مدیرعامل تامین سرمایه آرمان:

بازار مشتقه با سرمایه‌گذاران متخصص فعال می شود

بازار مشتقه با سرمایه‌گذاران متخصص فعال می شود

با توجه به ریسک‌های بالای اقتصادی و مالی در اقتصادهای نوظهور، ابزارهای مشتقه می‌تواند ضمن مدیریت این ریسک‌ها به اقتصاد این کشورها کمک کند.


«مرکز مالی ایران» دومین نشست از سلسله نشست ‌های تخصصی مشتقه را با هدف بررسی چالش‌ های راه اندازی بازار مشتقه برگزار کرد. این نشست با شرکت بیش از 50 نفر از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه روز یکشنبه 21 آذرماه در محل شرکت فرابورس ایران برگزار شد و محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل تامین سرمایه آرمان، برای حاضران سخنرانی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، خواجه نصیری در بخشی از سخنانش گفت: مشتقات مالی امکان جدا‌سازی ریسک از دارایی و واگذاری آن به طرفی که علاقه‌مند به تقبل ریسک است را ایجاد می‌کند و برای موفقیت بازار مشتقه، این بازار باید بر اساس نیاز پوشش ریسک طراحی شود. به همین دلیل ابتدا باید سرمایه‌گذارانی با دارایی‌های در معرض ریسک بالا شناسایی شوند و ابزاری با همبستگی بالا با دارایی پایه طراحی شود.

وی تصریح کرد: با توجه به ریسک‌های بالای اقتصادی و مالی در اقتصادهای نوظهور، ابزارهای مشتقه می‌تواند ضمن مدیریت این ریسک‌ها به اقتصاد این کشورها کمک کند. از طرف دیگر توسعه موفق بازارهای مشتقه نیازمند حداقلی از سطح توسعه یافتگی کشور است و راه‌اندازی بازار مشتقه، تکمیل‌کننده توسعه زیرساخت ‌های مالی است.

خواجه نصیری دانش پایین سرمایه‌گذاران، توسعه نیافتگی بازار دارایی‌های پایه، زیر ساخت‌ های ضعیف قانونی، عدم برخورداری از استاندارد های حسابداری مناسب، بهره نگرفتن از نوآوری، کارا نبودن بازار و زیرساخت ‌های ضعیف را از چالش ‌های توسعه بازارهای مشتقه در اقتصاد ‌های نو ظهور عنوان کرد.

مدیر سابق نظارت بر بورس‌ ها و بازار های سازمان بورس و اوراق بهادار آگاهی سرمایه‌گذاران و شکل گیری بازار نقدی بزرگ و فعال برای دارایی ‌های پایه را از پیش شرط ‌های موفقیت بازارهای مشتقه دانست.

به گفته خواجه نصیری تنوع ابزارهای مشتقه در دسترس برای معامله، نقدشوندگی بازار، اولین بودن ابزار، قوانین و مقررات و آمادگی شرایط اقتصادی و سیاسی برای راه‌اندازی بازار مشتقه، وجود نهاد صنفی کارگزاران و حمایت آن ‌ها از تشکیل بازار مشتقه، طراحی صحیح قرارداد های مشتقه مالی و اندازه بهینه قرارداد، امنیت، کارایی و نوآوری از دیگر شرایط موفقیت بازار مشتقه به شمار می‌رود.

وی در این نشست برای حاضران پیشنهادهایی هم داشت. خواجه نصیری گفت: آموزش کاربردی سرمایه‌گذاران، انجام تبلیغات بیشتر در این زمینه، استفاده از طرح‌ های تشویقی، تسهیل قوانین معاملاتی برای سرمایه‌گذاران و کارگزاران، بهبود سیستم ‌های معاملاتی و نرم‌افزاری و توسعه بازارهای خارج از بورس می‌تواند در توسعه بازار مشتقه موثر باشد.

این نشست با پاسخ و پرسش جمعی از فعالان و کارشناسان بازارهای مالی کشور حاضر در نشست به کار خود پایان داد. مرکز مالی ایران پیش از این نشست قراردادهای اختیار معامله (کاربردهای آن در مدیریت ریسک بازار) را با حضور مازیار یوسفی‌زاد برگزار کرده بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا