یک فعال صنفی: وزارت صنعت تعامل ندارد/ 90 درصد صنعت سنگ در اختیار بخش خصوصی

یک فعال صنفی: وزارت صنعت تعامل ندارد/ 90 درصد صنعت سنگ در اختیار بخش خصوصی

تهران- ایرنا- نایب رییس انجمن سنگ ایران گفت: امروز بیش از 90 درصد معادن سنگ و واحدهای فرآوری در اختیار بخش خصوصی است و سیاستگذاری در این بخش با توجه به بحث های کارشناسی مورد انتظار است اما وزارت صنعت با این بخش تعامل لازم را ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مالک رحمتی» امروز (دوشنبه) در نشستی خبری در انجمن سنگ ایران افزود: آمارها نشان می دهد میزان ذخیره سنگ تزیینی و ساختمانی کشور چهار میلیارد و 400 هزار تن است اما فقدان نگاه جامع به معدن به عنوان پایه رشد اقتصادی، مانع از دستیابی به اهداف پیش بینی شده در اقتصاد مقاومتی است.
وی اضافه کرد: وجود 1900 پروانه بهره برداری معدنی در بخش سنگ، موجب تولید کمتر از 12 میلیون تن شده، درحالی که ظرفیت این بخش 27 میلیون تن است. بنابراین این بخش با کمتر از یک سوم ظرفیت به فعالیت می پردازد.
رحمتی گفت: نگاه درونزا و برون نگر یک سیاست کلیدی در تولید کالاست که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شده است و چنانچه سیاست های تولیدی با اصول اعلام شده تطبیق نداشته باشد، به هدف های این بخش نمی رسیم.
وی اضافه کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی با بخشنامه و دستورالعمل شکل اجرایی به خود نمی گیرد، بلکه عملگرایی و رفع موانع تولید، موجب رشد و رونق صادرات می شود.
نایب رییس انجمن سنگ ایران این پرسش را مطرح کرد که چگونه با ابزارهای حقوق دولتی کلان برای معادن و بهره مالکانه، وضع عوارض و تعرفه، ارتقای صادرات این بخش امکان پذیر می شود؟ بنابراین حمایت های قوای مجریه، مقننه و قضاییه کنار یکدیگر می تواند برای تولید و صادرات کشور معنا پیدا کند.
وی یادآوری کرد: دولت پیشین در سال 1389 عوارض 70 درصدی را برای صادرات سنگ تعیین کرد. این سیاست در حالی که اهل حرفه آن را نادرست ارزیابی کردند، پیاده شد و بی ثمر بود اما این بار دولت یازدهم قصد آزمونی دیگر دارد و برای دوره 97- 1395 قصد پیاده سازی عوارض پنج تا 15 درصدی را به شکل پلکانی بدون توجه به نظر تشکل های حرفه ای دارد.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد پس از تعیین عوارض 70 درصدی برای صادرات سنگ کوپ در سال 1389، میزان صدور 800 هزار تنی در آن سال به 500 هزار تن در سال 1390 رسید.
بر پایه اطلاعات موجود، ذخایر معدنی سنگ تزیینی و ظرفیت فرآوری آن موجب شده است ایران در این زمینه رتبه چهارم را داشته باشد.
میزان صادرات این بخش از سال 95- 1380 به شکل متغیر 70 میلیون تا 200 میلیون دلار اعلام شد.
نایب رییس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: پیاده سازی اقتصاد مقاومتی بدون اصلاح سیستم بانکی میسر نیست و با نرخ های سود 28 تا 30 درصدی، نمی توان تولید قابل رقابت به بازارهای جهانی روانه کرد.
وی افزود: اقدام بی سابقه دولت در مهار تورم ستودنی است اما در کنار کنترل تورم موضوع رونق اقتصادی یک اصل محسوب می شود که با پیاده سازی یکسری مشوق های لازم می تواند عینیت پیدا کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا