سال ٢٠١٧ يك سال پر نوسان خواهد بود

سال ٢٠١٧ يك سال پر نوسان خواهد بود

سال ٢٠١٧ سال انتقال از سياستهاى پولى به سياستهاى مالى است و همين مساله موجب مى شود كه كنترل اقتصاد جهانى كه تا كنون ده سال است كه در اختيار بانكهاى مركزى است، به دست سياستمداران بيفتد. همين مساله كافى است كه نوسانهاى اقتصادى را به شدت افزايش دهد.

 

سال ٢٠١٧ به دلايلى كه خواهم گفت يك سال پرنوسان خواهد بود و شاخص نوسان بازار volatility index market در سطح بالايى قرار خواهد داشت. نوسان بالا هم هميشه همراه با ريسك بالا خواهد بود و فعالان بازار سرمايه به طور سنتى از دو ابزار قدرتمند دلار امريكا و ين ژاپن براى پوشش ريسك خود استفاده ميكنند. در نتيجه تقاضا هم براى دلار امريكا و هم براى ين ژاپن افزايش پيدا خواهد و اين دو ارز در سال ٢٠١٧ گران خواهند بود. البته وقتى راجع به دلار امريكا صحبت ميكنيم منظور همان UD Dollar Index است و وقتى راجع به ين صحبت ميكنيم منظور همان شاخص موزون تجارى ين است. البته براى بالا رفتن ين و دلار در بازارهاى جهانى در سال ٢٠١٧ دلايل ديگرى هم وجود دارد، ولى اينجا از زاويه شاخص نوسان بازار به آن پرداخته ام.  
دلايل بالا بودن نوسان بازار در سال ٢٠١٧ متعددند. 
اول اينكه همانند سالهاى ٢٠١٦ و ٢٠١٥ اقتصاد امريكا نسبت به رقباى تجارى اش  قوى تر خواهد بود و همين مساله نرخ نسبى دلار امريكا در برابر ارزهاى عمده را بالا مى برد و به تبع آن جلوى افزايش مستمر قيمت مواد اوليه را خواهد گرفت. پايين ماندن قيمت مواد اوليه ،  كشورهاى توليد و صادر كننده مواد اوليه را محدود و اين كشورها را ضعيف نگه خواهد گذاشت. اين مساله تنش هاى تجارى را بيشتر و دلار را پر نوسان خواهد كرد.  
دوم ، حضور ترامپ و سياست هاى غيرقابل پيش بينى اش بزرگترين عامل در پر نوسان بودن اقتصاد امريكا و به خصوص دلار امريكا خواهد بود.  
سوم، همانند دو سال پيش اقتصاد امريكا در شرايط برزخى خواهد بود. يك بار آمار خوب مى آيد و يكبار آمارها بد بيرون مى آيند. وابستگى دلار به آمارهاى پرنوسان ، دلار را هم پرنوسان ميكند.  
چهارم، انتقال سريع سرمايه ها از سهام به اوراق قرضه و بالعكس به نظر ميرسد زياد باشد و دليل آنهم سياست هاى غيرقابل پيش بينى در سال ٢٠١٧ خواهد بود. مردم نميدانند بازار بورس امريكا آيا وارد يك روند قابل اتكاء خواهد شد يا نه . يكبار پورتفوليوى خود را با سهام پر ميكنند و بار ديگر با خريد اوراق قرضه رو به احتياط بيشتر ميبرند. اين انتقالها به طور مستقيم روى دلار اثر خواهد گذاشت.  
پنجم ، سال ٢٠١٧ سال انتقال از سياستهاى پولى به سياستهاى مالى است و همين مساله موجب مى شود كه كنترل اقتصاد جهانى كه تا كنون ده سال است كه در اختيار بانكهاى مركزى است، به دست سياستمداران بيفتد. همين مساله كافى است كه نوسانهاى اقتصادى را به شدت افزايش دهد.  
ششم ، قدرت گيرى جناح و گرايشهاى راست در كشورهاى جهان، چه به صورت قدرت حاكم ( مثل مجارستان ، انگلستان و امريكا ) و چه به صورت آپوزيسيون قدرتمند ( مثل جناح راست در كشورهاى فرانسه ، اسپانيا و ايتاليا ) و دخالت آنها در حوزه هاى اقتصادى به صورت اعتراض به وضعيت موجود كافى است كه سال ٢٠١٧ را به سال نوسان و شگفتى تبديل كند.  
هفتم، مطلب براى گفتن زياد است. نشريه اكونوميست هم سال ٢٠١٧ را سالى پر نوسان پيش بينى كرده است . ولى تا همين حد كافى است كه خود را براى سال ٢٠١٧ آماده كنيم. استفاده هاى مستقيمى هم كه از اين بحث ميتوانيم بكنيم به شرح زير است:  
1- زياد روى طلا به عنوان يك ابزار سرمايه گذارى پربازده حساب نكنيم.  
2- احتمال بالا رفتن قيمت نفت، همانند حركت شش ماهه دوم سال ٢٠١٦، وجود نخواهد داشت.  
3- عليرغم اينكه اقتصاد ايران در سال ٢٠١٧ رشد اقتصادى را تجربه خواهد كرد ولى گشايش بيشترى نسبت به سال ٢٠١٦ نخواهد داشت.  
4- اقتصاد ايران و نرخ برابرى ارز هم در مقابل ريال از نوسان بالايى برخوردار خواهد بود.  
 
براى سال ٢٠١٧ در دفعات بعد بيشتر صحبت خواهيم كرد.  
 
مرتضى ايمانى راد  
چهارشنبه ، ٢٤ آذر سال ١٣٩٥

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا