۲۰۱۹ سال حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران

۲۰۱۹ سال حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران

گروه معادن >سنگ آهن - کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران معتقد است به دلیل اینکه بازار ایران بازاری بکر و جذاب است، سرمایه گذاران علاقه مند به حضور در ایران هستند و تا سال 2019 در ایران حضور خواهند داشت.

به گزارش ماین نیوز، وی در این باره گفت وگویی داشت که در زیر می خوانید:

با توجه به طرح تمدید تحریم های ایران از سوی آمریكا، پیش بینی شما از حضور و ادامه فعالیت شرکت های خارجی معدنی و صنایع معدنی در ایران چیست؟

با اجرای برجام ریسک سرمایه گذاری که از جمله مهم ترین مباحث مهم در سرمایه گذاری شرکت های خارجی است، کاهش یافت. با مطرح شدن تمدید تحریم های ایران، با وجود اینکه خیلی به موضوع مورد بحث در برجام ارتباطی ندارد، اما در افزایش اندک ریسک سرمایه گذاری در ایران تاثیر گذار بود.

در برهه زمانی که ایران تحت تحریم های ظالمانه بود، نیاز کشور به ماشین آلات، تجهیزات، تکنولوژی و. . . بسیار زیاد بود و طرف های خارجی ما هم از این موضوع آگاه هستند، اما بازهم به دنبال امنیت سرمایه گذاری در ایران هستند تا صرفه اقتصادی برای آنها داشته باشد. اما به نظر من با تمامی این شرایط که شاید ریسک بالایی برای سرمایه گذاری وجود داشته باشد، بازهم شرکت های خارجی به ایران خواهند آمد.

به نظر شما تمدید تحریم ها چه ضرری برای ایران خواهد داشت؟

ضرری که از موضوع تمدید تحریم ها متوجه ایران خواهد شد، افزایش مجدد ریسک سرمایه گذاری در ایران است که باعث برهم خوردن همه برنامه های شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی می شود که در حال برنامه ریزی شروع کار در ایران بودند. البته آنها علاقه مند به حضور در ایران هستند و تنها نیازمند بازنگری برنامه ها و محاسبات خود برای حضور در ایران هستند.

برخی شرکت ها به صورت مستقیم در ایران سرمایه گذاری می کنند و برخی شرکت ها تحت بیمه ECA (Export credit agency) یا شرکت های تضمین سرمایه گذاری صادرات مثل ساچه، هرمس و. . . که از جمله شرکت های فعال در این زمینه هستند، سرمایه گذاری می کنند.

فعالیت این شرکت ها دقیقا مشابه پوشش های بیمه ای است، فقط به جای بیمه یك كالا، یك پروژه شامل صادرات كالا و خدمات فنی و مهندسی را تضمین می كنند. ECA ها به شرکت هایی که قصد سرمایه گذاری در سایرکشورها را دارند، تحت فرمول بیمه ای آنها را تحت پوشش قرار می دهند و پس از آن هر شرکت خارجی که قصد سرمایه گذاری در ایران را دارد، بیمه می کند.

با بحث تمدید تحریم ها ضریب بیمه افزایش می یابد و شرکتی که قصد فعالیت در ایران را دارد، باید درصد بیشتری برای بیمه سرمایه گذاری خود پرداخت کند که این تامل و تفکر بیشتری را می طلبد.

با توجه به این موارد از چه زمانی شاهد حضور شرکت های خارجی در ایران خواهیم بود؟

براساس اطلاعاتی که از این حوزه دارم، شرکت های خارجی قصد افتتاح دفاتر شرکتی خود در ایران را دارند و در حال حاضر دفاتر خود را در کشور دوبی مستقر کرده اند تا بتوانند به صورت مستقیم بازار ایران را زیر نظر داشته باشند.

اما به نظر من در سال 2018 و 2019 شاهد حضور جدی شرکت های خارجی در ایران خواهیم بود. خوشبختانه بازار ایران بازاری بزرگ و بکر است که سرمایه گذاران خارجی هم علاقه مند حضور در این بازار هستند و دید مثبتی برای حضور در بازار ایران دارند.

تنها مانعی که وجود دارد، ریسک سرمایه گذاری در ایران است و امنیت سرمایه گذاری در ایران صددرصد تایید شده نیست. البته این ریسک کاهش یافته است، اما به اندازه ای نبوده که بتواند اعتماد کامل این شرکت ها را جلب کند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا