دبیر یک تشکل تخصصی:

رونق اقتصادی با وضع عوارض بر صادرات تحقق نمی یابد

رونق اقتصادی با وضع عوارض بر صادرات تحقق نمی یابد

تهران- ایرنا- دبیرکل انجمن سنگ ایران می گوید، امروز شرایط رکود اقتصادی به گونه ای است که بخش های مختلف تولید با مشکلات زیادی روبرو شده اند و چشم انتظار سیاست های حمایتی دولت هستند. اما اقدام هایی چون وضع عوارض بر صادرات سنگ تزئینی و ساختمانی نقطه مقابل پشتیبانی است و به رونق نمی انجامد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، احمد شریفی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در محل این تشکل اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد در مدت 15 تا 20 سال گذشته وزارت صنعت، معدن وتجارت ( صنایع ومعادن سابق ) هیچگونه برنامه حمایتی از بخش معدن به عمل نیاورده و اکنون در شرایط دشوار اقتصادی، فعالان این عرصه چشم انتظار حمایت دولت هستند.
وی پیشنهاد داد، صندوق توسعه ملی حداقل یک میلیارد دلار به معادن سنگ تزئینی اختصاص دهد تا واحدهای فرسوده این بخش امکان بازسازی پیدا کنند .
شریفی افزود: امروز حدود 6 هزار واحد فرآوری سنگ در سطح کشور فعالیت دارند که بالغ بر یکصد واحد به فناوری های نوین تجهیز شده اند و توان بالقوه صادرات استاندارد دارند. چنانچه هر یک از این واحدهای به روز شده توان تولید 500 متر مربع سنگ صادراتی داشته باشند، در مجموع امکان صادرات پنج میلیون متر مربع سنگ تزئینی و ساختمانی خواهند داشت.
به گفته وی، اکنون سالیانه 140 هزار تن ( سه میلیون مترمربع) سنگ فرآوری شده کشور صادر می شود که ارزش آن به 70 میلیون دلار می رسد. بررسی ها نشان می دهد 80 درصد این صادرات به عراق و دیگر کشورهای همسایه است.
دبیرکل انجمن سنگ ایران معتقد است، دستیابی به اهداف پیش بینی شده افق 1404 نیازمند بازسازی واحدهای فرآوری سنگ است و اکنون شرایط بگونه ای است که اغلب واحدها با کمتر از 50 درصد فعالیت می کنند.
وی یادآور شد: کاهش تولید واحدهای فرآوری سنگ، موجب افزایش قیمت تمام شده سنگ تولیدی می شود، بنابراین شرایط بگونه ای خواهد شد که واردات ارزان تر از واحدهای داخلی می شود.
شریفی ضمن نقد نرخ سود تسهیلات بانکی اعطایی به فعالان اقتصادی گفت: نرخ سود پول و سرمایه در نظام بانکی جهان دو تا سه درصد است، اما در ایران نرخ تسهیلات بالای 20 درصد است و این امر یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده است .
وی اضافه کرد: واحدهای فرآوری سنگ در ایران با شرایط نرخ سود تسهیلات، عوارض صادراتی و ... چگونه می توانند با رقبای ترکیه ای و چینی در بازار مصاف داشته باشند و سنگ استاندارد با قیمت متعارف به بازار عرضه کنند.
براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت حدود پنج هزار و 400 معدن فعال در سطح کشور وجود دارد که سالیانه نزدیک به 400 میلیون تن مواد معدنی استخراج می کنند. شمار پروانه های بهره برداری از معادن سنگ به یکهزار و 900 فقره می رسد که ظرفیت 27 میلیون تنی دارند .
معادن سنگ کشور اکنون قابلیت اشتغالزایی 380 هزار نفری دارند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم فعالیت می کنند .
شریفی می گوید، اکنون حدود 50 درصد معادن سنگ تعطیل و یا فعالیت آنها متوقف شده است و با توجه به وقوع این معادن در مناطق محروم ، بنابراین افراد زیادی از نیروی کار این بخش بیکار شده اند.
اطلاعات ثبت شده نشان می دهد میزان صادرات سنگ در سال 1389 از رقم 118 هزار تن به 114 هزار تن در سال 1390 رسید که علت آن وضع عوارض صادراتی بود که افت صادرات را بدنبال داشت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا