پخش زنده در بستر CDN در کشور امکان پذیر شد

پخش زنده در بستر CDN در کشور امکان پذیر شد

محمد پرویزی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان خلاق برهان و مسئول کارگروه CDN شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌های توزیع محتوا را یکی از اجزای اصلی شبکه ملی اطلاعات دانست و اظهار کرد: فاز اول شبکه خود را هم زمان با هفته دولت بهره برداری کردیم و در نهایت هفته گذشته وارد فاز تجاری شدیم که در حال حاضر ظرفیتی حدود 100Gbps آماده پاسخگویی به نیازهای بازار در حوزه توزیع محتواست.

به گزارش اقتصادایران آنلاین، شبکه‌های تحویل محتوا که به اختصار CDN نامیده می‌شوند و برگرفته از عبارت Content Delivery Network هستند، شبکه‌ای بزرگ از سرورهایی را شامل می‌شوند که در چندین نقطه دنیا به صورت جغرافیایی توزیع شده‌اند.

 
با استفاده از این شبکه‌ها کاربران می‌توانند بسته به موقعیت جغرافیایی خود و از طریق نزدیک ترین و بهینه ترین مسیر به محتوای مورد نظرشان دسترسی یابند. لذا این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وب سایت‌های با ترافیک بالا بسیار تأثیرگذار هستند.

 
در این هم معدودی از شرکت‌های دانش بنیان که شاید تعداد آنها به اندازه انگشتان یک دست هم نشود، اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های توزیع محتوای وطنی با مزایایی نظیر کاهش بار بر روی سرورهای اصلی و استوریج‌ها، افزایش انعطاف پذیری و تطبیق سریع با نیازهای متغیر بازار، محافظت از ارائه دهندگان خدمات محتوایی در برابر حملات DDOS، کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای برای توسعه خدمات، امکان افزایش سریع مقیاس خدمات و نهایت بهبود کیفیت تجربه کاربران کرده‌اند.

 
شرکت دانشگاهی خلاق برهان از جمله فعالان صنعت این حوزه در ایران است که مسئولیت کارگروه شبکه توزیع محتوای مربوط به کمیته اجرایی شبکه ملی اطلاعات را برعهده دارد.

 
محمد پرویزی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان خلاق برهان، در نشستی با اصحاب رسانه، شبکه‌های توزیع محتوا را یکی از اجزای اصلی شبکه ملی اطلاعات دانست و اظهار کرد: فاز اول شبکه خود را هم زمان با هفته دولت بهره برداری کردیم و در نهایت هفته گذشته وارد فاز تجاری شدیم که در حال حاضر ظرفیتی حدود 100Gbps  آماده پاسخگویی به نیازهای بازار در حوزه توزیع محتواست.

 
وی با بیان اینکه بزرگترین شبکه توزیع محتوا توسط این شرکت دانش بنیان به بهره برداری رسیده است، ابراز کرد: قرارداد انحصاری را با هلیدینگ مخابرات در حوزه ثابت و سیار داریم و نودهای خود را در شبکه‌های آن قرار داده‌ایم که در آینده نزدیک 60 ، 70 درصد بازار ایران در این حوزه را زیر پوشش می‌بریم.

 
رضا حسینی، معاون تجاری شرکت مذکور هم با بیان اینکه فواصل زیاد ارتباطی موجب افت کیفیت در سمت کاربر نهایی می‌شود، گفت: با توجه به اینکه زیرساخت بین استانی کشور هم ضعیف و تأکید شبکه ملی اطلاعات هم بر استفاده از محتوای بومی است، مجبوریم به سمت توزیع سرورها برویم تا به این طریق بتوانیم در نقاط مختلف کشور کیفیت محتوا را ارتقا دهیم.

 
وی افزود: نقاط تبادل اطلاعات (IXP) در شبکه ملی اطلاعات یکی از مکمل‌های CDNها به حساب می‌آید و دولت در نظر دارد تا در فاز دوم رونمایی از این شبکه، بزرگترین تولید کنندگان محتوای کشور را در این نقاط مستقر کند که قطعا هزینه بسیاری در پی خواهد داشت اما راهکار ساده استفاده از سرورهای توزیع شده توسط تولید کنندگان محتوا برای نزدیک کردن محتوا به سمت کاربر است.

 
وی خاطر نشان کرد: قول داده‌ایم تا 22 بهمن سال جاری تولید کنندگان محتوای اصلی کشور پیش بیایند و پازل CDN و IXP تکمیل شود. برنامه ما این است همسو با توسعه فاز دوم شبکه ملی اطلاعات به سمت نودگذاری استان‌های لایه دوم نظیر قم، ساری، رشت وسمنان برویم و در فاز نهایی تمامی استان‌های کشور را نودگذاری کنیم.

 
حسینی تصریح کرد: در حال حاضر 15 نود داخل و 7 نود خارج از کشور (آمریکای شمالی، اروپا، سنگاپور و...) داریم و ظرفیت پهنای باند در نظر گرفته شده همانطور که گفته شد 100Gbps یا به عبارتی بیشتر از نیاز کشور است.

 
معاون تجاری این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه پلتفرم ما ابری و ماژول بیس است، عنوان کرد: یکی از نکات ویژه این است که در این پلتفرم امکان مقابله با حملات DDOS و اتک‌های سایبری به سرورها تا 500Gpbs دیده شده است که درد صورت بروز، آنها را بین سرورهای خود توزیع می‌کنیم.

 
محمد کاظمی، معاون فنی در ادامه این نشست با بیان اینکه لایسنس شبکه کنونی خود را از یکی از بزرگان این عرصه درد دنیا خریده‌ایم، اظهار کرد: در گام نخست درصدد تست تکنولوژی مطرح در دنیا و درس گرفتن از سایر تجارب بین المللی بودیم تا بتوانیم در آینده به راحتی مهاجرت کنیم به سمت تکنولوژی بومی.

 
وی افزود: این اتفاق در حال حاضر افتاده و حتی از مشاور خارجی در توسعه پلتفرم خود استفاده نکرده ایم و همین موضوع باعث ایجاد مزیت رقابتی در تمامی بخش‌ها با نمونه‌های مطرح در دنیا خواهد شد.

 
کاظمی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه ظرفیت در نظر گرفته شده از منظر زیرساختی، کاربران و استفاده کنندگان نهایی از بسترهای شما را با مشکلاتی نظیر محدودیت در سرعت دسترسی مواجه نمی‌کند؟، گفت: همواره دسترسی کاربران ایرانی به محتوای با حجم بالا یکی از چالش‌های عمده تولیدکنندگان محتوا برای ارائه اینگونه محتواها به کاربر بوده است.

 
وی ادامه داد: نرخ بیت تطبیق پذیر (ABR) یکی از راه‌‌حل‌های این چالش برای کاربران است. شبکه توزیع محتوای کیومری علاوه بر افزایش سرعت دسترسی کاربران به محتوای ویدویی با ایجاد قابلیت ارائه خدمات نرخ بیت تطبیق پذیر متناسب با پهنای باند و اندازه صفحه دستگاه مورد استفاده توسط کاربر، سبب بهبود تجربه کاربران دراستفاده از محتوای صوتی و تصویری می‌شود.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا