رشد 50 درصدی صادرات فولاد تا پایان امسال پیش بینی شد

رشد 50 درصدی صادرات فولاد تا پایان امسال پیش بینی شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: بر پایه پیش بینی ها، امسال میزان صادرات فولاد خام و تولیدات مرتبط با رشد 50 درصدی نسبت به پارسال 6 میلیون تن می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عبدالمجید شریفی عصر یکشنبه در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران در مرکز همایش های صدا و سیما یادآوری کرد: پارسال میزان صادرات فولاد خام و تولیدات مرتبط چهار میلیون و 100 هزار تن بود.
وی افزود: پیش بینی می شود تولید فولاد ایران برای سال 2016 میلادی 18 میلیون تن شود.
مدیرعامل شرکت ملی فولاد گفت: برآورد شده است تا سال 2025 صادرات فولاد ایران به 15 میلیون تن برسد و اهداف صادراتی طرح جامع فولاد تحقق یابد.
براساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت سال آینده باید ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن 50 میلیون تن، گندله 48 میلیون تن، آهن اسفنجی 35 میلیون تن و فولاد خام 32 میلیون تن شود.
همچنین در سال 1396 سهم صنعت فولاد از کل صادرات صنعتی باید به 6 درصد برسد، درحالی که این میزان در سال 1393، چهار درصد بود.
جمهوری اسلامی ایران چهاردهمین فولادساز جهان محسوب می شود و پیش بینی شده است در افق 1404 با ظرفیت 55 میلیون تنی در این بخش به رتبه هفتم جهانی برسد.
شریفی گفت: امسال برای نخستین بار تراز تجارت فولاد ایران مثبت شد و صادرات فولاد از واردات جلو زد.
به گفته این مسئول، نیمی از ظرفیت تولید کنونی فولاد کشور به تولیدات تخت و بقیه به محصولات طویل اختصاص دارد؛ در حالی که بیشترین واردات مربوط به تولیدات تخت است.
شریفی اضافه کرد: براساس سیاست ها، توسعه واحدهای فولادسازی کنار آبهای جنوب کشور مانند مناطق ویژه خلیج فارس و چابهار اولویت دارد و در این زمینه طرح های 10 میلیون تنی تعریف شده است.
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، در منطقه چابهار طرح 10 میلیون تنی زنجیره فولاد پیش بینی شده است که از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در این پروژه ها دعوت می شود.
چندی پیش «مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد ساخت کارخانه های فولادسازی با ظرفیت کمتر از پنج میلیون تن در بسیاری از کشورهای پیشرو متوقف شده است.
براساس سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وجود منابع معدنی مورد نیاز کشور، نیروی انسانی توانمند، قیمت به نسبت رقابتی، حضور بخش خصوصی در عرصه سرمایه گذاری و دسترسی به فناوری های تولید آهن و فولاد از قوت های کشور در صنعت فولاد به شمار می رود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا