طرح ایمیدرو برای استحصال فلز از منابع معدنی، پژوهش برتر وزارت صنعت شد

طرح ایمیدرو برای استحصال فلز از منابع معدنی، پژوهش برتر وزارت صنعت شد

تهران- ایرنا- مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: اجرای طرح استحصال فلزات یا عناصر نادر خاکی از منابع معدنی و رونمایی از 6 عنصر کمیاب،‌ سبب برتر شناخته شدن این سازمان در بخش پژوهش در ارزیابی های وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.

به گزارش دوشنبه ایرنا از سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «شمس الدین سیاسی راد» افزود: طرح استحصال فلزات عناصر نادرخاکی از منابع معدنی پارسال در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی با استفاده از منابع پژوهشی ایمیدرو و همکاری یک شرکت هندی صاحب دانش فنی، اجرا شد.
اجرای این طرح به تولید شمش «میش متال»* از چهار عنصر نادر خاکی شامل سریم، لانتانیوم، نئودینیوم و ایتریم منجر شد.
این طرح به معاونت پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شد که در مقایسه با سایر پروژه های بخش دولتی و خصوصی،‌ جایگاه برتر را به ایمیدرو اختصاص داد.
مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در شهرک تحقیقاتی کاووش در 60 کیلومتری غرب تهران در مسیر آزادراه کرج- قزوین قرار گرفته و مهمترین اهداف این مرکز انجام مطالعات کانی شناسی و شیمیایی روی نمونه های اکتشافی، معدنی، کانه آرایی، تحقیقات فرآوری مواد معدنی در دو مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و بهینه سازی فرآیندهای فرآوری است.
جمهوری اسلامی با وجود برخورداری از ذخایر مواد معدنی و دانش کافی در خصوص فرآوری مواد، گاهی از مواد معدنی وارداتی استفاده می کند.
امروز صنعت چینی سازی کشور بیش از 20 درصد مواد اولیه خود را از خارج وارد می کند، حال آنکه همه ذخایر معدنی این مواد در کشور شناسایی شده و بعضی نیز به بهره برداری رسیده است.
در زمینه فرآوری مواد معدنی در کشور کمبودهایی مانند شمار محدود واحدهای فرآوری، بهره گیری غیر بهینه از باطله های بسیاری از کارخانه های فرآوری، نیاز به بازیابی مواد معدنی از ذخایر کم عیار و ارزش افزوده کم حاصل از فرآوری ماده معدنی استخراج شده وجود دارد.
مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به دلیل محدودیت مرکزهای دانشگاهی کشور برای پاسخگویی به صنعت در سال 1372 راه اندازی شد.
هدف از تاسیس این مرکز تحقیقات در درازمدت پایه گذاری اصولی برای صنایع معدنی، شتاب دهی به توسعه کمی و کیفی این صنعت با استفاده از فناوری نوین در استحصال مواد معدنی، تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف و در نتیجه کاهش وابستگی به واردات در این زمینه است.
-----------------------------
* Misch metal
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا