کناره‌گیری دلالان از بازار ارز

کناره‌گیری دلالان از بازار ارز

شاخص بازار ارز در چند روز گذشته برخلاف انتظارات معامله‌گران حرکت کرد. این حرکت خلاف انتظار موجب شده که تعداد زیادی از معامله‌گران از انجام ...

شاخص بازار ارز در چند روز گذشته برخلاف انتظارات معامله‌گران حرکت کرد. این حرکت خلاف انتظار موجب شده که تعداد زیادی از معامله‌گران از انجام خرید و فروش‌های ارزی عقب‌نشینی کنند. با کناره‌گیری بخشی از معامله‌گران، دامنه نوسانات دلار محدود شده و تغییرات قیمت در یک دامنه مشخص صورت می‌گیرد. در ادامه روند کم‌نوسان، روز دوشنبه شاخص ارزی با 3 تومان افزایش به قیمت 3898 تومان رسید.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از دنیای‌اقتصاد، شاخص ارزی در معاملات فردایی نیز در سطح نسبتا مشابهی در مقایسه با روز یکشنبه معامله شد. روز دوشنبه سکه تمام بهار آزادی همسو با رشد قیمت دلار حرکت کرد و با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 137 هزار تومان رسید. به این ترتیب، در سومین روز هفته فلز گرانبهای داخلی از افت بهای اونس در بازارهای جهانی متاثر نشد. به گفته فعالان، معامله‌گران سکه در انتظار جلسه فدرال رزرو و مشاهده حرکت اونس پس از انتشار نتایج این جلسه هستند.

نوسان محدود

قیمت بسته شده روزانه دلار در یک هفته گذشته عمدتا در بازه 3885 تا 3920 تومان نوسان کرده است. با توجه به این موضوع، به‌نظر می‌رسد که قیمت دلار در دامنه قیمتی جدید جا افتاده است و نیروهای تغییر قیمت خاصیت افزایشی یا کاهشی خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند. با این حال یک نکته را نباید نادیده گرفت؛ با وجود اینکه جنب و جوش معامله‌گران دلار کاهش یافته است، نظر و دیدگاه بخش زیادی از آنها تغییر چندانی نکرده است. در نتیجه، در چنین شرایطی که ممکن است بازار تحت‌تاثیر انتظارات قرار بگیرد، به‌نظر می‌رسد که بازارساز بهتر است روی مدیریت انتظارات معامله‌گران ارزی تمرکز کند.

بی‌میلی به معامله

روز دوشنبه، تمایل معامله‌گران برای خرید و فروش دلار کاهش یافت تا میزان نوسانات این ارز محدود بماند. در سومین روز هفته، دلار برای دومین بار متوالی معاملات خود را روی مرز 3 هزار و 900 تومان آغاز کرد. قیمت شروع روز، 5 تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز یکشنبه بود، ولی نشانه‌ای از احتمال ادامه این افزایش در ساعات ابتدایی روز مشاهده نشد. این در حالی بود که در شروع بازار، تصور عده زیادی از معامله‌گران آن بود که قیمت راه افزایشی را در پیش خواهد گرفت، ولی برخلاف انتظار آنها، قیمت به زیر مرز 3 هزار و 900 تومان رفت. فعالان بازار، بالا رفتن قیمت دلار در شروع بازار را ناشی از تحرکات معامله‌گران فردایی در ساعات انتهایی روز یکشنبه عنوان کردند.

معاملات فردایی روز دوشنبه نیز با قیمت 3 هزار و 911 تومان کلید خورد که نشان‌دهنده آن بود که این دسته سعی داشتند قیمت را بالا نگه دارند. با این وجود، در ادامه روز بازار فضای عادی‌تری به خود گرفت تا قیمت نه‌تنها از مرز 3 هزار و 900 تومان پایین بیاید؛ بلکه در مقاطعی حتی وارد محدوده 3 هزار و 880 تومان شود. در این شرایط، برخی معامله‌گران انتظار داشتند قیمت دلار افت بیشتری را تجربه کند، ولی این ارز بار دیگر به مرز 3 هزار و 900 تومان نزدیک شد. قیمتی که در نهایت ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 898 تومان بود که افزایشی 3 تومانی نسبت به روز پیشین داشت. به گفته فعالان، نوسانات افزایشی و کاهشی خلاف انتظار بازار، موجب شد که تعدادی از معامله‌گران از خرید وفروش ارز کناره‌گیری کنند. در حالی که قیمت دلار در معاملات نقدی زیر مرز 3 هزار و 900 تومان رفت، قیمت این ارز در معاملات فردایی بالای مرز یاد شده باقی ماند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا