اوج‌گیری دوباره انواع ارز در بازار

اوج‌گیری دوباره انواع ارز در بازار

گزارش‌های میدانی خبرنگار فارس از صرافی‌های میدان فردوسی نشان می‌دهد که نرخ دلار امروز به 3940 تومان رسیده و اغلب صرافی‌ها علت آن را افزایش قیمت دلار از سوی بانک مرکزی می‌دانند.

 

طی یک ماه اخیر قیمت دلار دستخوش تغییر شده و روند صعودی را طی می‌کند. برخی از کارشناسان تغییرات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را عامل افزایش قیمت دلار دانسته و برخی دیگر افزایش را نشانه دخالت بانک مرکزی در بازار می‌دانند. برخی از کارشناسان اتاق بازرگانی ایران نیز از ابتدای امسال معتقد بودند با توجه به نرخ تورم قیمت دلار باید به مرز 4 هزار تومان برسد.
بر اساس گزارش میدان، از صرافی‌های میدان فردوسی نشان می‌دهد امروز دلار با روند افزایش روبه‌رو بوده  است و البته یورو هم از این مسئله مستثنی نیست، قیمت دلار آمریکا به 3940 تومان رسید و قیمت هر یورو 4300 تومان شد.
همچنین پوند انگلیس به مرز 5 هزار تومان (4955 تومان) رسیده و درهم امارات 1100 تومان بر روی تابلوها قیمت خورده است.
یکی از مسئولان صرافی میدان فردوسی در مورد علت افزایش قیمت دلار می‌گوید: همه چیز دست خود دولت است و وقتی خود بانک مرکزی به عنوان فروشنده دلار امروز قیمت را 3918 تومان اعلام کرده است در بازار آزاد چه توقعی دارید؟
وی اضافه می‌کند: صبح که کرکره‌ها را بالا می‌دهیم دلار یک قیمت است و تا بانک‌ها شروع به کار می‌کنند و قیمت بانک مرکزی اعلام می‌شود دلار یک قیمت دیگر است. بیایند امتحان کنند و خودشان قیمت را پایین بکشند ببینیم چه کسی جرأت دارد دلار را با این قیمت بفروشد.
این فعال حوزه ارز در مورد قیمت یورو هم می‌گوید: مبنای تمام ارزها دلار است و وقتی قیمت دلار بالا می‌رود توقع نداشته باشید که یورو هم از آن تبعیت نکند.
یکی دیگر از مسئولان صرافی میدان فردوسی پیش‌بینی می‌کند که با این وضع قیمت دلار فراتر از 4 هزار تومان می‌رود و می‌گوید حتی قیمت یورو هم که اکنون در بازار 4300 تومان فروخته می‌شود، نمی‌ارزد. حباب دارد و باید 4150 تومان باشد.
محمدی یکی دیگر از فعالان حوزه ارز در خیابان فردوسی به بی‌ثباتی در بازار ارز به عنوان یکی از دغدغه صرافی‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: ما نگران پایان سال 2016 میلادی هم هستیم، چرا که بسیاری از تجار برای تسویه حساب با شرکت‌های خارجی پس از آنکه دفاتر خود را بررسی می‌کنند تازه شروع به خرید دلار در بازار کرده و درخواست ارز بالا می‌رود که خود عاملی برای افزایش قیمت دلار است.
وی می‌گوید: اکنون در کشور ما هر نوع ارزی برای خودش مافیایی دارد که هر وقت اراده کنند ارز را در بازار جمع‌آوری کرده و با کمبود انتزاعی قیمت را بالا می‌برند و هر وقت بخواهند به وفور ارز در بازار عرضه می‌کنند تا قیمت‌ها پایین بیاید.
این فعال حوزه ارز اظهار می‌کند: اگر وضع به همین منوال پیش برود قیمت دلار بالای 4 هزار تومان خواهد بود.
در فضای کارشناسی تحلیل‌های مختلفی درباره نوسان اخیر دلار در بازار مطرح می شود،اما بسیاری مانند مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز دولت را مسئول تکانه‌های شدید ارز در بازار می‌دانند.
رئیس اتاق بازرگانی تهران دیروز گفت: دولت یازدهم با دلار 3050 تومان کار خود را آغاز کرد و آن را با قیمت 3500 تومان تقریباً ثابت نگه داشت. این اتفاق به دلیل تزریق ارز مبادله‌ای بوده است، در نتیجه در دو هفته قبل به صورت ناگهانی قیمت دلار جهش کرد و توانست قسمتی از 60 درصد تورم ریالی را پوشش دهد.
وی با تأکید بر اینکه ما باید از این موضوع درس بگیریم، اظهار داشت: این اتفاق بار اول نیست که افتاده است، دولت‌ها فکر می‌کنند قیمت واقعی دلار باعث تضعیف ریال می‌شود، بنابراین به صورت مصنوعی قیمت آن را حفظ می‌کنند و ناگهان فنر آن می‌پرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تزریق دلار ارزان در دولت قبل اشاره کرد و گفت: دولت قبل میلیاردها دلار ارزان در دبی و ایران تزریق کرد و نهایت توانست قیمت ارز را روی 3 هزار و خرده‌ای نگه دارد، باید گذاشت قیمت ارز روند طبیعی طی کند، چون جهش ناگهانی به صنعت و اقتصاد ضربه می‌زند.
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد دولت در لایحه بودجه برای قیمت دلار 3300 تومان است، گفت: با توجه به قیمت 3970 تومانی الان بیش از 600 تومان اختلاف وجود دارد و انتظار ما از دولت این است که واقعیت‌ها دیده شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا