افزایش ۳۴۰ هزار تنی ظرفیت تولید آلومینیوم طی ۳ سال آینده

افزایش ۳۴۰ هزار تنی ظرفیت تولید آلومینیوم طی ۳ سال آینده

مدیر صنایع معدنی سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی از اجرای طرح‌های جدید صنعت آلومینیوم برای افزایش ۳۴۰ هزار تنی ظرفیت تولید این محصول طی ۳ سال آینده در کشور خبر داد.

 

محمد آقاجانلو در دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی اظهار داشت: حدود 5 میلیون تن آلومینیوم در منطقه تولید می‌شود که سهم امارات به 2.6 میلیون تن می‌رسد و این کشور برنامه توسعه‌ای برای تولید 5 میلیون تن آلومینیوم را دارد.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید آلومینیوم در بحرین 900 هزار تن است، گفت:‌این کشور نیز برنامه توسعه‌ای برای رسیدن به ظرفیت 1.5 میلیون تنی تولید آلومینیوم را دارد.
مدیر صنایع معدنی سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی تصریح کرد: در چنین شرایطی ظرفیت تولید آلومینیوم در ایران 430 هزار تن است که برای افزایش 340 هزار تنی این رقم سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد دلاری پیش‌بینی شده است تا این پروژه طی 3 سال آینده عملیاتی شود.
به گفته آقاجانلو برنامه ایران برای دستیابی به تولید 1.5 میلیون تن آلومینیوم تدوین شده که دستیابی به این میزان تولید نیازمند سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری است.
وی توضیح داد: رشد مصرف آلومینیوم در 10 سال گذشته در ایران 12 درصد بوده در حالی که این رقم در دنیا 7 تا 8 درصد بوده است و برآوردها نشان‌دهنده مصرف یک میلیون تنی آلومینیوم در ایران در سال 1404 است.
مدیر صنایع معدنی سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی  در ادامه با بیان اینکه تولید آلومینیوم در ایران به دلیل برخورداری از منابع گاز شرایط مناسبی دارد، گفت: قیمت گاز طبیعی همیشه کمتر از 3 سنت و قیمت برق نیز کمتر از 2 سنت بوده است که در کنار برخورداری از منابع گاز قیمت تمام شده تولید را کاهش می‌دهد.
آقاجانلو در ادامه با اشاره به اجرای برخی طرح‌های بزرگ صنعت آلومینیوم در ایران گفت: پروژه تولید آلومینیوم خلیج فارس با ظرفیت 1.6 میلیون تن و قابل توسعه تا 3 میلیون تن تعریف شده است که می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی باشد.
وی پروژه تولید پترولویوم کک را از دیگر طرح‌های صنعت آلومینیوم در ایران عنوان کرد و گفت: مجوز خوراک برای این پروژه از وزارت نفت اخذ شده و به زودی وارد فاز جذب سرمایه‌گذاری می‌شود.
به گفته وی، پروژه بلیت برای واحد آلومینیوم جاجرم نیز از دیگر طرح‌های صنعت آلومینیوم ایران است که طی یک سال آینده راه‌اندازی می‌شود.
اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی نیز در این مراسم با بیان اینکه ذخایر جهانی روی خالص یک میلیون و 900 هزار تن است، گفت:‌ ایران در تولید اکثر فلزات در جهان سهم یک درصدی را دارا است که در زمینه روی نیز همین میزان سهم داریم.
وی با اشاره به رشد 18.4 درصدی تولید روی طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: طرح‌های جدید در صنعت سرب و روی به ارزش 1200 میلیارد تومان تعریف شده که از سرمایه‌گذاران برای حضور در این بخش دعوت می‌کنیم.
سعدمحمدی نرخ بازگشت سرمایه در پروژه‌های روی را بالای 25 درصد عنوان کرد و گفت: اجرای برخی طرح‌ها نیازمند دانش جدید است که در ایران به آن دسترسی نداریم.
مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی با اشاره به سهم 22 درصدی استرالیا در ذخایر سرب و روی دنیا گفت: سهم چین 17 درصد، کشورهای دیگر مجموعاً 21 درصد و سهم ایران 11 درصد برآورد می‌شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا