شکایت سهامداران فیس‌بوک علیه مارک زاکربرگ

شکایت سهامداران فیس‌بوک علیه مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، قصد دارد به طور رسمی وارد عرصه‌ی سیاست شود و در مقام‌های دولتی انجام وظیفه کند. بسیاری از سهامداران ...

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، قصد دارد به طور رسمی وارد عرصه‌ی سیاست شود و در مقام‌های دولتی انجام وظیفه کند. بسیاری از سهامداران انگیزه‌ی این کار را "قدرت‌طلبی" و دلیل ایجاد "تغییرات ساختاری" در فیس‌بوک می‌دانند.

مارک زاکربرگ، پایه‌گذار ۳۱ ساله‌‌ی فیس‌بوک و بزرگ‌ترین سهامدار آن، در صدد است به بهانه‌ی فعالیت سیاسی در دستگاه دولتی آمریکا، "ساختار خرید و فروش سهام" این شبکه‌ی اجتماعی را به سود خود تغییر دهد. از این‌رو برخی از سهام‌داران فیس‌بوک علیه این مولتی میلیاردر شکایت کرده‌اند.

قدرت طلبی

بنا به گزارش گاردین به نقل از پرونده‌ی حقوقی زاکربرگ در آمریکا، انگیزه‌ی او برای ورود به عالم سیاست، کسب سود بیشتر و حفظ اقتدار خود در این شرکت بین‌المللی است. بر اساس طرح "تغییرات ساختاری" زاکربرگ قرار است در آینده بیشتر اوراقی که خریداران آن‌ها فاقد حق رای هستند، به فروش برسند و منافع حاصله از آن به‌طور عادی میان زاکربرگ و سایر سهامداران (با یک حق رای) تقسیم شود.

گفته می‌شود که زاکربرگ در حال حاضر صاحب ۶۰ درصد سهام‌فیس‌بوک با "حق رای ده‌گانه" است. برخی از سهامداران معتقدند که در صورت اجرای "تغییرات ساختاری" بر ثروت زاکربرگ افزوده می‌شود، بدون آن که از اقتدار او در شرکت کاسته شود.

دو سال خدمت به دولت

موافق اساسنامه‌ی فیس‌بوک در صورت کناره‌گیری یا مرگ زاکربرگ، سهام ‌با "حق رای ده‌گانه" او به اوراق عادی تبدیل می‌شوند؛ اوراقی که صاحبان آن‌ها تنها در تصمیم‌گیری‌ها یک حق رای دارند. او تنها در یک مورد می‌تواند قدرت خود را حفظ ‌کند: ورود به عرصه‌ی سیاست رسمی. در اساسنامه که از سوی "هیات نظارت بر سهام آمریکا" مورد تایید قرار گرفته، در این رابطه آمده است: «اگر کناره‌گیری همراه با کسب مقام یا سمتی در دولت باشد، تمام حقوق سهامدار محفوظ می‌‌ماند." مدت انجام وظیفه در مقام دولتی نباید از دو سال تجاوز کند.

"مشکل بزرگ"

در شکایت سهامداران فیس‌بوک علیه مدیر آن از پیامک‌هایی یاد شده که نشان می‌دهند زاکربرگ در باره‌ی چگونگی اجرای  "تغییر ساختار" با دیگر مدیران آن گفت‌وگو کرده و پیامدهای احتمالی اصلاحات را مورد بررسی قرار داده است. گاردین در این رابطه پیامک مارک اندریسن، یکی دیگر از کلان سهامداران فیس‌بوک را منتشر کرده که در ماه مارس سال جاری میلادی برای زاکربرگ فرستاده است: «مشکل بزرگ این است که ما چطور بتوانیم دلیل " استعفا برای کسب مقام دولتی" را برای سهامداران توضیح بدهیم که وقتی می‌فهمند از مسئولیت‌های تو در شرکت کم ‌می‌شود، قاطی نکنند.»

این سهامداران نگران کاسته‌شدن بهای سهام فیس‌بوک در صورت کناره‌گیری زاکربرگ هستند؛ موردی که پس از مرگ استیو جابز، بنیانگذار اپل رخ داد.

فعالیت سیاسی

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها زاکربرگ مدت‌ها است که فعالیت‌های سیاسی خود را در زمینه‌‌های گوناگون آغاز کرده است. این مولتی میلیارد از جمله چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد با همکاری برخی از چهره‌های موفق عرصه‌ی فن‌آوری نوین، "گروه رفاه اجتماعی" را تشکیل دهد که با گردآوری سرمایه‌ای بالغ بر پنجاه میلیون دلار، شرایط مهاجرتی و تحصیلی دانشجویان نخبه‌ی خارجی را در آمریکا فراهم آورد.

او و همسرش پریسیلا چان، هم‌چنین در روز تولد دخترشان مَکس در اول دسامبر با انتشار نامه‌ای خطاب به او نوشتند که ۹۹ درصد دارایی‌ خود را از سهام فیس‌بوک در طول حیات‌شان صرف بهبود وضعیت زندگی نسل‌های آتی خواهند کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا