نگاهی به چرایی ورود گندله هندی

نگاهی به چرایی ورود گندله هندی

درواقع یکی از راهکارهایی که می‌توان زنجیره فولاد را به تکامل رساند تقویت گندله‌سازی در کشور است اما با توجه به اینکه در ایران هنوز واحدهای گندله‌سازی به اندازه نیاز واحدهای آهن اسفنجی وجود ندارد و واحدهای در حال احداث هم چند سالی طول می‌کشد تا به بهره‌برداری برسند نیاز است تا مدت‌ها این محصول از سایر کشورها وارد شود. 


یکی از کشورهای تولیدکننده گندله هند است که چند سالی به خاطر بی‌کیفیت بودن محصولات‌ش مشتریان ایرانی خود را از دست داده بود اما با بهبود کیفیت گندله هندی، ایران دوباره واردات گندله را از سر گرفت چراکه با توجه به نیازی که کارخانه‌های فولادسازی ایران به گندله دارند و از طرفی مسیر هند به ایران کوتاه‌تر از سایر کشورها است این دادوستد برای هر ۲ گروه به صرفه خواهد بود. با این حال واردات گندله تا زمانی ادامه دارد که واحدهای گندله‌سازی ایران به بهره‌برداری برسند و پس از آن، کشور از واردات گندله بی‌نیاز خواهد شد.

تعادل زنجیره فولاد با واردات گندله

زنجیره فولاد برای اینکه از زنجیره نخست تا پایان آن به یک تعادل نسبی برسد، نیاز دارد در بخش‌های مختلف از هماهنگی کافی برخوردار باشد که واردات گندله می‌تواند تا حدی این تعادل را ایجاد کند. 


رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیکنندگان فولاد ایران با تاکید بر ضرورت واردات گندله هندی می‌گوید: تا چند سال آینده نیاز ایران به گندله به ۷ میلیون تن در سال خواهد رسید. درحال‌حاضر به حدود ۳ تا ۴ میلیون تن گندله نیاز داریم بنابراین برای تامین این محصول چاره‌ای به جز واردات این حلقه میانی فولاد وجود ندارد. 


وی می‌افزاید: واردات گندله اقدام مناسبی است چراکه به این ترتیب نیاز کشور به گندله برطرف می‌شود و بهتر است برای حمایت از تولیدکنندگان ارز حمایتی برای واردات گندله یا قراضه آهن در نظر گرفته شود تا تولیدکنندگان با مشکلات کمتری روبه‌رو شوند. 


به گزارش استیل ایران به نقل از گسترش صمت، خلیفه سلطانی تصریح می‌کند: در صورتی که واحدهای تولید گندله به بهره‌برداری برسند نیاز ایران برای واردات گندله کاهش می‌یابد و در نتیجه در زنجیره تولید تعادل کافی ایجاد شده و در بخش تولید آهن‌اسفنجی هم مشکلات کمتری دیده می‌شود. 


وی درباره ظرفیت‌ها و نیاز کشور به گندله می‌گوید: ظرفیت موجود گندله‌سازی ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و تولید سال گذشته؛ ۱۲ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۱۰۰ تن و نیاز سال‌جاری حدود ۲۴میلیون و ۲۸۲ هزار و ۷۲۰ تن است.

واردات یک میلیون تنی گندله از هند

مالای چاترجی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت «‌KIOCL» هند می‌گوید: این شرکت سالانه یک میلیون تن گندله به ایران صادر خواهد کرد. گندله‌ای که قرار است به ایران صادر شود دارای عیار ۶۶ تا ۶۷ درصدی است. کارخانه گندله‌سازی «‌KIOCL» در مانگلور در خلیج کارناتاکا دارای ظرفیت تولید سالانه ۳/۵ میلیون تن است. مکان احداث این کارخانه یک مکان استراتژیک بوده و فاصله کمی با بازارهای غرب آسیا و ایران، جایی که تولید فولاد در حال رشد است، دارد.

از سرگیری واردات گندله هندی

با اینکه ایران دارای معادن سنگ‌آهن فراوانی است اما متاسفانه به دلیل نبود برنامه‌ریزی در این بخش، درحال‌حاضر به واردکننده گندله آهن تبدیل شده و با توجه به نیاز ۴میلیونی به گندله چاره‌ای به جز واردات این محصول وجود ندارد. 


بهادر احرامیان، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان این که ایران واردکننده گندله بوده و برای کمبود نیاز مجبور به واردات است می‌گوید: نیاز به گندله در کشور افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل واردات گندله از هند به ایران در آینده نزدیک باید از سر گرفته شود. 


احرامیان با بیان اینکه در کشور حدود ۳ تا ۴میلیون تن کمبود گندله آهن وجود دارد، ادامه می‌دهد: این امکان در کشور وجود داشت که با توجه به منابع خوب سنگ‌آهن تولید گندله را افزایش داده و خود را از واردات بی‌نیاز کنیم اما اکنون به واردکننده گندله تبدیل شده‌ایم ولی امیدواریم در آینده ای نزدیک با توجه به اینکه چند واحد تولیدی آهن اسفنجی در حال راه‌اندازی است، خود را از واردات بی‌نیاز کنیم .



احرامیان همچنین درباره قیمت جهانی فولاد پیش‌بینی کرد: قیمت‌ها هیچگاه به روال گذشته بر نمی‌گردد و هیچ کارشناسی هم نمی‌تواند این موضوع را بگوید؛ هرچند که راجع به بهبود وضعیت سنگ‌آهن صحبت می‌شود اما درنهایت قیمت‌ها به حالت قبل برنمی‌گردد. 


وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی، بازار تحت‌تاثیر نوسانات قیمتی است، اظهار می‌کند: بهبود نسبی در بازار جهانی فولاد حداقل ۲ تا ۳ سال دیگر اتفاق می‌افتد. 


عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین درباره کاهش رشد اقتصادی کشور چین نیز خاطرنشان می‌کند: براساس اظهارنظر کارشناسان، وضعیت اقتصادی چین مناسب نیست و حداقل تا ۲ سال آینده نیز رشد اقتصادی این کشور بهتر نخواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا