مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا:

"آپشن" با پوشش ریسک بالا در معاملات سکه راه اندازی می شود

به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا، گام نخست معاملات آپشن سکه طلا در بورس کالای ایران از نوع اختیار خرید خواهد بود و در آینده اختیار فروش نیز به آن افزوده خواهد شد؛ همچنین همه افراد و کارگزاری هایی که از کد معاملات آتی برخوردارند، می توانند وارد قرادادهای اختیار معامله شوند.

 


مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا با اشاره به پوشش ریسک قراردادهای اختیار معامله، اظهار داشت: معاملات آپشن در بازار سکه طلا برای سرمایه گذارانی که به دنبال ریسک کمتری هستند، مفید و مورد استفاده خواهد بود و افراد از این طریق می توانند بازده سرمایه گذاری خود را افزایش و ریسک آن را نیز کاهش دهند.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا، علیرضا ناصرپور در گفتگوی با "سنا"، گفت: نخستین قرارداد اختیار معامله خرید سکه طلا، روز چهارشنبه 24 آذر ماه، بر روی قرارداد تحویل سکه در سررسید دی ماه 95 راه اندازی می‌شود.

علیرضا ناصرپور با اشاره به اینکه قراردادهای اختیار معامله در بورس کالا نخست در معاملات سکه انجام می شود، خاطر نشان کرد: بورس کالا، نخست قراردادهای اختیار معامله را در مورد سکه اعمال می کند، البته در حوزه محصولات پتروشیمی و کشاورزی درخواست هایی برای پذیرش قرادادهای اختیار معامله نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: قراردادهای اختیار معامله در حقیقت ابزاری برای افزایش تنوع ابزارهای معاملاتی در بازار سرمایه است و این ابزار مناسبی برای پوشش ریسک است.

وی با اشاره به بازار آتی به عنوان پیش نیاز فرهنگی قراردادهای اختیار معامله گفت: قراردادهای اختیار معامله نسبت به قراردادهای آتی ابزاری پیچیده و پیشرفته تری است و از این روی، قراردادهای آتی پیش زمینه های فرهنگ سازی بازار را فراهم کرده است.

وی با مثبت خواندن آینده این بازار ادامه داد: پیش بینی که از قراردادهای اختیار معامله می شود، پیش بینی مثبتی است و در این بازار با توجه به تجربه ای که در بازار آتی داشته ایم، حجم معاملات قابل توجهی برآورد می شود.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا تاکید کرد: گام نخست معاملات آپشن سکه طلا در بورس کالای ایران از نوع اختیار خرید خواهد بود و در آینده اختیار فروش نیز به آن افزوده خواهد شد.

به گفته وی همه افراد و کارگزاری هایی که از کد معاملات آتی برخوردارند، می توانند وارد قرادادهای اختیار معامله شوند.

علیرضا ناصرپور در خصوص قراردادهای اختیار معامله اظهار داشت: قراردادهای اختیار معامله، نوعی از قرارداد است که بر اساس آن خریدار اختیار آن را دارد که مقدار مشخصی از دارایی پایه را با مبلغ مشخص در زمان مشخصی در آینده از فروشنده "اختیار معامله" خریداری کند یا به او بفروشد.

وی سپس در مورد اختیار خرید Call Option گفت: قرارداد اختیار خرید، به معنای آن است که خریدار حق خرید یک کالا را در آینده از فروشنده اختیار خواهد داشت. فروشنده اختیار نیز در قرارداد اختیار خرید متعهد است که زمانی که خریدار اختیار تمایل به استفاده از حق خود دارد، کالا را به قیمت توافق شده به او بفروشد.

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا نیز در خصوص اختیار فروش Put Option بیان کرد: خریدار اختیار در قرارداد اختیار فروش، حق فروش کالا را در آینده به فروشنده اختیار معامله خواهد داشت. فروشنده اختیار نیز در قرارداد اختیار فروش متعهد است زمانی که خریدار اختیار تمایل به استفاده از حق فروش خود دارد، کالا را به قیمت توافق شده از او بخرد.  

وی با اشاره به قیمت اختیار و نقش کلیدی این مولفه در معاملات آپشن گفت: در هر یک از قراردادهای اختیار فروش و اختیار خرید، فروشنده اختیار معامله مبلغی را تحت عنوان قیمت اختیار Premium از طرف مقابل بابت اختیاری که به او می دهد دریافت می کند.

یادآوری می شود، دوره آموزشی با سرفصل "آشنایی با قراردادهای اختیار معامله"، با حضور جمعی از خبرنگاران بازار سرمایه امروز 22 آذر ماه، برگزار شد.

علیرضا ناصرپور، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا در این جلسه آموزشی به تشریح تقسیم بندی قراردادها، قراردادهای اختیار معامله، اختیار خرید، قیمت اختیار، اختیار فروش، وضعیت بازدهی اختیار خرید، وجه تضمین و تحویل سکه طلا در این بورس پرداخت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا