20 درصد صادرات غیرنفتی کشور مربوط به استان تهران است

20 درصد صادرات غیرنفتی کشور مربوط به استان تهران است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: حدود 20 درصد از مجموع 28 میلیارد و 117 میلیون دلار صادرات غیرنفتی کشور(غیر از بخش خدمات) در هشت ماه نخست امسال، به واحدهای صنعتی استان اختصاص دارد.

خلیل پرتوزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واحدهای تولیدی استان در هشت ماه نخست امسال حدود پنج میلیارد و 866 میلیون دلار صادرات داشته اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5.5 درصد رشد داشته است.
وی به تفکیک ارزش ریالی انواع کالاهای صادراتی استان تهران پرداخت و اظهار کرد: در طول این مدت صادرات محصولات صنعتی حدود سه میلیارد دلار، فراورده های پتروشیمی 851 میلیون دلار، فرش و صنایع
دستی 182 میلیون دلار، محصولات کشاورزی 229 میلیون دلار و مواد معدنی 276 میلیون دلار بوده است.
وی گفت: عمده کالاهای تولیدی واحدهای صنعتی استان تهران به کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه، پاکستان، امارات متحده عربی، آلمان، ایتالیا و ترکمنستان صادر شده است.
وی با بیان اینکه این محصولات صادراتی در قالب 16 گروه کالا و خدمات تقسیم بندی شده اند، گفت: فرآورده های پتروشیمی پایه نفتی، مصالح ساختمانی، صنایع غذایی، کشاورزی، لوازم خانگی، گروه قطعات یدکی و خدمات فنی و مهندسی مهم ترین محصولات و کالاهای صادراتی استان تهران هستند.
پرتوزاده تصریح کرد: در طول این مدت تعداد 2 هزار و 227 کارت بازرگانی جدید در استان صادر و پنج هزار و 339 کارت بازرگانی نیز تمدید شده است.
وی در مورد ثبت سفارش کالا در استان تهران گفت: امسال حدود 106 هزار ثبت سفارش واردات کالا به ارزش 24 میلیارد دلار در این سازمان انجام شده که از لحاظ تعداد 53 درصد و از نظر ارزشی معادل 66 درصد ثبت سفارش کل کشور است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین به برگزاری آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اشاره کرد و گفت: دراین آیین از 30 شرکت برتر صادرکننده استان تهران شامل 18 صادر کننده نمونه، 4 شرکت شایسته تقدیر و 4 صادر کننده نمونه ملی تقدیر می شود.
آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه و برتر استان تهران، سه شنبه 23 آذرماه با حضور جمعی از مقامات کشوری، استانی و فعالان اقتصادی برگزار می شود.
استان تهران در مجموع دارای بیش از 17 هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک است.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: کامبیز رضایی - انتشار دهنده: محسن فتاحی
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا