در گفتگو با مشاور سازمان بورس و اوراق بهادار:

کدام شرکت ها آپشن دار می شوند؟

کدام شرکت ها آپشن دار می شوند؟

بورس ها برای انتخاب شرکت ها در موضوع اوراق مشتقه چند معیار را در نظر گرفته اند که اولین معیار، نقدشوندگی بالای سهم است؛ همچنین بورس ها شرکت هایی را در نظر می گیرند که نسبت به دیگر شرکت ها شفافیت بیشتری داشته باشند و در اطلاع رسانی نیز حرفه ای تر عمل کنند.

 

عضو هیات مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، نقدشوندگی سهم را اولین معیار بورس ها در انتخاب شرکت ها برای قراردادهای اختیار معامله سهام دانست.

مسلم پیمانی به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: انتخاب شرکت ها برای قرارداد اختیار معامله سهام به عهده بورس ها بوده و هم اکنون در سه نماد ملی مس ایران، فولاد مبارکه و ایران خودرو قرارداد آپشن انجام می شود.

رییس سابق اداره نظارت بر بازار سازمان بورس افزود: بورس ها برای انتخاب شرکت ها در موضوع اوراق مشتقه چند معیار را در نظر گرفته اند که اولین معیار، نقدشوندگی بالای سهم است؛ همچنین بورس ها شرکت هایی را در نظر می گیرند که نسبت به دیگر شرکت ها شفافیت بیشتری داشته باشند و در اطلاع رسانی نیز حرفه ای تر عمل کنند.

مشاور سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: دیگر اینکه سعی شده شرکت هایی انتخاب شوند که نوسانات قیمت سهم آنها نسبت به سایر شرکت ها بالاتر باشد تا اوراق اختیار معامله ای که بر مبنای آن سهام منتشر می شود نیز جذاب تر باشد؛ چون نوسان سهم یکی از عوامل ایجاد جذابیت در اوراق اختیار معامله است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این دوره از قرارداد اختیار معامله سهام، دوماهه در نظر گرفته شده است، گفت: اولین دلیل این است که این اوراق برای اولین بار در بازار سرمایه ایران منتشر می شود اما این ظرفیت وجود دارد که در دوره های بعدی این زمان تغییر و محدودیت ها کاهش یابد.

رییس سابق اداره نظارت بر بازار سازمان بورس همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تعیین این زمان دوماهه با توجه به ارائه صورت های مالی شرکت ها در بهمن مشکلی ایجاد نخواهد کرد، گفت: برنامه ها به شکلی تنظیم شده است که با دوره مالی شرکت ها و پیش بینی بودجه آینده آنها برخورد نداشته باشد.

پیمانی در خصوص تضمین نقدشوندگی این اوراق هم گفت: چون اوراق اختیار معامله، دامنه نوسان قیمت ندارند خود بازار یک نقدشوندگی انجام می دهد. بنابراین هرچه هم قیمت ها بالا و پایین شود، باز می تواند خریدار و فروشنده داشته باشد.

وی ادامه داد: البته صحبت هایی هم برای بازارگردانی این اوراق و سایر اوراق مشتقه از جمله فیوچر مطرح شده که این را هم می توان به عوامل تاثیرگذار بر نقدشوندگی آن اضافه کرد.

عضو هیات مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، سپس در پاسخ به این سوال که اگر نمادی در تاریخ سررسید این اوراق، بسته باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: در این مواقع که امکان تسویه فیزیکی وجود ندارد، تسویه نقدی انجام خواهد شد.

وی در خصوص شرکت هایی هم که در مراحل بعدی به  موضوع قراردادهای اختیار معامله سهام خواهند پیوست، گفت: تاکنون شرکت های مختلفی از بورس اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفته اند و از این پس، شرکت های فرابورسی جهت انتشار آپشن مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

به گفته پیمانی، تاکنون در فرابورس چند نماد انتخاب شده است که به محض نهایی شدن، اطلاعیه آن به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا