عضو هيات مديره خانه معدن ايران در گفت‌وگو با معدن نيوز مطرح کرد

وزارت صنعت به دنبال نابودي معادن

وزارت صنعت به دنبال نابودي معادن پايگاه خبري معدن نيوز- عضو هيات مديره خانه معدن ايران گفت: در حال‌حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال نابودي معادن است زيرا در شرايط کنوني که صنايع پايين دستي بخش معدن به دليل مشکلات اقتصادي و کمبود منابع صرفه اقتصادي ندارند و پول مواد اوليه را بعد از يک سال پرداخت مي‌کند، نمي‌تواند معدنکاران را ناگزير به توقف صادرات محصولات خود کند.
بهرام شکوري در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز، با اشاره به اينکه واژه خام فروشي کاملا عوام فريبانه است، گفت: در بخش اقتصاد يک محصول نهايي داريم و خام فروشي بي‌معناست زيرا در اقتصاد مطرح مي‌شود زماني که محصول از معدن خارج مي‌شود تا به‌دست مصرف‌کننده برسد ارزش افزوده زيادي به‌دست مي‌آورد حال هر اندازه اين ارزش افزوده بيشتر شود نقش مهم‌تري در اقتصاد ايفا مي‌کند.
وي افزود: با موضوع خام فروشي در بخش معدن زحمات معدنکاران ناديده گرفته مي‌شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت غير کارشناسي عوارضي وضع کرده که اصلا درست نيست و مانع توليد و عرضه اين مواد معدني مي‌شود. درحال‌حاضر در زمينه بي‌کفايتي در ايجاد زنجيره ارزش و نبود اشتياق در سرمايه‌گذاران براي ورود به بخش معدن معدنکاران مقصر شناخته مي‌شوند.
او با بيان اينکه درحال‌حاضر هماهنگي بين زنجيره توليد در صنايع معدني مانند فولاد وجود ندارد، افزود: در سال‌هاي گذشته در شرايطي سنگ آهن بيشتر توليد کرده‌ايم و اکنون با کمبود گندله در کشور مواجه هستيم اما امسال 67 درصد صادرات سنگ آهن داشته‌ايم که مربوط به شرکت‌هاي دولتي بوده و بخش خصوصي صادراتي نداشته‌ است و نمي‌توان اين موضوع را به عنوان کمبود مواد معدني قلمداد کرد و شرکت‌هايي که مديريت آن از سوي دولت تعيين مي‌شود مواد خام صادر مي‌کنند.
شکوري با تاکيد بر اينکه مواد معدني که در بخش معدن توليد مي‌شود بيش از نياز کشور است، تصريح کرد: معدنکاري که با ريسک‌هاي سرمايه‌گذاري توليد مي‌کند علاقمند به توليد است و اگر نتواند فروشي داشته باشد، فعاليت خود را متوقف مي‌کند.
عضو هيات مديره خانه معدن ايران با تاکيد بر اينکه اگر سياست وزارت صنعت، معدن و تجارت توقف توليد است که مي‌تواند اين روند کنوني را دنبال کند اما اگر به دنبال تقويت بنيه اقتصادي کشور است بايد زيرساخت‌هاي لازم را ايجاد کند، تصريح کرد: معدنکاران در حال حاضر بيش از نياز توليد دارند اما دولت نبايد معدنکاران را ناگزير کند اين در حاليست که در گذشته آنها را مجبور مي‌کرد محصولي مانند کنسانتره توليد کنند در حالي که امروز بر کنسانتره نيز عوارض وضع کرده است.
شکوري افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش پدر دارد و بايد با معدنکاران بر مبناي رفتار پدري و فرزندي برخورد کند نه اينگونه که مانع از فعاليت آنها شود بنابراين اگر وزارتخانه دنبال تقويت اقتصاد معدني است بايد کمک کند تا معدنکاران بتوانند محصول خود را به‌دست مصرف‌کننده برسانند. زيرا امروز معدنکاران محصول خود را به بازار داخلي ارائه و پول آن را با يک سال تاخير دريافت مي‌کنند، اين در حالي است که شرکت‌هاي خارجي به صورت نقد خريد مي‌کنند با اين حال معدنکاران نيز به دنبال صادرات نيستند در شرايطي که توليدکننده‌اي داخلي به آن نياز دارد.
وي ادامه داد: در اين شرايط اگر خريدار با قيمت روز و نقد خريد کند، محصول خود را مي‌فروشيم. بنابراين وزير صنعت، معدن و تجارت به دنبال حل مشکل صنايع پايين دستي باشد تا بتواند مواد اوليه مورد نياز خود را خريداري کند. شرکت‌ها درحال‌حاضر زيان انباشته دارند و دولت به دنبال حمايت از انها نيست بلکه تنها به دنبال ايجاد فشار به توليدکننده‌هاي معدني است تا عرضه صادراتي نداشته باشند.
نايب رييس انجمن سنگ آهن کشور در پايان اظهار کرد: درحال‌حاضر فعاليت واحدهاي توليد با نرخ سود بالاي بانکي و هزينه بالاي تامين ماشين‌آلات صرفه اقتصادي ندارند موضوعي که بايد از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال شود نه اينکه به معدنکاران فشار اورد که محصول خود را نفروشند.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا