم حدود 780 هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه شرکت‌هاست که معمولا مجلس وارد ماهیت رسیدگی به آن نمی‌شود و این ناشی از وجود یک‌ سری خلأهای قانونی است. در واقع چیزی که دولت تقدیم کرده، 370 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور است.
لاهوتی افزود: از این 370 هزار میلیارد تومان، باز هم 51 هزار میلیارد تومان، درآمدهای اقتصادی دستگاه‌هاست. برخی دستگاه‌ها درآمدهای اقتصادی دارند. ما به آن دستگاه‌ها اجازه داده‌ایم که خودشان کسب درآمد کرده و خودشان هم هزینه کنند. پس باز هم وارد ماهیت رسیدگی به این 51 هزار میلیارد هم نمی‌شویم. آن چیزی که آن‌را به‌عنوان بودجه عمومی دولت رسیدگی خواهیم کرد، حدود 320 هزار میلیارد تومان است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره تفاوت بودجه سال 96 با سال 95 اظهار کرد: سال گذشته بودجه حدود 297 هزار میلیارد تومان بوده است. اگر بخواهیم دو منبع مهم درآمدی دولت را از این 320 هزار میلیارد تومان ذکر کنیم، چیزی حدود 110 هزار میلیارد تومان برای منابع مالیاتی در دولت پیش‌بینی شده که این عدد در سال گذشته 103 هزار میلیارد تومان بوده است. دولت همچنین چیزی حدود 116 هزار میلیارد تومان درآمد از محل منابع نفت پیش‌بینی کرده که این عدد هم سال گذشته 74 هزار میلیارد تومان بوده است.
وی دلیل اینکه چرا دولت منبع درآمدی بیشتری را برای نفت درنظر گرفته،‌ گفت: سال گذشته میزان صادرات همراه با میعانات گازی  را چیزی حدود 2 میلیون و 250 هزار بشکه پیش‌بینی کرده بودیم و امسال 2 میلیون و 500 هزار بشکه پیش‌بینی شده است که در نتیجه گشایشی است که پس از تحریم‌ها صورت گرفته است. پیش از این امکان صادرات بیش از یک میلیون بشکه نداشتیم و خوشبختانه امروز تا 2 میلیون و 500 بشکه این امکان وجود دارد. قیمت نفت هم سال گذشته چیزی حدود 40 دلار برای هر بشکه پیش‌بینی شده بود که امسال دولت به‌صورت شناور بین 50 تا 55 دلار پیش‌بینی کرده است. قیمت ارز هم سال گذشته نزدیک سه هزار تومان بود که امسال سه هزار و 300 تومان پیش‌بینی شده است.
لاهوتی با اشاره به بخش هزینه‌های جاری و عمرانی ادامه داد: هزینه‌های جاری ما سال گذشته حدود 197 هزار میلیارد تومان بوده و امسال این عدد 236 هزارمیلیارد تومان است. هزینه‌های عمرانی در سال گذشته 55 هزار میلیارد تومان بوده که امسال به 62 هزار تومان رسیده است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی درباره برخی نقاط ضعف لایحه بودجه 96 نیز بیان کرد: تصور من این است که امسال متوسط فروش نفت ما بشکه‌ای 40 تا 41 دلار بیشتر نبوده و پیش‌بینی عدد  بیشتر یعنی بین 50 تا 55 دلار به‌نظر من یک عدد غیرواقعی است. ما باید در کمیسیون تلفیق این موضوع را مدیریت کنیم. نکته دوم هم در بحث مالیات است؛ به اعتقاد من امسال با توجه به شرایط کشور، عدد وصولی ما از 80 هزار میلیارد تومان تجاوز نخواهد کرد که این هم باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: نکته دیگر بحث تکیه دولت به منابع نفتی است. امسال براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری،‌30 درصد از منابع فروش نفت باید به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود که دولت 20 درصد پیش‌بینی کرده که با توجه به ابلاغ رهبری ما اجازه این کار را نداریم. حتی اگر قرار باشد مبنا را روی قانون برنامه پنجم بگذاریم باید 38 درصد باشد و اگر بناست مطابق قانون برنامه ششم عمل کنیم هم حق نداریم کمتر از 30 درصد پیش‌بینی کنیم.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا