مقام مسوول در گفت وگو با ایرنا:

پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی، نیاز امروز بانک های کشور است

پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی، نیاز امروز بانک های کشور است

تهران- ایرنا- مدیر اجرایی مرکز آموزش حسابداران خبره گفت: اندازه‌گیری برخی اقلام صورت‎های مالی براساس استانداردهای بین المللی چالش‎هایی را به همراه دارد و بر این اساس، پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی، نیاز مبرم امروز بانک های کشور است.

استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS)، به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شود که هیات استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB) تدوین کرده است.
هدف تدوین این استانداردها، تهیه صورت‌های مالی شرکت‌های سهامی در قالب یک استاندارد جهانی است.
در همین پیوند، «ابراهیم نوروزبیگی» مدیر اجرایی مرکز آموزش حسابداران خبره در گفت ‎و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، جزییات سخنرانی‎ها و مقالات برنامه‎ریزی شده برای ارایه در سی و هشتمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با موضوع «پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) در شبکه بانکی کشور» را تشریح کرد.
همایش انجمن حسابداران خبره ایران با حمایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پژوهشکده پولی و بانکی و مشارکت گسترده شبکه بانکی کشور امروز(سه شنبه)در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می شود.

** ساختار صورت‎های مالی بانک ها طبق IFRS
وی درباره صورت‎های مالی بانک‎های ایرانی گفت: براساس استانداردهای حسابداری ایران، چهار صورت مالی اساسی باید توسط شرکت‎ها تهیه شود که هم از نظر شکل (فرم) و هم از نظر محتوا با صورت‌های مالی مد نظر استانداردهای بین‌المللی متفاوت هستند.
دبیر علمی سی و هشتمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران افزود: صورت‎های مالی منطبق با استانداردهای بین‌المللی با صورت‎های مالی نمونه معرفی‎شده توسط بانک مرکزی نیز تفاوت‎هایی دارند.
به گفته نوروزبیگی ، اندازه‌گیری برخی اقلام صورت‎های مالی براساس استانداردهای بین المللی چالش‎هایی را به همراه دارد که تلاش می‌شود در این همایش رهنمودهایی برای تسهیل این فرآیند ارایه شود.

** گزارشگری تسهیلات براساس استانداردهای بین المللی
مدیر اجرایی مرکز آموزش انجمن حسابداران خبره ایران تاکید کرد: به یقین، تسهیلات اعطایی از مهمترین دارایی‌های بانک‎ها است که در زمره دارایی‌های مالی قرار می‌گیرد.
نوروزبیگی یادآور شد: استانداردهای بین‌المللی الزام های ویژه‌ای را برای این گونه دارایی‌ها و بدهی‎ها در نظر گرفته ؛ به گونه‎ای که طبقه‌بندی و در مواردی اندازه‌گیری دارایی‌ها و بدهی‌های مالی متفاوت از آن چیزی است که در استانداردهای ایران آمده است.
وی تصریح کرد: بررسی این سرفصل از آن جا اهمیت دارد که بانک مرکزی مقررات خاصی درباره تسهیلات اعطایی بانک‎ها ابلاغ کرده است که در اغلب موارد چالش چشمگیری برای تهیه‎کنندگان پدید می‎آورد.

** گزارشگری قسمت‎های عملیاتی بانک‎های کشور طبق IFRS
وی در زمینه تکالیف بانک‎ها و موسسات اعتباری برای گزارشگری مالی قسمت‎ها براساس استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS)، گفت: تعریف قسمت عملیاتی طبق استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره (8) با آن چه در استاندارد حسابداری شماره (25) ایران آمده است متفاوت است؛ از آن جا که در صورت‎های مالی بانک‎های ایرانی به ندرت گزارشگری قسمت ها انجام شده است، انجام این مهم چالش‎هایی را برای تهیه‎کنندگان صورت‎های مالی به همراه خواهد داشت.
این مقام مسوول ادامه داد: در این همایش تلاش می‌شود قسمت‎های عملیاتی و تفاوت در چگونگی گزارشگری قسمت‎ها براساس استانداردهای حسابداری ایران و استانداردهای بین‌المللی حسابداری، نحوه تشخیص قسمت‌های عملیاتی و اندازه‌گیری اطلاعات قابل افشا ارایه شود.

** گزارشگری مدیریت ریسک طبق IFRS
به گفته دبیر علمی سی و هشتمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران، براساس الزامات استاندارد بین المللی گزارشگری مالی شماره (7)، اطلاعات وسیعی باید در مورد ریسک‎های پیش‌روی واحدهای تجاری افشا شود. این اطلاعات باید در سرفصل‌های ریسک اعتباری، ریسک نقدینگی و ریسک بازار گزارش شود.
نوروزبیگی افزود: در ریسک اعتباری، احتمال بروز زیان ناشی از ایفا نشدن به موقع همه یا قسمتی از تعهدات ناشی از دریافت خدمات اعتباری، توسط طرف مقابل بررسی می شود.
وی اضافه کرد: ریسک نقدینگی به احتمال به خطر افتادن توانایی موسسه مالی در تامین منابع نقد برای پرداخت بدهی ها، ایفای تعهدات و افزایش دارایی ها می‌پردازد و ریسک بازار احتمال خطر ناشی از قطعیت نداشتن درآمدهای پورتفوی معاملاتی یک موسسه مالی به واسطه تغییر در شرایط بازار شامل قیمت دارایی، نرخ بهره، نوسانات بازار و نقدینگی بازار را در بر می‌گیرد.
نوروزبیگی تاکید کرد: برخی از داده‌های مورد نیاز برای انجام این امر هم اکنون در بانک‎های ایرانی وجود دارد و پردازش می‎شود، اما گمان می‎رود بانک‎ها درخصوص تهیه و گزارش برخی از این اطلاعات با چالش روبرو شوند.
مدیر اجرایی مرکز آموزش حسابداران خبره در ادامه با اشاره به سابقه برگزاری موفق دوره‎های آموزشی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) در این مرکز آموزش حرفه‎ای در یک سال گذشته، تصریح کرد: هدف اصلی شورای عالی انجمن و کمیته علمی همایش از طراحی و برگزاری این همایش در این برهه زمانی حساس، ارایه راهکارهایی عملی و کاربردی به حسابداران و حسابرسان شبکه بانکی کشور است ؛از این رو، همه مقالات این همایش با رویکردی کاربردی و به دور از طرح مباحث نظری و آکادمیک برنامه‎ریزی شده است.

** میزگردی با حضور مدیران شبکه بانکی کشور
نوروزبیگی در پایان یادآور شد: با توجه به این که مسوولیت نهایی پیاده‎کردن استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) در بانک‎ها و موسسات اعتباری بر عهده مدیران شبکه بانکی کشور است، در بخش پایانی این همایش با حضور مدیران ارشد شماری از بانک‎ها و موسسات اعتباری به طرح چالش‎ها و مباحث کلیدی مرتبط با این موضوع پرداخته خواهد شد و شرکت‎کنندگان در همایش نیز می‎توانند در این بخش به طرح پرسش‎های خود بپردازند.
ساختار صورت‎های مالی بانک‎ها، گزارشگری تسهیلات طبق استانداردهای بین‎المللی، افشای ریسک‌های پیش روی بانک‎های ایرانی، گزارشگری قسمت‎های عملیاتی در نظام بانکی کشور و بحران شفافیت در گزارشگری مالی بانک‎ها، از جمله مباحث چالش‎برانگیز در پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) در شبکه بانکی کشور است که امروز بحث و بررسی خواهد شد.
پیشتر «محسن قاسمی» دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران اظهار کرده بود، اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) را در نظام گزارشگری مالی بنگاه‎های بزرگ و ذینفعان عمومی کشور (از جمله شرکت‎های بورسی، بانک‎ها و بیمه‎ها) از موضع ضعف سال‎های گذشته خارج کرده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا