معدنکاری در سرزمین اسکیموها

معدنکاری در سرزمین اسکیموها

گروه معادن - آلاسکا یکی از ایالت‌های کنونی امریکا و از غنی‌ترین مناطق معدنی جهان است. این منطقه تنها کمتر از ۳۰۰ سال است که کشف شده و به سرعت توانسته جایگاه خود را در اقتصاد جهان پیدا کند.

به گزارش ماین نیوز، آلاسکا به‌دلیل درآمدهای سرشار معدنی خود، ثروتمندترین ایالت امریکا به شمار می‌آید؛ در حالی که فعالیت‌های معدنی مهم‌ترین منبع درآمد این ایالت را فراهم می‌کنند. اما داستان کشف آن به‌وسیله روسیه و واگذاری آن به امریکا موضوعی جذاب است که هیچ‌کس نمی‌تواند اشتباه روسیه را در انجام آن انکار کند؛ تولید ناخالص داخلی آلاسکا در هر سال حدود ۷ هزار برابر قیمتی است که امریکا برای مالکیت دائمی آن پرداخت کرد. ‌

روسیه، آلاسکا را ارزان فروخت

پتر کبیر، تزار روسیه در ۱۷۲۵ میلادی ویتوس برینگ، دریانورد دانمارکی را که در خدمت روسیه بود مامور کرد تا حدود کرانه‌های شمال شرقی روسیه را کشف و مشخص کند. برینگ در دومین سفر پژوهشی خود، در سال ۱۷۴۱م به سرزمینی رسید که امروزه آلاسکا نامیده می‌شود. هنگامی که نخستین اروپایی‌ها به جست‌وجوی مسیری میان اقیانوس اطلس و آرام در شمال پرداختند ۳ قوم اسکیموها، آلئوت‌ها و سرخ‌پوستان در سرزمین قطبی آلاسکا ساکن بودند. در سال ۱۷۴۱م روس‌ها پرچم خود را در این مجمع‌الجزایر وسیع که آلاسکا نامیده می‌شد برافراشتند. چند سال بعد، شکارچیان بالن و تاجران پوست در منطقه مستقر شده و یک بازار در جزیره کودیاک در سال ۱۷۸۴م ایجاد کردند. با کشف طلا سیل مهاجران به منطقه سرازیر شده و توجه امریکایی‌ها به این سرزمین ثروتمند جلب شد. دولت ایالات متحده برای فروش آلاسکا روسیه تزاری را زیرفشار گذاشت.

خرید آلاسکا از روسیه

روسیه آلاسکا را در سال‌های ۱۷۰۰م زیر تسلط خود داشت. روس‌ها با مردمان بومی آنجا روابط بازرگانی داشتند، ولی بعد اقدام به فروش آن کردند. قرارداد خرید آلاسکا از روسیه نهم آوریل ۱۸۶۷ به تصویب سنای امریکا رسید و قطعی شد، ولی انجام معامله و تحویل آلاسکا از جانب روسیه به امریکا موکول به تصویب شرایط معامله در سنای امریکا شد که سنا نیز در جلسه ۹ آوریل خود قرارداد معامله را تصویب کرد. براساس قرارداد معامله، آلاسکا، مهاجرنشین روسیه در قاره امریکا به مبلغ ۷/۲ میلیون دلار خریداری شد - هر هکتار ۲ پنی (۰/۰۲دلار).

ویلیام سیوارد، وزیر خارجه کابینه‌های ابراهام لینکلن و اندرو جانسون برای خرید آلاسکا تلاش فراوان کرد. وی برای قانع کردن سنای امریکا به خرید آلاسکا به مبلغی که عنوان شد در نطقی طولانی جزییات اهمیت منابع زیرزمینی، ماهیگیری و... این منطقه وسیع را برشمرد. سناتورها مبلغ خرید را بیش از ارزش اراضی یخ‌زده آلاسکا می‌دانستند که سرانجام با سخنرانی سیوارد قانع شدند. سیوارد یک سیاستمدار عضو حزب جمهوری‌خواه امریکا بود.

سیل مهاجرت به آلاسکا

آلاسکا بیش از یک قرن است که رویای جویندگان معدن است. از اواخر قرن هجدهم میلادی که خبر اکتشاف طلا در این ناحیه به گوش شهروندان ایالات‌متحده رسید، تاکنون میلیاردها دلار صرف اکتشاف و استخراج مواد معدنی در این منطقه شده و شهروندان بیشتری هم به آن مهاجرت می‌کنند.

معادن و ذخایر معدنی این منطقه، نقش مهمی در جریان مهاجرت شهروندان امریکا به آن بوده است. سرزمینی که پس از کشف، آن را فقط با زمین‌های وسیع بدون استفاده و جمعیت بسیار کم‌تراکم می‌شناختند، در حال حاضر یکی از پرتکاپوترین ایالت‌های امریکا است و به لطف درآمدهای معدنی بیشمار آن، ثروتمندترین ایالت این کشور هم به شمار می‌آید (بنابر داده‌های رسمی مرکز آمار امریکا، تولید ناخالص سرانه ایالت آلاسکا در سال ۲۰۱۴م بیش از ۶۶هزار دلار بود و میانگین تولیدناخالص سرانه کل ایالت‌های این کشور کمتر از ۵۰ هزار دلار).
در چند سال اخیر و به دنبال رکود گسترده جهانی در بخش معدن، درآمدهای این ایالت هم کاهش داشته و در رکود اقتصادی به سر می‌برد. با این حال، همچنان سرمایه‌گذاری‌های گسترده معدنی در آن ادامه دارد و روز به روز مهاجران بیشتری هم در آن سکنی می‌گزینند. جمعیت این ایالت در ۶۵سال گذشته، ۵/۵برابر شده است. جمعیت کنونی آن نزدیک به ۷۳۷ هزار نفر است و در سال ۱۹۵۰م، تنها ۱۳۵هزار نفر بود.

بزرگترین ذخیره روی جهان

بنابر ادعای «اتحادیه معدنکاران آلاسکا»، در حال حاضر حدود ۴ هزار و ۴۰۰ شغل به‌طور مستقیم از بخش معدن این ایالت بهره‌مند می‌شوند و تعداد شاغلان غیرمستقیم ناشی از آن هم به ۸ هزار و ۷۰۰ نفر می‌رسد. مشاغل غیرمستقیم مرتبط با بخش‌های معدن شامل خدماتی مانند تهیه غذا و خدمات مهندسی و نگهداری است که در نواحی مسکونی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری «کی‌تی‌یویو»، در حال حاضر آلاسکا ۶ معدن تولیدی دارد که در نقاط مختلف این ایالت قرار گرفته‌اند. یکی از بزرگترین این معادن، در جنوب شهر «جونو»، مرکز ایالت آلاسکا قرار داشته و «گرینز کریک» نام دارد. در این معدن، به طور گسترده نقره استخراج می‌شود؛ ولی مواد معدنی دیگری مانند روی، طلا و سرب هم به‌دست می‌آید. براساس گزارش‌های رسمی، ۴۰۰ نفر در این معدن به کار مشغول هستند.

در شمال جونو، معدن «کنسینگتون» قرار گرفته که در سال ۲۰۱۴م، بیش از ۱۰۰ هزار اونس طلا تولید کرد. در حال حاضر، مقدمات بهره‌برداری از یک ذخیره دیگر این معدن انجام می‌شود. «یوزیبلی» هم تنها معدن زغال‌سنگ این ایالت است که مالکیت آن برای مدتی زمانی طولانی در اختیار خانواده یوزیبلی است؛ حتی پیش از آنکه آلاسکا تبدیل به یکی از ایالت‌های امریکا شود. «جو یوزیبلی جونیور» که در حال حاضر مالک این معدن است، به این موضوع افتخار می‌کند که سوخت ارزان‌قیمتی را برای نواحی داخلی آلاسکا فراهم می‌کند. بنابر آمار نهادهای رسمی ایالت آلاسکا، معدن زغال‌سنگ این ناحیه، بیش از ۳۷درصد از انرژی مورد استفاده در آن را تامین می‌کند. از طرفی، شرایط اشتغال را برای ۱۱۵ نفر تامین کرده است.

معدن «پوگو» یکی دیگر از معادن ارزشمند آلاسکا است که به‌صورت زیرزمینی به تولید طلا اقدام می‌کند. از سال ۲۰۱۴م، تعداد شاغلان این معدن به بیش از ۳۲۰ نفر رسیده است. با این حال، بزرگترین معدن تولیدی طلای آلاسکا، «فورت کناکس» است که شامل ۲گودال بهره‌برداری روباز می‌شود و زمینه اشتغال را ۶۵۰ نفر را فراهم کرده است.

اما یکی از مشهورترین معادن آلاسکا، معدن «سگ قرمز» است. این معدن، حدود ۲۰۰ کیلومتر بالاتر از نوار قطبی شمال قرار گرفته و یکی از بزرگترین ذخایر سرب و روی جهان را در اختیار دارد؛ ارزش ذخایر این معدن به حدی زیاد است که برخی از گزارش‌های غیررسمی و تایید نشده، آن را بزرگترین ذخیره روی در جهان می‌دانند.
گفته می‌شود عیار روی در برخی از سنگ‌های این منطقه تا ۴۰درصد هم می‌رسد. در حال حاضر، بسیاری از معادن جهان که تولید روی در آنها، صرفه اقتصادی دارد، تنها حدود ۵درصد عیار دارند. با این حال، به‌طور متوسط، عیار این معدن ۱۷ تا ۱۸درصد است.

مشکلات، مانع توسعه معدنی نمی‌شوند!

با آنکه آلاسکا یکی از غنی‌ترین نقاط جهان از نظر ذخایر معدنی است، باز هم بخش معدن و صنایع معدنی آن با چالش‌های مختلفی مواجه است. غلبه بر این چالش‌ها و مشکلات نیاز به صرف زمان و منابع مالی زیادی دارد. البته شرکت‌های معدنی ایالات متحده برای انجام چنین سرمایه‌گذاری‌هایی از خود رغبت نشان می‌دهند. درآمدهای ناشی از معدنکاری در این ناحیه تا حدی زیاد است که سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز برای توسعه آن را به صرفه می‌کند.

معدن «پوگو»، بیش از ۴۵ مایل جاده و خطوط انتقال انرژی ساخته تا عملیات تولیدی خود را به منابع انرژی محلی و زیرساخت‌های آن متصل کند. معدن «سگ قرمز» هم ۵۲ مایل جاده و یک اسکله ساخته تا بتواند محصولات خود را به خارج از منطقه قطبی هدایت کند. این شرکت‌های معدنی برای خود و بهره‌برداری از منابع معدنی پرارزش این ناحیه، زیرساخت‌های مورد نیاز خود را ساخته‌اند؛ حتی با آنکه بسیاری از نواحی آلاسکا، کوهستانی یا پوشیده از برف و یخ است.

با این حال، موانع طبیعی و فیزیکی، تنها چالش‌های پیش روی شرکت‌های معدنی آلاسکا نیست. اداره منابع طبیعی آلاسکا این موضوع را تایید کرده که شرکت‌های معدنی پیش از آغاز به فعالیت‌های معدنی مجبور به اخذ ده‌ها مجوز رسمی هستند. با وجود تمام این مشکلات و حتی کاهش قیمت‌های جهانی محصولات معدنی، هنوز هم نگاه سرمایه‌گذاران و شرکت‌های معدنی به ذخایر آلاسکا دوخته شده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا