چشم انداز روشن براي بازار فولاد كشور

چشم انداز روشن براي بازار فولاد كشور

گروه صنایع معدنی >فولاد - رکود بازارهاي جهاني در بخش توليد و عرضه مواد اوليه و فلزات اساسي يکي از مواردي بود که در دو سال اخير به رکود داخلي افزود و اکنون رشد قيمت اين نوع مواد مي تواند در خروج از رکود بخش توليد ايران بسيار موثر باشد.

به گزارش ماین نیوز، رشد قيمت هاي جهاني در کنار پيش بيني رشد اقتصادي احتمالي بالاي 7 درصد، سيگنال هاي مهمي در اين مسير محسوب مي شوند که مي توانند چشم انداز روشني را پيش روي وضعيت توليد صنايع معدني و فلزات اساسي کشور براي سال آينده ترسيم کنند.

پس از ماه ها و حتي سال ها رکود معاملات و ضعف قيمت ها در بازارهاي جهاني شاهد هستيم که اين بار کالاهاي مهمي در مسير رشد قيمت قرار گرفته اند. افزايش بهاي مس در بازارهاي جهاني، رشد گام به گام قيمت فولاد، افزايش انتظاري در بازار نفت و تثبيت احتمالي قيمت آن در سطوحي بالاتر از 50 دلار در هر بشکه را مي توان شواهدي قدرتمند از روند افزايشي قيمت ها در بازارهاي جهاني به شمار آورد.

مقايسه رشد اقتصادي ايران با بازارهاي کالايي در جهان با محوريت بازار نفت نشان مي دهد که قرابت قدرتمندي بين بهاي بازارهاي کالايي و رشد اقتصادي ايران وجود دارد که همين ويژگي مي تواند به افزايش رشد اقتصادي کشور و خروج از رکود کمک کند. با توجه به چشم انداز رشد قيمت ها در بازارهاي جهاني که اين بار از رشد احتمالي قيمت نفت نيز تاثيري صعودي مي پذيرد، مي توان انتظار داشت که بهبود بازارهاي جهاني، به بازار داخلي سرايت کند و به کمک اين سيگنال، رشد اقتصادي بيشتري محقق شود.

به اعتقاد کارشناسان، نشانه هاي خروج فولاد از رکود را در چشم انداز سال آينده تا حد زيادي مي توان پيش بيني کرد، چراکه در بعد داخلي ما شاهد برنامه هاي دولت براي خروج از رکود به صورت کلي هستيم. بهادر احراميان مديرعامل فولاد يزد از جمله کارشناسان و توليدکنندگاني است که به روندهاي موجود خوشبين است.وي مي گويد: دولت در تلاش است تا سرمايه در گردش در صنايع پايين دست را به حرکت درآورد. از اين رو سياست هايي را در پيش گرفته تا از توليد و صنايع داخلي حمايت کند و در ميان مدت بتواند رونق را به اين صنايع بازگرداند.

احراميان افزود: همچنين از سوي ديگر رونق گيري صادرات يکي از نشانه هايي است که نويد رونق صنعت فولاد را مي دهد و صادرات ما در اين حوزه به مراتب بيش از پيش شده است. بنابراين با برنامه هاي دولت براي خروج از رکود و گردش سرمايه در صنايع کوچک، صنايع بالادستي همچون فولاد نيز به حرکت درمي آيد. مديرعامل فولاد يزد گفت: همچنين در بعد بين المللي نيز مي توان نشانه هاي رونق را ديد؛ البته يکي از موضوع هايي که در اين مسير تاثيرگذار است، سياست هاي رئيس جمهوري منتخب آمريکا است که حتي بر تحولات جهاني اثرگذار است.

وي افزود: البته پس لرزه هاي انتخابات آمريکا در برخي حوزه ها به سرعت خودش را نشان داد اما براي برخي حوزه هاي ديگر مانند صنعت فولاد بايد منتظر بود که در صورت ثبات به چه صورت خود را نمايان خواهد کرد. بنابراين تا زماني که موضع رئيس جمهوري آمريکا به صورت عملي مشخص و سياست هاي اين کشور تبيين و تشريح شود، بايد منتظر ماند.مدير عامل فولاد يزد درخصوص چشم انداز بازار محصولات فولادي معتقد است: افزايش قيمت برخي نهاده هاي توليد که طي ماه هاي اخير در بازارهاي جهاني صورت گرفته منجر به رشد قيمت تمام شده فولاد و محصولات فولادي شده است.وي با اشاره به دلايل افزايش قيمت زغال سنگ در استراليا افزود: در واقع اين رشد قيمت از يکي از معادن بزرگ استراليا به دليل مشکلات فني آغاز و منجر به توقف توليد در اين معدن شد و از اين رو اين امر افزايش قيمت جهاني زغال سنگ را به همراه داشت.

مدير عامل فولاد يزد تصريح کرد: از آنجا که چين يکي از وارد کنندگان زغال سنگ استراليا محسوب مي شود از اين رو به دنبال رشد قيمت اين ماده معدني قيمت کک نيز با رشد مواجه شد و فولادسازان براي صرفه جويي در مصرف کک به تقاضاي سنگ آهن با عيار بالاتر روي آوردند که اين امر موجب افزايش تقاضا از سوي فولادسازان چيني براي اين نوع از عيار سنگ آهن و همچنين افزايش قيمت تصاعدي اين محصول شد.

وي با بيان اينکه توليد فولاد در بازارهاي جهاني افزايش نيافته و هيچ تغييري در موازنه بين عرضه و تقاضا ايجاد نشده است، گفت: از اين رو در افق سه ماه آينده شاهد کاهش محسوسي در وضعيت قيمت هاي بازار جهاني محصولات فولادي نخواهيم بود و تا زماني که معادن زغال سنگ توليد خود را افزايش دهند و بتوانند پاسخگوي تقاضاي بازار باشند اين اتفاق بيش از سه ماه زمانبر خواهد بود.احراميان خاطرنشان کرد: چنانچه اتفاق خاصي در بازارهاي جهاني رخ ندهد، به آرامي سيگنال هايي از کاهش قيمت مي توان مشاهده کرد و مي توان انتظار داشت که با تاخير در کاهش قيمت نهاده هاي توليد، شاهد کاهش قيمت نهايي فولاد باشيم.وي با اشاره به تاثير انتخابات رياست جمهوري در آمريکا بر اقتصاد جهاني گفت: چنانچه با روي کار آمدن رئيس جمهوري جديد در اين کشور شاهد نوسانات متغيرهاي اقتصاد کلان باشيم اين مساله مي تواند بازارهاي جهاني را با چالش جديدي روبه رو کند

مدير عامل فولاد يزد درخصوص وضعيت بازار فولاد داخلي تا پايان سال جاري افزود: رونق در بازار فولاد داخل دوراز انتظار نيست؛ چراکه به ماه هاي پاياني سال و همچنين ماه هاي انتخابات رياست جمهوري نزديک مي شويم و چنانچه سياست دولت در اين مدت باقيمانده کاهش رکود باشد مي توانيم شاهد رونق اقتصادي از طريق افزايش نقدينگي باشيم.

احراميان با اشاره به افتتاح تعداد زيادي از طرح هاي فولادي و ورود آنها به مدار توليد تا پايان سالجاري تصريح کرد: البته افتتاح اين طرح ها ممکن است در کوتاه مدت تاثيري در توليد نداشته و تنها ظرفيت را افزايش دهد اما در دراز مدت مصرف سرانه فولاد را افزايش مي دهد.وي درخصوص عوامل بازدارنده رونق بازار فولاد تا پايان سال جاري افزود: عدم ارائه تسهيلات از سوي سيستم بانکي کشور به پروژه هاي عمراني و ساخت و ساز از جمله اين عوامل است اما چنانچه سياست دولت رونق اقتصادي در ماه هاي پاياني سال باشد، سيستم بانکي با ارائه تسهيلات مي تواند تاثير بسزايي در اين رونق داشته باشد.

مدير عامل فولاد يزد همچنين مسائل سياسي ناشي از روي کار آمدن رئيس جمهوري جديد در آمريکا را نيز يکي ديگر از عوامل بازدارنده رونق بازار داخلي فولاد برشمرد و تصريح کرد: طرف هاي تجاري ايران به ويژه اروپايي ها که پس از برجام با ايران وارد مذاکره شده بودند اذعان کردند با روي کار آمدن ترامپ برخي از ريسک هاي تجاري را متحمل نخواهند شد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا