اشرف سمنانی در گفت‌وگو با ماین نیوز:

قیمت‌گذاری مناسب حق معدنکار سنگ آهن است

قیمت‌گذاری مناسب حق معدنکار سنگ آهن است

گروه معادن >سنگ آهن - عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: وضع عوارض بر صادارت سنگ‌آهن باید متناسب با شرایط و قیمت محصول باشد تا آسیبی به حوزه معدن وارد نشود.

رضا اشرف سمنانی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز درباره موضوع وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن گفت: وضع عوارض بر صادرات ماده خام موضوع غیرعادی نیست اما باید متناسب با شرایط بوده و تناسب آن با قیمت مواد معدنی حفظ شود.

وی ادامه داد: عوارض وضع شده باید متناسب با نیاز کالای یادشده در زمان یادشده بوده و متناسب با تغییرات قیمت محصول باشد و در نهایت باید با استفاده از جمع دو مورد یادشده مقدار عوارضی تعیین شود که آسیبی به حوزه تولید وارد نکند.

اشرف سمنانی تصریح کرد: به عنوان مثال عوارض برای ماده خام خالص باید بیشتر از فازهای دیگری باشد که ارزش افزوده به همراه دارد. البته گاهی سیاست می‌تواند به نحوی باشد که در مدتی مشخص که نیاز داخلی وجود ندارد می‌توان عوارض را به شدت کاهش داد تا درآمد صادراتی در راستای توسعه ارتقای کیفیتی بکار گرفته شود.

مشاور مدیرعامل مدیکو معتقد است: دولت باید در موضوع وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن از نگاه کارشناسی بخش خصوصی استفاده کند. باید تصمیمات به صورتی باشد که فعالیت‌های معدنی با توسعه همراه بوده و بتواند کیفیت محصول خود را ارتقا داده و در کنار آن نیاز بازار داخلی را با قیمت‌گذاری مناسب تامین کرد.

اشرف سمنانی در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به عملکرد معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌دهید؟ اظهار کرد: آقای سرقینی از افراد کارکشته در معدن هستند اما موضوعاتی وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشد. بنده نمی‌خواهم نمره‌ای به ایشان دهم اما بی‌تردید سیاست کلان اشتباه نیست اما باید این سیاست با توجه به تغییرات زمانی و شرایط خود را منعطف کند. معنی آن این نیست که تمامی محصولات صادر شود بلکه موضوع مهم آن است تا هزینه‌ها و سودهای موجود در بخش معدن در راستای توسعه به کار گرفته شود و به دنبال بررسی اثرات اقدامات صورت گرفته در توسعه بخش باشیم.

وی همچنین با اشاره به چهارمین همایش سنگ‌آهن که از سوی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن برگزار می‌شود، بیان کرد: به نظر بنده بهتر است اثرات تغییرات قیمت‌های بین‌المللی در این حوزه برای ایران و منطقه بررسی شود. همچنین اینکه برنامه‌ریزی‌هایی که می‌توان در تقابل افزایش قیمت‌ها داشت، مطرح شود. از سوی دیگر باید در این همایش مروری به افزایش قیمت فولاد، مواد اولیه و افزایش نیاز واحدهای جدید داشته باشیم و باید سیاست‌ها در راستای تامین نیاز این واحدهای جدید باشد.
اشرف سمنانی همچنین درباره تکمیل زنجیره فولاد در کشور پیشنهاد داد: اقدامات باید از اکتشاف شروع شود زیرا مهمترین مساله در این باره موضوع اکتشافات است. نباید اقدامات به نحوی باشد که صنعت جلو رفته و ماده معدنی برای پاسخگویی به نیاز صنعت در دسترس نباشد. باید اکتشافات 10 سال جلوتر باشد تا هم نیاز صنعت برطرف شود و هم سرمایه‌گذار بتواند براساس ماده معدنی در دسترس سرمایه‌گذاری کند. اکتشافات باید در طول زنجیره یک فاز از صنایع معدنی جلوتر باشد.

به گزارش ماین نیوز، چهارمین همایش بین‌المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران 19 دی ماه امسال با حضور فعالان و دست اندرکاران حوزه سنگ آهن و حوزه‌های مرتبط خصوصی و دولتی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

موضوعات چهارمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران به شرح زیرند:

1- تحلیل راهبردهای خروج از بحران تولید سنگ آهن ایران
2- الزامات اقتصاد مقاومتی در حوزه سیاست‌گذاری تولید سنگ آهن ایران
3- راهبردهای توانمندسازی معادن کوچک و متوسط
4- مدل بهینه حکمرانی زنجیره ارزش سنگ آهن ایران
5- آسیب‌شناسی نظام حکمرانی بخش معدن ایران
همراه با برگزاری کارگاه‌های جانبی و نشست‌های تجاری دوجانبه
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا