فریدون احمدی:

خام‌فروشی فی‌نفسه بد نیست

خام‌فروشی فی‌نفسه بد نیست

گروه معادن - نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: معدن پتانسیل خوبی برای توسعه کشور است.

به گزارش ماین نیوز، فریدون احمدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به همراه سه تن از اعضای این کمیسیون و معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از معدن حاجی‌آباد شهرستان محلات که یکی از بزرگترین معادن تروارتن خاورمیانه است بازدید کرده و از نزدیک با روند تولید و استخراج سنگ کوپ آشنا شدند .

فریدون احمدی در حاشیه این بازدید گفت: در بازدیدی که از معدن سنگ تروارتن حاجی‌آباد و عملیات استخراج به عمل آمد مشخص است این واحد برنامه‌ای ویژه جهت استخراج سنگ داشته و امیدواریم به تناسب آن برنامه‌ای هم برای بهره‌برداری داشته باشد.

وی در پاسخ درباره خام‌فروشی گفت: به نظر بنده این کلمه بد جا افتاده است، باید بررسی کرد و مزیت‌ها را شناسایی کرد. ممکن است زمانی امکان فرآوری وجود نداشته باشد یا دارای ظرفیت‌ها و ذخایر بالایی باشیم و خام‌فروشی به نفع ما باشد، صادرات در این شرایط به صورت خام می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد. کلمه خام‌فروشی تابعی از زمان و مکان و تابع شرایط زمانی و بازارهای داخلی، بازارهای خارجی، میزان عرضه و تقاضا، فناوری و ... است. به زعم بنده این کلمه بدرستی جا نیفتاده و فی‌نفسه خام فروشی بد نیست.

وی افزود: در حوزه سنگ متقاضیان داخلی و خارجی وجود داشته و فعالان بخش معدنی سنگ ساختمانی از عوارض اعمال شده بر صادرات این محصول گله‌مند هستند که باید با تجمیع فاکتورهای موجود تصمیمی بهینه برای این امر اتخاذ شود تا از همین فرصت کنونی خام‌فروشی استفاده صادراتی شود؛ چراکه ممکن است در آینده این مزیت دیگر کارایی امروز را نداشته باشد .

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا با اتخاذ تصمیم مناسب راه را برای فعالیت معادن باز کنند و تصریح کرد: با فعالیت معادن و کسب درآمد از این صنعت، استخراج معدن توسعه یافته و بروز می‌شود، البته طبیعی است هرچه در حوزه فراوری کار کنیم این صنعت ارزش افزوده بیشتری پیدا می کند.

وی افزود: باید سعی کنیم سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش افزوده صورت بگیرد، هرجا این زنجیره منقطع شود، مفهموم خام‌فروشی ایجاد می‌شود. در کل باید به دنبال تولید در این زنجیره باشیم ولی گاهی فروش به صورت خام یا نیمه خام اجتناب‌ناپذیر است تا بتوانیم به جای آن ماشین‌آلات و تکنولوژی وارد کرده و شرکای خارجی پیدا کنیم، در کل معدن پتانسیل خوبی برای توسعه کشور دارد .
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا