بازارهای داخلی چشم‌انتظار بسته رونق

بازارهای داخلی چشم‌انتظار بسته رونق
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.
بازار سهام



بورس در جست‌وجوی محرک واقعی
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس با افت کمتر از 01/ 0‌درصدی در 62 هزار و 927 واحد متوقف شد، در حالی که شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) رشد 8/ 0 درصدی را تجربه کرد. در شرایطی که نوسانات قیمتی نمادهای بزرگ، برآیند صفر شاخص کل را در روند هفتگی رقم زدند، در سایر نمادها فضای نسبتا مثبت را شاهد هستیم. با وجود امیدواری نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی کشور با رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین سیاست‌های ضد رکود دولت، رکود فعلی اقتصاد به‌خصوص در بخش صنعت مانع از رشد قیمت سهام شده است. در این خصوص، نرخ رشد اقتصادی بخش صنعت افت 1/ 1 درصدی را برای نیمه نخست سال نشان می‌دهد، در این شرایط، انتظار برای نهایی شدن رفع تحریم‌های بین‌المللی و اجرای بسته رونق اقتصادی در روزهای آتی می‌تواند عوامل حمایتی را تقویت کند.


بازار ارز



محدود شدن نوسانات دلار
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 4/ 0 درصدی به نرخ 3503 تومان معامله شد. با تداوم افزایش تقاضا، نرخ دلار در روز یکشنبه از سطح 3500 تومانی عبور کرد. عبور از سطح روانی مزبور، افزایش عرضه به‌خصوص از سوی صرافی بانک‌ها را به دنبال داشت. در نتیجه، سایر فعالان بازار نیز احتیاط بیشتری در انجام معاملات داشتند. همچنین، تاکید بر یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال 95 (توسط رئیس بانک مرکزی) نیز همچنان فشار قیمتی را در جهت کاهش فاصله نرخ دلار مبادله‌ای و آزاد نگه داشته است. از سوی دیگر، رشد قیمت به افزایش تقاضا در این بازار اشاره دارد، در نتیجه، کاهش انتظارات از بازگشت دوباره به کانال 3400 تومانی مشاهده می‌شود. تقابل عوامل مزبور نوسانات دلار را محدود کرده است، در این خصوص، روز پنج‌شنبه افت 2 تومانی دلار را شاهد بودیم.


بازار سکه



تداوم کم واکنشی سکه نسبت به اونس
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 3/ 2 درصدی به قیمت 921 هزار تومان معامله شد. در حالی که دلار با رشد 4/ 0 درصدی در روند هفتگی مواجه شد، اما افت بیش از 4 درصدی اونس طلا (در مدت مشابه) بر قیمت سکه فشار وارد کرد. در این شرایط، تعدیل افت قیمت طلای جهانی با تخلیه حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) رقم خورد. واکنش کند سکه نسبت به بازارهای اثرگذار و همچنین فشار کاهش تقاضا با شروع ماه محرم، موجب پیدایش حباب منفی از اوایل مهر شد. در شرایط کنونی بار دیگر بی واکنشی سکه نسبت به نوسانات قیمت اونس تغییر علامت حباب را رقم زده است. نوسانات شدید نرخ دلار دور از انتظار است، از سوی دیگر، انتظار نوسانات قیمتی اونس با انتشار آمار اشتغال آمریکا وجود دارد که می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد.

بازار طلای جهانی



تقویت احتمال افزایش نرخ سود
دیروز ساعت 16، اونس طلای جهانی به قیمت 1108 دلار معامله می‌شد. تقویت شاخص دلار به بیشترین میزان در سه ماه گذشته، عامل فشار بر قیمت اونس شد (کمترین قیمت در سه هفته گذشته). انتشار آمار اشتغال در روز گذشته (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) عامل پیدایش فضای انتظاری در بازار طلا بود. در این خصوص، کارشناسان ایجاد 180 هزار شغل در ماه اکتبر را پیش‌بینی کرده‌اند. روز چهارشنبه، رئیس فدرال رزرو، با اشاره به رشد پایدار، حمایت این موضوع از اشتغال و نرخ تورم را عنوان کرد. بر این اساس، وی به انتظار موجود برای آمار اقتصادی مناسب تاکید داشت که می‌تواند این کشور را آماده افزایش تدریجی نرخ بهره از ماه دسامبر کند. آمار مناسب اشتغال آمریکا می‌تواند بر اونس فشار آورد و حتی کف حمایتی 1100‌دلاری را نیز شکست دهد.


بازار اوراق مسکن



تعدیل نوسان «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت اندک 4/ 0درصدی مواجه شدند. پیشتر نوسانات شدید قیمت «تسه»ها را با پایان تابستان (فصل تقاضای مسکن) شاهد بودیم. در نتیجه، انتظار کاهش تقاضای مسکن افت قیمتی این اوراق را رقم زد، در ادامه اما، کاهش سود واقعی وام با افت شدید قیمت اوراق افزایش تقاضا و رشد قیمت «تسه»ها را به دنبال داشت. در شرایط فعلی تقویت تقاضا برای اوراق مانع از ریزش شدید قیمت آنها در هفته‌های اخیر شده است. پس از تصویب افزایش سقف وام مسکن با ارائه اوراق جدید، انتظار می‌رود که بخشی از اوراق مورد نیاز را بتوان با خرید اوراق فعلی تامین کرد. این انتظار وجود دارد که با ابلاغ بسته رونق اقتصادی دستورالعمل نهایی نیز در روزهای آتی منتشر شود. در نتیجه، انتشار اوراق جدید و قیمت آنها، بر اوراق فعلی اثرگذار خواهد بود.

بازار نفت



تقویت عوامل فشار بر نفت
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 45 دلار معامله ‌شد. تقویت شاخص دلار و افزایش حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا برای ششمین هفته متوالی، به میزان 85/ 2 میلیون بشکه نگرانی‌ها از مازاد عرضه را تشدید کرد، در شرایطی که موجودی نفت تجاری 100میلیون بشکه بیشتر از سال گذشته است. همچنین طبق اعلام یکی از اعضای اوپک، انتظار می‌رود این سازمان استراتژی حفظ سهم بازار را ادامه دهد. از سمت تقاضا افت قیمت بنزین پس از جهش 5درصدی در روزهای اخیر بر نفت فشار آورد. همچنین واردات نفت آمریکا به کمترین میزان از سال 1991 (طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)) بر کاهش تقاضا تاکید دارد. پیش از این، کاهش عرضه برزیل عامل رشد قیمت نفت بود، اما کاهش تولیدات آن به اندازه‌ای نبود که بتواند تداوم رشد قیمت نفت را رقم بزند.


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا