سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد؛

شکایت سازمان بورس از کنتورسازی پس از محرز شدن تخلفات

شکایت سازمان بورس از کنتورسازی پس از محرز شدن تخلفات

تخلفات صورت گرفته توسط هیئت مدیره شرکت کنتور سازی ایران منجر به صدور آراء تخلفاتی شده و ضمناً در خصوص ارائه اطلاعات خلاف واقع موضوع از طریق تشکیل پرونده در قوه قضائیه توسط این سازمان در حال پیگیری است و پس از دریافت نتایج در این خصوص، اطلاع‌رسانی مقتضی به سهامداران شرکت صورت خواهد گرفت.

 

اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه ای موضوع  شفاف سازی شماره (1) در رابطه با شرکت کنتورسازی ایران را  منتشر کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در این اطلاعیه آمده است: فروش صندوق های فروشگاهی به مبلغ 231ر6 میلیارد ریال در سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 طبق استانداردهای حسابداری تحقق نیافته و حسابرس موضع‌گیری لازم را در این خصوص در گزارش خود نکرده است . اصل اطلاعیه ای که اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز منتشر کرد، به این شرح است:

 

 

1 - شرکت کنتورسازی ایران در ساعت 9:43 دقیقه روز شنبه مورخ 12 دی 94 طی نامه شماره 12622/1394 مورخ دهم دی ماه 94 (پیوست 1) به این سازمان اعلام کرد موفق به انعقاد قرارداد فروش قطعی صندوق‌های فروشگاهی جهت بهره‌برداری اصناف کشور شده است. باعنایت به اهمیت موضوع، پیغام توقف نماد معاملاتی شرکت بلافاصله برای ناظر بازار ارسال و نماد شرکت متوقف گردید. با توجه به متوقف بودن نماد معاملاتی شرکت، از شرکت درخواست گردید تا قرارداد فروش قطعی صندوق‌های فروشگاهی به همراه آخرین برنامه‌ها و اقدامات شرکت جهت تامین تعداد 201 هزار دستگاه صندوق فروشگاهی تا پایان سال‌جاری را در اسرع وقت به این اداره ارسال نماید. شرکت نیز طی نامه شماره 12645/94 مورخ 12 دی ماه 94 (پیوست 2) قرارداد مذکور (که فیمابین شرکت و شرکت‌های هوشمند سامانه باران به عنوان مجری طرح و زرین کابل کورش به عنوان خریدار منعقد شده بود ) را به این سازمان ارسال نمود.  

-2همچنین با توجه به اهمیت موضوع و به جهت پیگیری‌های بیشتر، در خصوص صحت ادعای شرکت کنتورسازی ایران مبنی بر انعقاد قرارداد فروش قطعی صندوق‌های فروشگاهی طی نامه شماره 2844/122 مورخ 12 دی ماه 94 (پیوست 3) از دبیر کل اتاق اصناف ایران درخواست اعلام نظر گردید. دبیر کل اتاق اصناف ایران طی نامه شماره 7114/12/7 مورخ 16 دی ماه 94 (پیوست 4) اعلام کرد که اتاق اصناف ایران در تاریخ  دوم شهریور 94 به شرکت هوشمند سامانه باران مأموریت داده است که نسبت به تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری کلیه اصناف کشور به صندوق‌های مکانیزه فروش اقدام کند. در همین راستا شرکت هوشمند سامانه باران پس از برگزاری مناقصه طی انتشار آگهی در تاریخ‌های دهم و چهاردهم آذر ماه سال 1394در روزنامه‌های اطلاعات و رسالت نسبت به انتخاب شرکت کنتورسازی ایران به عنوان تولید کننده داخلی واجد شرایط جهت تولید و تأمین صندوق‌های فروشگاهی جهت بهره برداری اصناف کشور اقدام نموده‌ است.

-3باتوجه به افشای مستقیم اطلاعات توسط شرکت‌ها، شرکت کنتورسازی‌ ایران در تاریخ 28 دی ماه 94 اطلاعات پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 براساس عملکرد واقعی 9 ماهه را با تعدیل مثبت 433 درصدی سود هر سهم در سامانه کدال منتشر نمود.

-4 متعاقباً این سازمان، گزارش کامل پیگیری‌ها، موارد ابهام موجود در اطلاعات ارسالی توسط شرکت و لیست اسناد و مدارک درخواستی سازمان از شرکت درخصوص قرارداد فوق را طی گزارش شفاف‌سازی در تاریخ 29 دی 94 (پیوست 5) جهت آگاهی عموم سهامداران در سامانه کدال منتشر نمود.

-5 شرکت در پاسخ به نامه شماره 3397/122 مورخ 28 دی ماه 94 این سازمان (پیوست 6) طی نامه شماره 84/256/94 مورخ 18 اسفند 94 (پیوست 7) اطلاعات زیر را ارسال کرد:

-           قرارداد تأمین مالی و تأمین مواد با شرکتbbs سنگاپور،

-           طرح توجیهی باران،

-           چک های دریافتی از شرکت زرین کابل کوروش،

-           مدارک مربوط به ثبت سفارش صندوقهای فروشگاهی،

-           نامه تخصیص ارز از وزارت صنایع،

-           پیش فاکتور خرید صندوقهای فروشگاهی از شرکت bbs سنگاپور

همچنین شرکت در نامه اخیر اعلام نمود محموله صندوق‌های فروشگاهی در تاریخ اول اسفند 94 از کشور سنگاپور به مقصد ایران بارگیری شده و ظرف مدت 20 تا 25 روز به بنادر ایران رسانیده خواهد شد.

 -6با توجه به الزامات دستورالعمل اجرایی افشاء اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان ، در تاریخ 20 اسفند 94 اظهار نظر حسابرس مستقل نسبت به پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 بر اساس عملکرد 9 ماهه در سامانه کدال منتشر گردید. مطابق بند 4 گزارش فوق حسابرس شرکت اعلام نموده‌است که: «بطوریکه از بررسی وضع اطلاعات پیش بینی شده ملاحظه می شود، بخش عمده ای از فروش و سود حاصله، مربوط به صندوق فروشگاهی بوده که بر اساس مدارک ارائه شده ، قرارداد فروش آن منعقد و چکهای مربوطه به سررسیدهای پس از خرداد 1395 تحویل شده است و متقابلاً بر این اساس قرارداد خرید آن منعقد شده و در ابتدای اسفند ماه جاری به مقصد ایران بارگیری شده است

 -7باتوجه به اهمیت موضوع و جهت انجام پیگیری‌های بیشتر، جلسه‌ای در تاریخ 24 اسفند 95 در محل سازمان درخصوص بررسی پروژه صندوق‌های فروشگاهی با حضور مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران و رییس هیئت مدیره شرکت هوشمند سامانه باران برگزار گردید که در جلسه برگزار شده، رئیس هیئت مدیره شرکت هوشمند سامانه باران (آقای حمیدرضا سعد اله) طرح توجیهی آن شرکت را به صورت شفاهی توضیح دادند که اشخاص فوق در مصاحبه های صورت گرفته و فایل های صوتی منتشر شده در شبکه های اجتماعی نیز به آن اشاره کرده اند.

 -8باتوجه به ارسال اطلاعات حسابرسی شده توسط شرکت و باتوجه به اهمیت موضوع، براساس تعهد مورخ 24 اسفند 94 ، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت متعهد گردیدند که فرآیند فروش و تحویل 201 هزار دستگاه صندوق فروشگاهی به خریدار تا پایان سال مالی به نحو مناسب انجام و مطابق استانداردهای حسابداری محقق می گردد و در صورت عدم تحقق پیش بینی سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 ، مسئولیت جبران کلیه خسارات وارده بر خریداران ، فروشندگان سهام و سایر دارندگان اوراق بهادار شرکت کنتور سازی ایران به نحو تضامنی بر عهده مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت خواهد بود

 -9باتوجه به انتشار گزارشات زیر:

-           اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 (حسابرسی نشده(

-           اظهار نظر حسابرس نسبت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 براساس عملکرد واقعی 9 ماهه

-           اظهار‌نظر حسابرس نسبت اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند 95

و دریافت تعهد موضوع بند 8 از هیئت مدیره شرکت در تاریخ 25 اسفند 95 گزارش شفاف‌سازی درخصوص آخرین وضعیت شرکت و ابهامات به شرح زیر در سامانه کدال منتشر گردید (پیوست8)  :

-           مشخص نبودن امکان ورود قطعات و مواد اولیه تولید 000ر201 دستگاه صندوق فروشگاهی خریداری شده به بنادر کشور و ترخیص از گمرک ، تولید محصول نهایی و تحویل کالا به خریدار قبل از پایان سال 1394،

-           عدم ارائه مدارک کافی در خصوص امکان وصول مبلغ چکهای دریافتی از خریدار با توجه به عدم ارائه نحوه انجام قرارداد توسط خریدار و توانایی خریدار در اجرای طرح و ایفای تعهدات و مدت دار بودن چکهای ارائه شده توسط خریدار،

-           عدم ارائه مدارک کافی در خصوص نحوه تسویه بدهی مربوط به خرید کالا توسط شرکت باتوجه به وضعیت نامناسب نقدینگی شرکت ، دریافت چک مدت دار بابت فروش محصول (بدون پیش دریافت) و عدم افشای قرارداد تامین مالی با تأمین کنندگان مواد اولیه،

 -10باتوجه به موارد فوق و انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی نماد معاملاتی شرکت در تاریخ 26 اسفند 94 بازگشایی گردید.

 - 11پس از بازگشایی نماد معاملاتی شرکت و با پیگیری‌های متعدد صورت گرفته، از شرکت درخواست گردید که کلیه اسناد و مدارک مربوط به ورود 201 هزار دستگاه صندوق فروشگاهی به بنادر کشور، ترخیص آن از گمرک و تحویل و انتقال مزایا و مخاطرات مربوط به آن به خریدار را به این سازمان ارائه نماید.

 - 12شرکت با ارسال نامه‌ اعلام نمود اجرای عملیات تحویل و فرایند فروش به طرف قرارداد قبل از اتمام سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 صورت پذیرفته‌است، لیکن اطلاعات ارائه شده توسط شرکت صرفاً شامل صورتحساب فروش کالا و خدمات، حواله فروش و برگه تحویل کالا به مشتری (همگی به تاریخ 27 اسفند 94) و تأییدیه خریدار درخصوص مطالبات شرکت بوده‌است و شرکت با اعلام اینکه پیگیری ها در خصوص کاهش تعرفه گمرکی از جانب ترخیص کار شرکت ادامه دارد، ارائه مدارک مربوط به ترخیص کالا از گمرکات را منوط به اخذ نتیجه نهایی در این موضوع نمود. لذا با توجه به عدم ارائه کامل مدارک، پیگیری‌های این سازمان در خصوص دریافت مدارک تکمیلی ادامه داشت.

 -13باتوجه به عدم ارسال اطلاعات درخواستی و عدم انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی 94 در مهلت مقرر توسط شرکت ، پرونده تخلفات شرکت در واحد حقوقی این سازمان تشکیل شد و به منظور اطلاع سهامداران اطلاعیه شفاف سازی درخصوص آخرین وضعیت شرکت در تاریخ 17 مرداد 95 در سامانه کدال منتشر گردید (پیوست9) .

 -14صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت با اظهار نظر مشروط حسابرس و بدون وجود بندی در اظهارنظرحسابرس درخصوص قرارداد فروش صندوق های فروشگاهی در تاریخ هشتم شهریور 95 در کدال منتشر گردید. مطابق بند 22-1-1 صورت‌های مالی: شرکت در راستای ایفای به موقع تعهدات خود در سال مالی 94 کلیه صندوق‌های فروشگاهی را در موعد مقرر و پس از ترخیص از گمرکات به خریدار تحویل داده‌ است. همچنین تعداد 8 فقره از 21 فقره چک‌های دریافتی از شرکت زرین کابل کورش به شرکت BBS سنگاپور جهت خرید صندوق فروشگاهی تحویل گردیده که دو فقره از اسناد مزبور در تاریخ تهیه این صورت‌های مالی به حیطه وصول درآمده‌ است.

 -15در تاریخ 13 شهریور 95 و پیرو دریافت مدارکی مبنی بر ارائه اطلاعات خلاف واقع در صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت، نماد معاملاتی متوقف گردید.

 -16باتوجه به مدارک دریافتی، صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت جهت بررسی به جامعه حسابداران رسمی ایران ارسال گردید که مطابق رأی صادره توسط کارگروه کنترل کیفیت آن جامعه، باتوجه به بررسی‌های صورت گرفته و مطالب مطروحه در جلسه و دفاعیات ارائه شده توسط حسابرس شرکت ؛ فروش صندوق های فروشگاهی به مبلغ 231ر6 میلیارد ریال در سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 طبق استانداردهای حسابداری تحقق نیافته و حسابرس موضع‌گیری لازم در این خصوص در گزارش خود ننموده است.

- 17پس از پیگیری‌های مجدد صورت گرفته توسط این سازمان طی نامه های شماره 12092/122 مورخ 31 شهریور 95 (پیوست 10) ، شماره 12475/122 مورخ 11 مهر 95 (پیوست 11) و شماره 12959/122 مورخ 28 مهر 95 (پیوست 12) ، اتاق اصناف ایران طی نامه شماره 8619/12/7 مورخ 17 آبان 95 (پیوست 13) ، اعلام نمود به دلیل عدم اجرای تعهدات در زمان تعهد شده توسط شرکت هوشمند سامانه باران در تاریخ 27 بهمن 94 نسبت به عزل آن شرکت به عنوان مجری طرح تجهیز اصناف به صندوق‌های مکانیزه فروش اقدام نموده‌است. شایان ذکر است که تا زمان وصول نامه فوق موضوع عزل شرکت هوشمند سامانه باران از طرح تجهیز اصناف به صندوق‌های مکانیزه فروش ، توسط شرکت کنتورسازی ایران ، شرکت هوشمند سامانه باران یا اتاق اصناف ایران به این سازمان اعلام نشده بود.

باتوجه به موارد فوق به استحضار می رساند ، تخلفات صورت گرفته توسط هیئت مدیره شرکت منجر به صدور آراء تخلفاتی شده و ضمناً درخصوص ارائه اطلاعات خلاف واقع موضوع از طریق تشکیل پرونده در قوه قضائیه توسط این سازمان در حال پیگیری است و پس از دریافت نتایج در این خصوص، اطلاع‌رسانی مقتضی به سهامداران شرکت صورت خواهد گرفت.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا