پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی؛

تاکید ایران بر تسریع قزاقستان در اجرای توافق های دوجانبه/توافقنامه 58بندی بین دو کشور امضا شد

تاکید ایران بر تسریع قزاقستان در اجرای توافق های دوجانبه/توافقنامه 58بندی بین دو کشور امضا شد

تهران- ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قزاقستان در راهبرد جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات با کشورهای همسایه از جایگاه ویژه ای برخوردار است، بر تسریع در اجرای توافق های دوجانبه از سوی آستانه، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی امروز یکشنبه در دیدار «ژنیس کاسم بک» وزیر سرمایه گذاری و توسعه جمهوری قزاقستان و هیأت همراه در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی افزود: برجام، سیر تبادل دیپلماتیک و اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی را افزایش داده است.
به گفته وی، تبادل هیات های متعدد اقتصادی و فنی بین ایران و قزاقستان در سطوح مختلف نیز نشانگر علاقمندی متقابل به گسترش روابط دوجانبه است.

** قزاقستان نقش کلیدی در توسعه فناوری های نوین آسیای میانه دارد
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: جمهوری قزاقستان دارای توانمندی های بالقوه و بالفعل اقتصادی، صنعتی و فناوری است و می تواند در آسیای میانه نقش ویژه و کلیدی در توسعه زیرساخت ها و بهره مندی از فناوری های نوین ایفا کند.
به گفته حجتی، در دو دهه اخیر، همکای های قابل توجهی بین دو کشور در بخش های مختلف حوزه های اقتصادی، تجاری، کشاورزی، فرهنگی، حمل و نقل و خدمات فنی مهندسی صورت گرفته است.
وی افزود: شرکت های ایرانی در عرصه های سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی، فنی و مهندسی، تکمیل و افتتاح پروژه های ریلی شمال و جنوب و امضای موافقت نامه جدید حمل و نقل بین المللی جاده ای در سطح بین المللی، حضور و فعالیت موفقی داشته اند.
وی ادامه داد: بعد از نهایی شدن موافقت نامه تاسیس دالان حمل و نقل بین المللی چهارجانبه موسوم به «موافقت نامه عشق آباد» بین کشورهای ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان، قزاقستان در شرف پیوستن به آن است.
وی از جمله همکاری های دو کشور را «برقراری پروازهای گسترده بین دو کشور از سوی شرکت های هواپیمایی، برگزاری نمایشگاه های مختلف در کشورهای مقابل، اعزام و پذیرش متقابل هیات های مختلف اقتصادی بین دو کشور و آمادگی افزایش خدمات در بنادر شمالی و جنوبی ایران برای ترانزیت کالا از مناطق جنوبی به قزاقستان» اعلام کرد.

** انتقاد از اجرایی نشدن توافق های قبلی بین دو کشور
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: با توجه به دستاوردهای حاصله و تجربه 14 اجلاس گذشته، تا دستیابی به همه اهداف ترسیم شده قبلی و نتایج مطلوب فاصله زیادی داریم.
حجتی افزود: با وجود اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها اما متاسفانه اقدامات اجرایی در بخش های مالی و بانکی بین دو کشور همگام با تحولات مثبت دیگر پیش نرفته که این موضوع طیف وسیعی از توافق های اجرا شده در بخش اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد.
وی، مسائلی همچون فقدان روابط کارگزاری بین قانون های تجاری دو کشور، فقدان اسناد همکاری در زمینه تاثیر صدور روادید تجاری و گردشگری، نهایی نشدن موافقت نامه در بخش حمل ونقل تجارت دریایی، مشکلات موجود برای تهیه و بارگیری کشتی های ایران در بنادر قزاقستان در دریای خزر، امضا و تبادل نشدن چندین سند همکاری در زمینه های بهداشت و درمان، گردشگری کار و امور اجتماعی، استاندارد و گمرک، از دیگر مواردی است که تاثیر منفی در پیشبرد دستیابی به اهداف ترسیم شده بخش های مختلف اقتصادی دو کشور داشته است.
وی افزود: البته امیدواریم اجلاس پانزدهم دستاوردهای سازنده اجلاس های قبلی را تکمیل و برغنای و توسعه روزافزون روابط دو کشور بیافزاید.
حجتی گفت: اهداف نوین مناسبات خارجی ایران براساس مسائل نظام و منافع ملی، با راهبردهای خرد ورزی، عزت، حکمت و مصلحت برای ارتقای کشور در عرصه های ممتاز جهانی و تعامل موثر و سازنده با کشورهای دوست و غیرمتعهد برنامه ریزی می شود.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، رویکرد بین المللی دولت یازدهم با تاکید بر اصل تدبیر و امید برای رفع محرومیت و گسترش روابط خردمندانه برای دستیابی به صلح و آرامش، همکاری های دوجانبه با کشورهای همسایه از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی ادامه داد: ایران در همکاری های دوجانبه با قزاقستان در استحکام روابط سیاسی و فرهنگی و همکاری گسترده اقتصاد بین دو کشور تلاش می کند؛ روابط دو جانبه ایران و قزاقستان در طول سال های گذشته پویا و رو به رشد بوده است.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به دیدارهای مقام های عالی رتبه دو کشور، رویکرد اجلاس پانزدهم در تهران علاوه بر تعیین اولویت های دوجانبه، بررسی مسایل و مشکلات برسر توافق های پیشین و رهایی سازی اسناد در دستور کار دستگاه های مختلف برای امضا سفر آینده رییس جهوری اسلامی ایران به قزاقستان است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تجاری، علمی فنی و فرهنگی ایران و قزاقستان، توافق نامه ای در 58 بند در بخش های گمرک، مالی و بانکی، بخش کشاورزی و آب، حمل ونقل جاده ای، دریایی و هوایی، ارتباطات، پتروشیمی، گردشگری فرهنگی، بهداشتی، تعاون، علمی، فناوری و معادن به امضای حجتی و وزیر سرمایه گذاری و توسعه میان دو کشور به امضا رسید.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا