نوبخت در نشست خبری:

مسکن مهر ارزان می شود/نرخ دلار 3200 تومان می ماند

مسکن مهر ارزان می شود/نرخ دلار 3200 تومان می ماند سخنگوی دولت با بیان اینکه با مصوبه هیات وزیران ۱۰۰۰میلیارد تومان به پروژه مسکن مهر اختصاص یافت، گفت: قصد داریم قیمت تمام شده مسکن مهر کاهش یابد.

 محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با مصوبه هیات وزیران ۱۰۰۰میلیارد تومان برای کمک به تاسیسات و تجهیزات پروژه های مسکن مهر اختصاص یافت.

وی افزود: این رقم از ارقام اختصاص یافته به تاسیسات زیربنایی متفاوت است و قصد داریم قیمت تمام شده مسکن مهر کاهش یابد. بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از این بودجه برای کمک به وزارت نیرو اختصاص می یابد تا بودجه تاسیساتی که اشخاص باید تهیه می کردند، تامین شود.

وی ادامه داد: این رقم در راستای کاهش قیمت تمام شده مسکن مهر به این پروژه های اختصاص یافته است.

نوبخت گفت: سفرهای استانی رئیس جمهور تمام شده و سفر دیگر مخصوص استان تهران به جهت وسعت است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۸۳۸۰ واحد تولیدی از بیش از ۱۲۶۳۵ میلیارد تومان تسهیلات برخوردار شدند.

نوبخت گفت: در راستای مقابله با آلودگی هوا ۳۴۹۵۵ دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان حمل ونقل خارج شده و خودرو های جدید جایگزین شدند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به محیط زیست و رفع مشکل آلودگی های محیط زیست در بودجه ۹۶اختصاص یافته است.

مقاومت در راه حق همیشه پیروز است

سخنگوی دولت در واکنش به آزادسازی حلب گفت: اخبار امیدبخش و خوشحال کننده در روزهای گذشته درخصوص رفع اشغال حلب توسط دولت قانونی و مردمی سوریه منتشر شد و این خبر باعث مسرت دولت شد.

وی ادامه داد: تروریست ها ی سفاک و بی رحم در حلب دست به جنایت زیادی زدند و همه کسانی که به حقوق بشر اعتقاد دارند نسبت به اخراج آنها از حلب خوشحال شدند.

وی با تاکید بر اینکه مقاومت در راه حق همیشه پیروز است، گفت: برخی از کشورها حتی تا آخرین لحظات سعی داشتند مصوبه ای از سازمان ملل برای نجات تروریست ها بگیرند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابتدای این جلسه گزارشی از لایحه بودجه سال ۹۶ ارائه داد و گفت: از ابتدای سال برای افزایش تولد و رشد اشتغال دو برنامه داشتیم و در راستای فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی را هدف قرار دادیم و تاکنون به بیش از ۱۸ هزار و ۳۸۰ واحد تولیدی بیش از ۱۲ هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی در خصوص اعتبارات عمرانی نیز گفت: ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات برای طرح های عمرانی تا این لحظه اختصاص یافته است. هدفگیری ما تا پایان سال ۳۷ هزار میلیارد بود و تلاش داریم اعتبارات طرح های عمرانی را تا پایان سال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اختصاص دهیم.

اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها در بودجه ۹۶

نوبخت با اشاره به برنامه های دولت برای مقابله با آلودگی هوا گفت: ماهانه ۹۰ هزار تاکسی فرسوده را قصد داریم از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج کنیم که تاکنون ۳۴ هزار و ۹۵۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری خارج شدند و خودروی جدید جایگزین آنها شده است.

وی گفت: گازسوز کردن خودروهای حمل و نقل عمومی بخصوص موتورسیکلت ها از برنامه دیگر دولت است.

سخنگوی دولت با اشاره به آلودگی هوای ناشی از ریزگردها در شهرهای غربی گفت: تصریح کرد: در لایحه بودجه ۹۶ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافته تا در راستای رفع آلودگی های محیط زیست صرف شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار داشت: امسال هزار میلیارد تومان برای کمک به مسکن مهر تخصیص داده ایم تا قیمت تمام شده برای متقاضیان مسکن مهر کاهش یابد.از این میزان ۸۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو برای تجهیز زیرساخت های مربوط به آب، برق و گاز اختصاص یافته است.

نوبخت همچنین از اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شهرداری ها در راستای تادیه مطالبات خبر داد.

وی همچنین از خبر خوب دولت برای پردخات مطالبات فرهنگیان خبر داد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه فروش نفت نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: در این زمان یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می فروختیم اما امسال متوسط فروش نفت ما ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز است که متوسط قیمت آن ۴۰دلار است. خوشبختانه در جلسه اخیر اوپک موانع برطرف شد و رقم قیمت نفت افزایش یافت.

نوبخت با بیان اینکه هنر دولت در این است که علیرغم اینکه با مضایق مالی مواجه است رشد اقتصادی را افزایش دهد، گفت: علیرغم همه محدودیت های منابع باید تلاش کنیم به رشد اقتصادی مورد نظر دست یابیم. مردم به ما اعتماد کرده اند و از مضایق مالی ما مطلع هستند.

سخنگوی دولت ادامه داد: برخی مطالباتی که مطرح می شود مربوط به مطالبات مالی دولت های گذشته است اما وظیفه ما است که به همه مطالبات پاسخ دهیم.

 نوبخت در خصوص بودجه ۹۶ گفت: در بودجه ۹۶ بیشترین سهم مربوط به رفاه اجتماعی در راستای توانمندسازی اقشار آسیب پذیر است. پس از آن اعتبارات مربوط به بودجه عمومی و بودجه آموزش و تحقیقات قرار دارد.

اعتبارات بخش دفاعی و امنیتی در بودجه ۹۶

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: از ۳۷۱ هزار میلیارد تومان بودجه، ۷۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات به امور رفاه اجتماعی، ۵۵ هزار و۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات به بخش آموزش، ۵۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات به بخش دفاعی و امنیتی و ۴۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات به بخش سلامت اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: می گویند دولت به فکر اقشار آسیب پذیر نیست در حالی که رقم بودجه نشان می دهد بیشترین بودجه به بهزیستی، کمیته امداد، صندوق های بازنشستگی و ایثارگران معطوف شده است.

سخنگوی دولت افزود: سال ۹۲ بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی را تحویل گرفتیم و امروز ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی را به مجلس تحویل دادیم.

نوبخت گفت: متوسط پرداختی هایمان به فرهنگیان از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: می گویند این دولت  می خواهد همه چیز را از طریق مذاکره حل کند و به امور دفاعی و امنیتی اهمیت نمی دهد در حالی که در بودجه سال ۹۶ اعتبارات خوبی به بخش دفاعی و امنیتی اختصاص یافته است.

پولی عاید دولت نشده از پرونده بابک زنجانی است

ریس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سئوال خبرنگاری گفت: دولت بدنبال پرونده زنجانی است. تمام مدارک و مستندات به قوه قضائیه ارائه شده است. جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم برگزار می شود. این هفته آقای اژه ای گزارشی راجع به این موضوع ارائه دادند.

وی با بیان اینکه همکاری های دولت در این پرونده انجام شده است گفت: منتظر اعلام نتیجه نهایی توسط قوه قضائیه هستیم. فعلا پولی عاید دولت نشده است. گفته اند ساختمانی در شهرک غرب و کیش دارند اما هنوز پولی به دولت صادر نشده است. اگر مبالغ به قیمت امروز حساب شود بیشتر از قیمت هایی است که اعلام می شود.

نوبخت در خصوص تغییر واحد پولی ملی نیز افزود:  قانون بانکداری کشور قرار است در مجلس اصلاح شود و دولت تلاش دارد تا لایحه ای در این خصوص به مجلس ارائه دهد. در یکی از مواد نخستین این لایحه در مورد واحد پولی ملی صحبت شده است که در همین راستا اصلاحی توسط هیئت وزیران پیشنهاد داده شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه واحد پول کشور در واقعیت جامعه تومان است، گفت: نخواستیم مشکلات عالم خلقت را با تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان حل کنیم بلکه پول رایج جامعه را مبنا قرار دادیم. رئیس کل بانک مرکزی نیز مخالفتی با این موضوع نداشتند.

اقدامات متناسب با اظهارات مقام انگلیسی صورت خواهد گرفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص اظهارات مداخله جویانه مقامات انگلیسی نیز گفت: این اظهارات مداخله جویانه باعث ناامنی می شود. اینکه کسی از آن طرف اروپا بیاید و راجع به خلیج فارس اظهارنظر کند مداخله جویانه است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی دارای نفوذ در منطقه است و اقدامات متناسب با این اظهارات صورت خواهد گرفت.

دفاع از گزارش وزارت راه درباره حادثه سمنان

نوبخت در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص اظهارنظر برخی نمایندگان مبنی بر غیر کارشناسی بودن گزارش وزارت راه در مورد حادثه قطار سمنان گفت: مطمئنا زمانی که بررسی ها به پایان برسد ما به طور متقن علل این حادثه غم انگیز را بیان خواهیم کرد. نماینده ای که گزارشات وزارت راه را غیر کارشناسی می داند باید درخصوص اظهاراتش پاسخگو باشد.

سخنگوی دولت در مورد بودجه فرهنگی در لایحه بودجه سال ۹۶ نیز گفت: بودجه فرهنگی در لایحه بودجه ۹۶،  ۹ هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان است که بخش هزینه ای آن ۱۵ درصد رشد داشته است. اعتبارات فصل دین و مذهب نیز ۱۲ هزار رشد داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص شکایت دولت از نقوی نماینده ورامین به خاطر اظهاراتش در جلسه رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش افزود: در مورد شکایت دولت از آقای نقوی به خاطر اظهاراتش در جلسه رای اعتماد بی اطلاع هستم.

وی تاکید کرد: ما از مجلس بسیار راضی هستیم همه جا به ما کمک کردند و با ما همراهی دارند ممکن است یک یا دو نماینده تهمت هایی را مطرح کنند اما رابطه دولت با مجلس خوب است.

نوبخت در خصوص پرونده حقوق های نجومی نیز گفت: حقوق ۹۳ هزار و ۴۷۰ مدیر توسط دیوان محاسبات مورد بررسی قرار گرفت که فقط به ۳۹۷ مدیر اعلام شد باید حقوق هایشان را پس بدهند. ۱۰ مدیر اعلام کردند که این حقوق ها حق ما بوده که از این تعداد نیز همه مبالغ اضافی را پس داده اند و به دو نفر رسید.

سخنگوی دولت اظهار داشت: کل رقم حقوق های نجومی ۲۳ میلیارد تومان بود که البته اگر یک ریال هم باشد باید به بیت المال باز گردد.

نوبخت ادامه داد: دیوان محاسبات به عنوان دستگاه ناظر این موضوع را بررسی کرده و این نوع مسائل نباید به مناقشات سیاسی تبدیل شود.

قیمت فعلی ارز واقعی نیست
سخنگوی دولت در خصوص نوسانات اخیر نرخ ارز نیز گفت: نرخ ارز مبادله ای بیش از 3200 تومان نیست و افزایش قیمت ارز به نفع دولت نیست زیرا یکی از دستاوردهای دولت ثبت بازار ارز است و ما حاضر شدیم بدهی هایمان را از بازار سرمایه با سود ۲۲ درصد قرض کنیم و بپردازیم اما قیمت ارز را بالا نبریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: دولت معتقد است قیمت فعلی ارز واقعی نیست و باید تقلیل پیدا کند و سیاست دولت قیمت ارز شناور مدیریت شده است.

نوبخت در خصوص انطباق لایحه بودجه ۹۶ با برنامه ششم توسعه گفت: برنامه ششم توسعه که قرار است به عنوان سند فرادستی در مجلس تصویب شود بر اساس بر اساس سیاست های کلی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری و سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد: بودجه سال ۹۶ نیز بر اساس سیاست های کلی برنامه ششم و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین شده است.

وی در خصوص رشد بودجه جاری نیز گفت: بودجه جاری سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

سخنگوی دولت در مورد افزایش حقوق ها در سال ۹۶ نیز تصریح کرد: ۱۰ درصد حقوق ها به صورت کلی و عام افزایش می یابد.

نوبخت ادامه داد: سال گذشته علاوه بر اینکه ۱۲ درصد برای همه افزایش حقوق داشتیم برای افرادی که حقوقشان زیر یک میلیون تومان بود ۲۰ درصد افزایش حقوق داشتیم.

نوبخت افزود: امسال نیز قصد داریم تعادلی میان دریافت های شاغلین و بازنشستگان قبل از اجرای قانون خدمات کشوری ایجاد کنیم که هزار میلیارد تومان برای رفع نابرابری حقوق بازنشستگان اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سئوال خبرنگاری پیرامون برنامه دولت جهت کاهش ترافیک در کلانشهرها اظهار داشت: دولت به شهرداری ها در راستای اجرای برنامه هایشان جهت تسهیل حمل و نقل عمومی کمک می کند.

برنامه دولت برای جلوگیری مهاجرت روستائیان

وی در خصوص برنامه های دولت جهت جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها نیز گفت: لایحه ای را دو هفته گذشته به مجلس ارائه دادیم که در صورت تصویب نهایی آن ۱.۵ میلیارد دلار برای اشتغال در میان روستائیان عشایر و فارغ التصیلان دانشگاهی اختصاص داده خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: در بودجه سال ۹۶ نیز هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیرامون کمک دولت به کشاورزانی که محصولات آنها در اثر سرمازدگی از بین رفته است نیز گفت: استمهال بدهی ها، اعطای تسهیلات جدید، خرید تضمینی محصولات سرمازده و کمک بلاعوض از تصمیمات دولت برای کمک به کشاورزان است.

وی پیرامون اعتبارات بخش مترو نیز گفت: به مترو در بخش های مختلف اعتبارات متعددی داده شده است.الان هم برای باز پرداخت مطالبات شهرداری ها ۲۵۰۰ میلیلرد تومان اعتبارات در نظر گرفته ایم ما با مسائل سیاسی برخورد نمی کنیم.

نوبخت در خصوص نرخ اشتغال و بیکاری نیز گفت: در حال حاضر سالانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار شغل ایجاد می کنیم اما این میزان اشتغال برای تک رقمی کردن نرخ بیکاری کافی نیست لذا باید سالانه ۹۰۰ تا ۹۳۰ هزار شغل فراهم شود. لذا هم از طریق جذب سرمایه گذاری اشتغالزایی می شود و هم از طریق صرف بودجه مستقیم امور را پیگیری می کنیم.

نوبخت در خصوص استیضاح آخوندی نیز گفت: آقای آخوندی وزیری فعال است نمایندگان باید در این مورد منصفانه تر برخورد کنند اینکه حادثه قطار را ربط به عدم کفایت آقای آخوندی بدهیم منصفانه نیست.

نسبت به لغو سخنرانی ها حساسیم

نوبخت درباره لغو سخنرانی علی مطهری نماینده مردم تهران در مشهد هم گفت: رئیس جمهور به شدت نسبت به این مسایل حساس است. این بحث در قوه مقننه و قضاییه در حال پیگیری است. ما نیز اقدامات خود را جهت ارزیابی ها انجام داده‌ایم. این مسئله فقط مربوط به دولت نیست و باید قوای دیگر هم کمک کنند این اتفاقات نیفتد.

او درباره سخنرانی اخیر یکی از منتقدان سیاسی دولت در دانشگاه تهران هم واکنش نشان داد و گفت: گاهی هتاکی ها را از این تریبونها شاهدیم. قوه قضاییه می تواند با توجه به آشکار بودن این توهینها ورود پیدا کند.

قانون جامع ایثارگران اجرا می شود

سخنگوی دولت درباره پرداخت مطالبات خانواده های شهدا گفت: بخش مهمی از این مطالبات پرداخت شده و حتی برای بیمه تکمیلی آنها ۱۲۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته. قانون جامع ایثارگران اجرایی می شود و اعتبارات متناظر آن هم در بودجه دیده شده است. بخشی از سهم امور رفاه اجتماعی در بودجه هم که ۷۳هزار و ۵۰۰ میلیارد است به ایثارگران اختصاص می یابد.

اختصاص بودجه برای احیای دریاچه ارومیه

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه اختصاص یافته به موضوع آب در کشور گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته. ۲۲۰۰ میلیارد تومان هم برای آبیاری نوین اختصاص داده شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا