توسعه 7 میدان نفتی ایران به روسیه واگذار می‌شود

توسعه 7 میدان نفتی ایران به روسیه واگذار می‌شود

ایران اعلام کرد که در کنار امضای تفاهم‌نامه با روسیه بر سر مطالعه‌ی دو میدان نفتی، توسعه‌ی هفت میدان نفتی را نیز به این کشور واگذار می‌کند.

ایران اعلام کرد که در کنار امضای تفاهم‌نامه با روسیه بر سر مطالعه‌ی دو میدان نفتی، توسعه‌ی هفت میدان نفتی را نیز به این کشور واگذار می‌کند. بدین ترتیب حضور روسیه در میدان‌های نفتی ایران بیش از سایر کشورها خواهد بود.

روز سه‌شنبه (23 آذر/ 13 دسامبر) ایران و گازپروم روسیه تفاهم‌نامه‌ای را بر سر دو میدان نفتی امضا کردند. هم‌زمان با این تفاهم‌نامه که راه را برای روسیه جهت مطالعه‌ی میدان‌های نفتی چشمه‌خوش و چنگوله باز می‌کند، بیژن زنگنه اعلام کرد که ایران در نظر دارد توسعه‌ی هفت میدان نفتی خود را به شرکت‌های روسی بسپارد.

بیژن زنگنه گفت: «تاکنون برای توسعه هفت میدان نفتی با روسیه، تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم و مذاکره برای توسعه سایر میادین در حال انجام است». زنگنه از شرکت‌های روسی "لوک اویل، تات نفت و زابرژ نفت و گازپروم نفت" نام برد.

فاهم‌نامه با روسیه صبح روز سه‌شنبه با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در مرکز همایش‌های نفت در تهران امضا شد. سلبعلی کریمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی و الکساندر دیوکوف، مدیرعامل شرکت "گازپروم نفت" روسیه، این تفاهم‌نامه مطالعاتی را امضا کردند. هم‌زمان یادداشت تفاهم نخستین نشست گروه کاری ایران و روسیه در زمینه همکاری در بخش انرژی نیز به امضای امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران و کریل ملوتسوف، معاون وزیر انرژی روسیه، رسید.

معاون وزیر نفت نیز هم‌زمان با امضای تفاهم‌نامه با روسیه بر سر مطالعه‌ی دو میدان نفتی اعلام کرد: «اکنون برای توسعه هفت میدان نفتی تفاهم‌نامه با روسیه امضا شده و مذاکره برای توسعه سایر میادین در حال انجام است.» امیرحسین زمانی‌نیا ضمن اشاره به اینکه نهایی شدن توافق‌ها به افزایش واگذاری میدان‌های نفتی به روسیه خواهد انجامید، افزود: «به این ترتیب حضور شرکت‌های روسی در میدان‌های نفتی ایران بیش از سایر کشورها خواهد بود».

بیژن زنگنه وزیر نفت ، در آغاز نشست مشترک با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، نیز بر همین نکته تأکید کرده و گفته بود: «شرکت‌های روسی بیشتر میدان‌های نفتی ایران را برای توسعه و افزایش ضریب بازیافت به خود اختصاص داده‌اند».

هیأت 590 نفره

وزیر انرژی روسیه روز دوشنبه (۲۲ آذر) به همراه یک هیأت بزرگ اقتصادی و نفتی ۵۹۰ نفره و به منظور پیوستن به ادامه‌ی مذاکرات نفتی دو کشور به ایران آمد. حضور در نشست بزرگ همکاری‌های تجاری ایران و روسیه نیز که یک هیات ۳۲۰ نفری از رؤسای شرکت‌های بزرگ، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران روسی به همراه همتایان ایرانی خود در آن شرکت دارند، از دیگر برنامه‌های الکساندر نواک بود.

بیژن زنگنه همچنین در حاشیه‌ی جلسه مشترک با وزیر نفت روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایران برای فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت با روسیه، با این کشور به تفاهم رسیده است که "هزینه نیمی از آن به صورت خدمات فنی و مهندسی و نیمی از آن به صورت نقدی پرداخت می‌شود".

وزیر نفت ایران گفت: «به وزیر انرژی روسیه اعلام کردم که امروز یا فردا این قرارداد را به نقطه قابل قبولی برسانیم تا دیگر به رفت و آمد مذاکره نیاز نباشد». زنگنه در رابطه با وضعیت بازار نفت نیز ضمن تأکید بر پیش‌بینی‌ناپذیر بودن این بازار، گفت: «پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در محدوده ۵۰ تا ۵۵ دلار محکم بایستد».

قدردانی از روسیه

بیژن زنگنه همچنین ضمن قدردانی از همراهی روسیه با اوپک "برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت" بر "نقش مهمی" که "تماس تلفنی روسای جمهوری دو کشور" در این رابطه داشتند، تأکید کرد.

روز شنبه (۱۰ دسامبر/ ۱۰ آذر) کشورهای عضو اوپک با کشورهای غیرعضو توافق کرده بودند که به طور مشترک از میزان تولید نفت بکاهند. این توافق مهم و اثرگذار بر بازار جهانی نفت نخستین توافق در ۱۵ سال گذشته میان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با کشورهای نفت‌خیزی است که در این سازمان عضویت ندارند. این توافق قاعدتا باعث افزایش بهای نفت خواهد شد. در دو سال گذشته قیمت نفت به طرز بی‌سابقه‌ای پایین آمد و بر وضعیت مالی برخی کشورها اثرات سنگینی گذاشت. از حدود یک سال پیش کشورهای عضو اوپک برای رسیدن به چنین توافقی تلاش می‌کردند.

کشورهای غیرعضو اوپک، از جمله روسیه، موافقت کرده‌اند که از اول سال میلادی ۲۰۱۷ صادرات نفتی را روزانه ۵۶۲ هزار بشکه کاهش دهند. سهم روسیه در این میان ۳۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا