صادرات نفت ایران در ماه دسامبر ۸ درصد کاهش یافت

صادرات نفت ایران در ماه دسامبر ۸ درصد کاهش یافت

رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشت صادرات نفت ایران در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر در آستانه کاهش 8 درصدی قرار دارد که کمترین میزان در 5 ماه اخیر به شمار می‌رود.

 

رویترز به نقل از یک منبع آگاه به برنامه اولیه تانکرهای نفتی نوشت صادرات نفت ایران در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر در آستانه کاهش 8 درصدی قرار دارد که کمترین میزان در 5 ماه اخیر به شمار می‌رود.
این کاهش ناشی از کاهش صادرات به چین و دیگر کشورهای آسیایی است که افزایش صادرات به اروپا را خنثی کرده است.
ایران از توافق ماه گذشته اوپک برای کاهش تولید به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز که از ماه ژانویه آغاز می‌شود، معاف است انتظار میرود میزان تولید خود را اندکی بالا ببرد.
یک منبع آگاه گفت اما صادرات نفت ایران در ماه دسامبر به استثنای میعانات گازی از 2.04 میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر به 1.88 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
به گفته این منبع آگاه، در مقایسه با یک سال گذشته، صادرات نفت ایران در ماه دسامبر با توجه به ازسرگیری صادرات به اروپا در ماه فوریه افزایش 81 درصدی را ثبت خواهد کرد.
صادرات نفت ایران به آسیا در این ماه نسبت به ماه نوامبر در آستانه کاهش 17 درصدی قرار دارد و به 1.11 میلیون بشکه در روز خواهد رسید چراکه تمامی خریداران نفت ایران خرید نفت از ایران را به جز هند کاهش دادند.
صادرات به اروپا در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر 10 درصد افزایش می‌یابد و به 767 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، ایران پیش از تحریم‌ها روزانه 2.2 میلیون بشکه نفت و به اروپا روزانه 600 هزار بشکه نفت صادر می کرد.
صادرات نفت ایران به چین در ماه دسامبر 28 درصد افت خواهد داشت و به 400 هزار بشکه در روز خواهد رسید که کمترین رقم از اکتبر 2015 به شمار می‌رود.
خرید نفت ژاپن نیز با کاهش 1.6 درصدی به 134 هزار بشکه در روز خواهد رسید درحالی‌که کره جنوبی با بارگیری 60 هزار بشکه در روز، خرید خود را نسبت به ماه نوامبر نصف می‌کند.
هند تنها خریدار نفت ایران است که 517 هزار بشکه نفت در روز از ایران در ماه دسامبر خواهد خرید که 12 درصد بیشتر از ماه نوامبر است. این سبب شده است که هند در این ماه بزرگ‌ترین خریدار ایران تبدیل شود.
ایتالیا و ترکیه روزانه 190 بشکه نفت و یونان و اسپانیا حدود 97 هزار بشکه نفت در روز از ایران نفت خریدند.
اتریش پس از انجام نخستین خریدش از ایران پس از سال‌ها در ماه آگوست، در ماه دسامبر حدود یک میلیون بشکه نفت از این کشور خریده است. بعلاوه، 161 هزار بشکه نفت در روز نیز به مقاصد نامعلوم در اروپا روانه شده‌اند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا